معرفی برگزیدگان جشنواره فیلم فجر ۴۲؛

۲ جایزه بین‌المللی برای محمود کلاری

مراسم اختتامیه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، از ساعت ۲۰ یکشنبه ( ۲۲ بهمن ۱۴۰۲) با حضور «محمد مهدی اسماعیلی»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد

به گزارش مشرق، روز یکشنبه 22 بهمن چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به ایستگاه پایانی رسید تا این دوره هم با فراز و فرودهای خود به اتمام برسد.

22 فیلم در بخش سودای سیمرغ، 12 فیلم در بخش نگاه نو و 4 فیلم در بخش انیمیشن با یکدیگر رقابت کردند.

محمدهادی کریمی، پوران درخشنده، محمدحسین لطیفی، عبدالحمید قدیریان، شهاب اسفندیاری، مهدی فخیم‌زاده و بهرام عظیمی هیات داوران بخش ملی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر این رویداد را تشکیل می دادند که نامزدهای بخش های مختلف را شب گذشته (21 بهمن) طی آیینی اعلام کردند.

ببینید:

عکس/اختتامیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر

اختتامیه چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر شامگاه یکشنبه 22 بهمن ماه در خانه جشنواره در برج میلاد برگزار شد.

این مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی ایرانی و قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

سیمرغ‌ها پرواز کردند/ 2 جایزه بین‌المللی برای محمود کلاری /«قلب رقه» بهترین فیلم مقاومت/ «پرویزخان» بهترین فیلم اول/ سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به « آسمان غرب» رسید +عکس و فیلم

اجرای این آیین بر عهده محمدرضا شهیدی فرد است که پس از پخش کلیپی از فیلم‌های ماندگار سینمای ایران که توسط هوش مصنوعی ساخته شده بود، روی صحنه آمد و بیان کرد: حلول ماه شعبان مبارک باشد، امروز روز اول ماه شعبان است، ماه ولادت امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع)و... ماهی که جان‌های ما به این نوه ولایت تازه می‌شود و زمین و زمان در شعف و سرور است. ماهی که دل‌های ما به نجات جهان قوت می‌گیرد. به همه حاضران در این سالن، دوست‌داران سینما، اهالی رسانه و... خوشآمد می‌گویم.

وی افزود: یک فیلم گروه بزرگی از خادمان فرهنگ و هنر را در خود جا می‌دهد، امسال یکی از پر شورترین‌ جشنواره‌ها را شاهد بودیم و حالا به اختتامیه رسیدیم. امیدوارم شب خوبی باشد. بیش از همه نامزدهای بخش های مختلف هم در بخش ملی هم بین‌المللی دل در دلشان نیست و قلبشان می‌زند تا ببینیم جایزه نصیب کدام یک از سینماگران می‌شود.

وی مطرح کرد: همچنان مسرور و مفتخر هستیم و در سایه‌سار استقلال و آزادی و عهدی که سال 57 بستیم، زندگی می‌کنیم. امسال چهل و پنجمین سالگرد انقلاب است و ما بر سر وعده‌های خود صادق هستیم. خاطره‌انگیزترین روزهای بهمن سال 57 را آنان که سنشان بیشتر است، در ذهن دارند.

در ادامه کلیپی از تصاویر خاطره‌انگیز بهمن 1357 پخش شد.

مجری برنامه مطرح کرد: طی 10 روز گذشته سینماهای متعددی در ایران 33 فیلم‌ حاضر در این جشنواره را به نمایش گذاشتند. در برج میلاد نیز فیلم‌های بخش ملی و بین‌الملل اکران شدند. رسانه‌های ما پرشورتر از همیشه این رویداد را دنبال می‌کردند. یک اتفاق شورانگیز دیگر پخش مسابقات فوتبال تیم‌ ملی ایران در همین سالن بود.

شهیدی‌فرد ادامه داد: فیلمسازانی از 70 کشور در این جشنواره با این وسعت حضور داشتند.

سیمرغ‌ها پرواز کردند/ 2 جایزه بین‌المللی برای محمود کلاری /«قلب رقه» بهترین فیلم مقاومت/ «پرویزخان» بهترین فیلم اول/ سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به « آسمان غرب» رسید +عکس و فیلم

ایده گسترش روابط بین‌المللی در سینمای ایران عملی شد

در ادامه دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک می‌گویم و در آغاز سخنانم یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی کرمان و شهدای مظلوم غزه را گرامی می‌دارم.

تشویق ایستاده‌ی مردم غزه توسط حاضران در مراسم اختتامیه

مجتبی امینی افزود: به پایان 10 روز خاطره انگیز و پر شور رسیدیم و پرونده چهل و دومین جشنواره فیلم فجر بسته شد. پیش از آغاز مراسم اختتامیه، از مسیری سخن می‌گویم که در کنار شما طی کردیم. در بخش ملی، در رقابتی نفس گیر و پر تب و تاب، 33 فیلم اکران شد. با حضور سینماگران و نمایندگان رسانه‌ها، نشست های نقد و بررسی پرچالشی داشتیم و بازار انتقاد و گاه گلایه، گرم بود.

وی ادامه داد: در بخش «نگاه نو»، که یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هر دوره و محل ظهور و بروز سینماگران جوان است، آثاری روی پرده رفت که امیدوارکننده و نویدبخش حضور نسل جوان است. توجه به بخش نگاه نو در این دوره، به دلیل افزایش تولید فیلم‌های اول بود، آثاری که همه آنها بخت حضور در جشنواره را نداشتند، اما سعی کردیم در حد توان، زمینه دیده شدنشان در مهمترین رویداد سینمایی ایران را فراهم کنیم.

امینی تاکید کرد: مفتخرم که جشنواره امسال، تصویری از قهرمانان ملی‌مان، شهیدان بزرگوار، احمد کاظمی، علی اکبر شیرودی و مهدی زین الدین به یادگار گذاشت و خاطرات سال‌های حماسه را زنده کرد. هر روز ِجشنواره چهل و دوم را به یاد هنرمندانِ عزیزِ از دست رفته، نامگذاری کردیم و به بزرگانی ادای احترام کردیم که نامشان با تاریخ سینمای انقلاب اسلامی گره خورده است.

دبیر جشنواره فجر تاکید کرد: گمان می‌کنم در زمینه تولید محتوا و توجه به مضامین ملی و استراتژیک و تمرکز بر سینمای پرمخاطب، در جشنواره امسال به تعادل رسیده‌ایم و می‌توانیم این تنوع و تکثر و گوناگونی را امتیازی بزرگ برای جشنواره بدانیم. برگزاری اکران های پرشور در استان ها و سالن های مملو از جمعیت این چشم انداز را مقابل دیدگانمان جان بخشید، که اکران سال پیش رو، گرم و پررونق باشد.

امینی گفت: تمرکز دوستان و همراهان رسانه‌ای، در خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و شبکه های رادیویی و تلویزیونی برای پوشش رخدادها و آثار جشنواره امسال، کم نظیر بود. بر خود واجب می‌دانم از این همدلی و همراهی تشکر کنم. امیدوارم شور و حال جشنواره، در اکران 1403 جاری باشد. در بخش بین الملل این دوره، حضور مهمانان، فیلمسازان، اساتید و داوران محترم به بهتر برگزار شدن این بخش انجامید. علاوه بر نمایش فیلم و برگزاری بازار، نشست های تخصصی با حضور این دوستان، بر پا شد و مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: در کنار این عزیزان، دوستانی از هیات‌های بلند پایه سیاسی در ایام جشنواره در کنارمان بودند و به ایده گسترش روابط بین‌المللی در سینمای ایران، جامعه عمل پوشاندند. این تعامل و برنامه‌های مشترک برای آینده سینمای منطقه را مغتنم می دانیم و برای تحقق آن می کوشیم.

وی گفت: چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، با همراهی گروهی بزرگ از فعالان حوزه های مختلف فرهنگی، مدیریتی و رسانه‌ای، به پایان راه خود رسید. خاطرات باشکوه این دوره جشنواره، تجربه‌ای گرانقدر برای همه ما و سینمای ایران است. از همراهان جشنواره در هیات های انتخاب و داوری که مسئولیتی دشوار را بر عهده گرفتند و خستگی ناپذیر و حرفه‌ای و منصفانه فیلم دیدند تشکر می‌کنم، از داوران محترم بخش بین الملل و همچنین از دوستانم در ستاد برگزاری این رویداد که ماهها برای بهتر برگزار شدن جشنواره تلاش کردند، سپاسگزارم. برای خانواده محترم سینمای ایران که در این ده روز، کنار ما بودند، نیز آرزوی سعادت و سربلندی دارم.

پس از صحبت‌های مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر 42، کلیپ تصویری گزارش دبیرخانه ملی پخش شد.

در ادامه شهیدی‌فرد عنوان کرد: اهدای جوایز را با برگزیدگان بخش بین‌الملل آغاز می‌کنیم. فیلم‌هایی از 70 کشور جهان در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند. در همین سالن روسای سازمان سینمایی از 7 کشور منطقه حضور دارند. همچنین هنرمندان و کارگردانان و کارشناسان سینما در یک هفته گذشته در ایران بودند. بخش بین‌الملل جشنواره در 4 بخش فیلم‌ها را به داوری گذاشت و اولین بخشی که امشب برگزیدگان خود را خواهد شناخت، بخش بین‌الادیان است.

سیمرغ‌ها پرواز کردند/ 2 جایزه بین‌المللی برای محمود کلاری /«قلب رقه» بهترین فیلم مقاومت/ «پرویزخان» بهترین فیلم اول/ سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به « آسمان غرب» رسید +عکس و فیلم

کلیپی از فیلم‌های این بخش در ادامه پخش شد و سپس از عبدالستار یارار، علی حنون و بهمن حبشی داورهای بخش بین‌المذاهب دعوت کرد تا روی سن بیایند.

سپس جوایز و سیمرغ‌ها در بخش بین‌الملل اهدا شد.

بخش بین‌الادیان

دیپلم افتخار بهترین فیلم به محمود کلاری برای «تابستان همان سال»

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به داریوش یاری برای فیلم «شور عاشقی»

در ادامه تصاویری از مردم غزه و این فاجعه بشری بر پرده نقره‌ای پخش شد.

بخش مقاومت

دیپلم افتخار به محمدحسین حقیقت برای «پرواز 175»

سیمرغ بهترین فیلم به خیر الله تقیانی‌پور برای «قلب رقه»

حقیقت بعد از گرفتن جایزه خود گفت: هر خیری به زندگی ما برسد از دعای پدر و مادر ماست. پدرم هیچوقت پشت ما را خالی نمی‌کند چون ممکن است هرکسی در زندگی اشتباه کند. یک خواهشی دارم اینکه با هر سلیقه و گرایشی لازم است پای آنچه هستیم بمانیم و اشتباهات را به فراموشی بسپاریم.

در ادامه کلیپی از بخش جلوه‌گاه شرق در بخش بین‌الملل جشنواره امسال پخش شد. سلمی مصری، احمد مجتبی زمال، کاتسومی یاناگی جیما، عزیز ژامباکیوو و ابوالقاسم طالبی از جمله داوران مسابقه آسیا بخش جلوه‌گاه شرق برای اهدای جوایز روی سن آمدند. در ادامه بخش‌هایی از فیلم «بازمانده» با بازی سلمی مصری برای حاضران پخش شد.

جلوه گاه شرق

سیمرغ بهترین دستاورد هنری به تاستیا جمیل بازیگر فیلم «فاطیما» از بنگلادش

سیمرغ بهترین فیلمنامه به نسیم باستانی برای «ظاهر» از ایران

سیمرغ بهترین کارگردانی به محمد عسگری برای «آسمان غرب» از ایران

جایزه ویژه هیات داوران به آسخات کوچینچیرکوف برای فیلم «باورینا سالو» از قزاقستان

سیمرغ بهترین فیلم به زولجار گل یوروداش برای «رویای خواب زمستانی» از مغولستان

در ادامه‌ کلیپی از گزارش دبیرخانه بخش بین‌الملل چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر پخش شد وجوایز بخش سینمای سعادت پخش شد و داوران این بخش وو لانگ، خوزه ماریا لارا، سرگی دورستووی، کارن آویتیسیان، آندره مورگان و هاتف علیمردانی داوران بخش سینما سعادت برای اهدای جوایز روی سن آمدند. احمدرضا معتمدی به دلیل کسالت در این مراسم حضور نداشت.

سینمای سعادت

سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری به آنجلوس رالیس برای فیلم «آفرین در عصر سیلاب» از یونان و بنگلادش

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به آلساندرو باردانی برای فیلم «بهترین قرن زندگی من»

در ادامه ویدیویی از آلساندرو باردانی پخش شد که درباره دریافت این جایزه و حس و حال خود توضیح داده بود.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به آلخاندرو روخاس و خوآن واسکوئز برای فیلم «در بدو ورود»

جایزه ویژه هیات داوران به محمود کلاری برای فیلم «تابستان همان سال» از ایران

کلاری پس از دریافت جایزه گفت: خیلی ممنونم. من خواهش می‌کنم از تهیه کننده فیلم علی اوجی که اینجا تشریف بیاورند. بدون همراهی ایشان این فیلم ساخته نمی‌شد.

سیمرغ بهترین فیلم در این بخش به استفان کوماندراف برای فیلم «درس‌های بلاگا» از بلغارستان

ساخت 4300 اثر سینمایی از فیلم کوتاه تا بلند و مستند در یک سال

در ادامه رییس سازمان سینمایی گفت: سال جدید سینمای ایران را به همه شما تبریک می‌گویم به ویژه اهالی رسانه که ده روز فشرده را پشت سر گذاشتند، سال گذشته لحظات تلخ و شیرینی برای سینمای ایران رقم خورد تلخ، به خاطر درگذشت بزرگان سینمای ایران از جمله مهرجویی، طهماسب، پروانه معصومی و... و خاطرات تلخ خصوصی مثل بحث معیشت، امنیت شغلی سینماگران که در جلسات مکرر مطرح می‌کردم و من و وزیر تلاش کردیم مشکلات را مرتفع کنیم.

سیمرغ‌ها پرواز کردند/ 2 جایزه بین‌المللی برای محمود کلاری /«قلب رقه» بهترین فیلم مقاومت/ «پرویزخان» بهترین فیلم اول/ سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به « آسمان غرب» رسید +عکس و فیلم

محمد خزاعی افزود: البته این مشکلات ادامه دارد و امیدوارم در سال جدید با کمک دولت بتوانیم بودجه ها را ارتقا دهیم. خاطرات شیرینی هم رقم خورد؛ اگر یادمان باشد در دوران کرونا و پس از کرونا و اغتشاشات سال گذشته سینمای ایران در آستانه تعطیلی بود و با تنفس های مصنوعی ادامه حیات داد و امروز سینمای ایران جان گرفته و زنده است و شرایط مطلوبی دارد، مخاطبانی که قهر کرده بودند فیلم‌ها را دیدند و رکوردی را به ثبت رساندند.

وی ادامه داد: نکته دیگر توسعه زیرساخت‌های سینمای ایران بود. ما پیش از این در 40 سال 570 سالن داشتیم، اما الان 250 سالن در این دو سال اضافه شده و قول داده‌ایم تا پایان دولت تعداد آن را به هزار سالن برسانیم. آخرین مسأله رونق گرفتن چرخه تولید و اقتصاد است، خیلی‌ها این آمار را ندیدند، بالغ بر 4300 فیلم بلند، کوتاه، مستند و... در یک سال اخیر تولید شد که در سراسر کشور اتفاق افتاد.

خزاعی گفت: آثار را که مرور می‌کنم می‌بینم سیاه‌نمایی و ناامیدی که سالیان سال درگیر آن بودیم رخت بربسته، البته این به این معنا نیست که نقد نکنیم و ژانرهای مختلف تقویت نشود چون ما هم به فیلم‌های معترض، هم منتقدانه و... نیاز داریم اما نقد منصفانه. پس هم باید خوبی‌ها را دید هم زشتی‌ها را. امیدوارم آثار اجتماعی‌ای را سال آینده ببینیم که به حفظ کرامت توجه داشته باشند، اخلاق و امید شعار ما بود و از ما نخواهید که از این اصول عقب نشینی کنیم این اصول را باید حفظ کنیم.

وی افزود: من سال بعدی را سال همدلی و همگرایی برای سینمای ایران نامگذاری می‌کنم، در جلسات خصوصی با سینماگران صحبت میکنیم تا به یک همدلی و همگرایی برسیم. باید از دو قطبی سازی جلوگیری کنیم، درست است که نفع برخی از همین موضوعات است اما باید همدل بر سر نظام باشیم، در این چند روز بر این دو قطبی سازی در رسانه‌ها با گفتن فیلم‌های خصوصی و دولتی پافشاری می‌شد اما باید هر دو فعال باشند.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت: اگر این‌ها را نبینیم جریان مقاومت از بین می‌رود اما اینطور نیست و ریشه مقاومت گسترش پیدا می‌کند، سینمای ایران و هفتاد کشوری که در این جشنواره بودند باید برای غزه و کودکان غزه فیلم بسازند و جریانات را به تصویر بکشیم.‌ خواهش می‌کنم برای مقاومت مردم فلسطین و غزه یک دقیقه‌ ایستاده تشویق کنید.

سیمرغ‌ها پرواز کردند/ 2 جایزه بین‌المللی برای محمود کلاری /«قلب رقه» بهترین فیلم مقاومت/ «پرویزخان» بهترین فیلم اول/ سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به « آسمان غرب» رسید +عکس و فیلم

در ادامه این مراسم محمد معتمدی به اجرای قطعات موسیقی پرداخت و سپس تصاویری از درگذشتگان سینمای ایران پخش و یاد آنها گرامی داشته شد.

در بخش دیگر این مراسم کلیپ مسابقه ملی ایران پخش و با پخش این کلیپ اهدای جایزه بخش نگاه ملی آغاز شد. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، زینب سلیمانی فرزند شهید قاسم سلیمانی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی و مجتبی امینی دبیر جشنواره برای اهدای جایزه نگاه ملی ویژه حاج قاسم سلیمانی روی سن آمدند.

جایزه نگاه ملی؛ سرباز وطن

جایزه ویژه شهید سردار قاسم سلیمانی به حبیب الله والی‌نژاد برای تهیه کنندگی «آسمان غرب»

والی‌نژاد پس از دریافت این جایزه مطرح کرد: آقای عسگری (کارگردان) برای ساخت این فیلم ساعت‌ها نخوابیدند و کسالت دیدند. در مسیر بودند تا در مراسم شرکت کنند اما نرسیدند. من از طرف ایشان از شما تشکر می‌کنم. با افتخار این جایزه را دریافت می‌کنیم زیرا درباره کسی فیلم ساختیم که سرباز وطن بود.

جایزه هنری گوهرشاد از دیگر جوایز این بخش بود، این جایزه که به عنوان جایزه ویژه وزیر از سال گذشته به جوایز جشنواره فیلم فجر اضافه شده، به دنبال هویت بخشی به بانوان عفیف ایرانی در عرصه های هنری است؛ بانوانی نجیب و مقاوم که در ایفای نقش موثر در زندگی خانوادگی و اجتماعی می درخشند و الهام بخش اعتلای منزلت زنان در عرصه پیشرفت ایران اسلامی هستند. سپس اعلام شد امسال جایزه گوهرشاد علاوه بر سیمرغ یک دیپلم افتخار هم اهدا می کند.

دیپلم افتخار گوهرشاد به پاس قدردانی از سال ها تلاش خستگی ناپذیر در خلق آثار ارزشمند سینمایی اهدا می شود به انسیه شاه حسینی کارگردان فیلم سینمایی «دست ناپیدا»

سیمرغ بلورین گوهرشاد به حبیب الله والی نژاد به پاس شخصیت پردازی درست از بانوی پزشک پیشرو، جهادگر و خستگی ناپذیر در فیلم سینمایی «احمد»

والی‌نژاد بعد از دریافت جایزه گفت: از آقای ربیعی می‌خواهم که روی صحنه بیاید. برای اینکه «احمد» ساخته شود، کار بسیار سخت بود، یک تلاش شبانه روزی و حمایتی می‌خواست البته به جز حمایت‌های حوزه هنری و شهرداری. برخی دوستان لحظه به لحظه و قدم به قدم در کنار ما بودند، برای حاج احمد؛ فیلم ساختیم که به مردم خدمت کرد. در نشست خبری هم گفتم ما فکر می‌کردیم حاج احمد و حاج قاسم شهید شده‌اند اما کسانی هستند که مانند آنها در کنار ما بودند مثل سردار حاجی زاده که بسیار به ما کمک کردند.

در نقطه طلایی سینمای ایران هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: از نشانه های فرهنگی بودن این انقلاب بزرگ این است که قله رویدادهای فرهنگی هنری ما به نام فجر انقلاب نام گذاری شده است، همه برنامه های مهم فرهنگی هنری در همین ایام الله و به نام قرانی فجر برگزار می شود.

محمدمهدی اسماعیلی افزود: این افتخار مهم برای اصحاب فرهنگ و هنر این مرز و بوم در این روزهای باشکوهی که ملت با عظمت ایران استقلال، آزادی، معنویت و عدالت و همه آرمان های بلند خود را در قامت رسای انقلاب اسلامی به پیروزی رساند، ثبت و ضبط شده است.

وی ادامه داد: باید تشکر کنم برای اتفاق بزرگی که امسال شاهدش بودیم، خانواده فرهنگ و هنر پر رونق ترین دوره خود را تجربه کرد، از ابتدای سال تا امروز 22 بهمن 1402 هیچ روزی در سال بر اصحاب فرهنگ و هنر سپری نشد، مگر اینکه یک رویداد باشکوه را تجربه کردند. امروز در نقطه طلایی رویدادهای سینمایی و رویداد باشکوه فجر هستیم. از همه مهمانان عزیز که نتوانستند در سالن اصلی حاضر باشند و به صورت ایستاده برنامه را پیگیری می‌کنند عذرخواهی می‌کنم.

اسماعیلی گفت: سینمای ایران همپای همه برنامه‌های فرهنگی و هنری این رویداد با شکوه را پیگیری می‌کند، بیش از 1100 میلیارد فروش و نزدیک به 27 میلیون مخاطب در امسال، ساخت نزدیک به 13 سالن در دو سال بخشی از برنامه پر افتخار خانواده سینماست.

وزیر فرهنگ ادامه داد: جشنواره چهل و دوم از همه جشنواره های قبلی به آرمان‌های بزرگ مردم ایران نزدیک‌تر بود، حضور پر شور پیشکسوتان، جوانان، فیلم اولی‌ها، پرورش یافتگان نوین سینمای ایران در کنار بزرگان این عرصه روزها و شب‌های باشکوه را برای جامعه ایران رقم زد، جشنواره امسال در همه استان‌ها برگزار شد، مفاخر ملی ایران مورد تجلیل قرار گرفتند، رویدادهای بزرگ، صنعت ملی شدن نفت، حادثه و جنبش 15 خرداد، اتفاق باشکوه و تاریخی کاروان اسرای کربلا و.... در فیلم‌ها بود، فیلم‌هایی هم بود که بزرگان دفاع مقدس را به تصویر کشیدند.

وی افزود: 33 فیلم هر کدام بخشی از تاریخ با عظمت ایران عزیز را برای ما روایت کردند، امیدوارم این مسیر با قوت ادامه پیدا کند، از هیات انتخاب، داوری، کارگردانان، تهیه کنندگان، نهادها، شخصیت‌ها، دوستانم در شهرداری، صدا و سیما تشکر می‌کنم. خبر مهمی که امسال با پشتوانه رییس‌جمهور و آقای مخبر رسانه‌ای شد ساخت بزرگترین مجموعه فرهنگی هنری برای خانه جشنواره‌های فجر انقلاب اسلامی بود، این کار بزرگ در گذر فرهنگی تهران آغاز می‌شود و امیدواریم قبل از جشن پنجاهمین سالگرد انقلاب تقدیم اصحاب فرهنگ و هنر کنیم، امیدوارم این رویداد بزرگ و این حماسه که صاحبان فرهنگ و هنر در کشور خلق کردند در فضای اخلاق و همگرایی در سینمای پر آوازه انقلاب اسلامی باشد.

در ادامه کلیپی از فیلم‌های ماندگار سینمای ایران در 40 سال گذشته و نیز کلیپی از فیلم‌های این دوره از جشنواره پخش و اهدای جوایز بخش ملی ایران آغاز و طی کلیپی اعضای هیات انتخاب شامل داریوش ارجمند، محمدرضا عباسیان، حسین زندباف، روح‌الله سهرابی، محمدحسین نیرومند، احمد مرادپور و محمدحسین لطیفی معرفی شدند.

در بخش دیگر فیلم‌های حاضر در بخش نگاه نو نمایش داده شدند. محمد هادی کریمی، پوران درخشنده، محمدحسین لطیفی، عبدالحمید قدیریان، شهاب اسفندیاری، مهدی فخیم زاده و بهرام عظیمی هیات داوران بخش ملی برای اهدای جوایز سودای سیمرغ و نگاه نو روی سن آمدند.

نگاه نو

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران فیلم اولی به علی طاهرفر برای فیلم «آپاراتچی»

سیمرغ بلورین بهترین کارگردان به جواد عزتی برای فیلم «تمساح خونی»

سیمرغ بهترین دستاورد فنی و هنری به دلیل اقتباس از یک متن داستانی به رضا کشاورز برای «باغ کیانوش»

بهترین جلوه‌های بصری

سیمرغ بلورین به محمد برادران برای فیلم «احمد»

بهترین جلوه‌های ویژه میدانی

سیمرغ بلورین به حمید رسولیان برای «دست ناپیدا»

بهترین چهره‌پردازی

سیمرغ بلورین به مرتضی کهزادی برای فیلم «احمد»

طراحی صحنه

سیمرغ بلورین به کامیاب امین‌عشایری برای فیلم «تابستان همان سال»

بهترین صدابرداری

سیمرغ بلورین به امیر عاشق حسینی برای «قلب رقه»

طراحی لباس

سیمرغ بلورین به مهرنوش بیانی برای فیلم «تابستان همان سال»

بهترین صداگذاری

سیمرغ بلورین به بهمن اردلان برای فیلم «آسمان غرب»

بهترین موسیقی

سیمرغ بلورین به مجید انتظامی برای «مجنون»

بهترین تدوین

سیمرغ بلورین به حسن حسن‌دوست برای «پرویز خان»

بهترین فیلمبرداری

سیمرغ بلورین به کوهیار کلاری برای فیلم «تابستان همان سال»

محمود کلاری پدر کوهیار کلاری در این بخش بیان کرد: من 5 سیمرغ در خانه دارم و کوهیار هم از بچگی آن‌ها را در خانه دیده است. باورتان نمی‌شود هیچکدام از آن‌ها به اندازه سیمرغ کوهیار من را خوشحال نکرد.

بهترین فیلم پویانمایی

دیپلم افتخار به محمدمهدی مشکوری برای تهیه‌کنندگی «ببعی قهرمان»

بهترین فیلمنامه

دیپلم افتخار به علی ثقفی برای فیلم «پرویزخان»

بهترین بازیگر مکمل مرد

سیمرغ بلورین به بهزاد خلج برای فیلم «مجنون»

2 جایزه بین‌المللی برای محمود کلاری /«قلب رقه» بهترین فیلم مقاومت/ سیمرغ کارگردانی بر دوش بهروز افخمی/«مجنون» بهترین فیلم / سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به « آسمان غرب» رسید +عکس و فیلم

خلج پس از دریافت جایزه گفت: از هیات داوران ممنونم. از عوامل فیلم «مجنون» و «تمساح خوبی» تشکر می‌کنم. دست پدر و مادرم را می‌بوسم و این جایزه را به پسرهایم فرشته‌های زندگیم تقدیم می‌کنم.

‌بهترین بازیگر مکمل زن

دیپلم افتخار به مهرو نونهالی برای فیلم «تابستان همان سال»

سیمرغ بلورین به شبنم قربانی برای فیلم «مجنون»

2 جایزه بین‌المللی برای محمود کلاری /«قلب رقه» بهترین فیلم مقاومت/ سیمرغ کارگردانی بر دوش بهروز افخمی/«مجنون» بهترین فیلم / سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به « آسمان غرب» رسید +عکس و فیلم

بهترین بازیگر مرد

سیمرغ بلورین به ارسطو خوش رزم برای فیلم «صبح اعدام»

2 جایزه بین‌المللی برای محمود کلاری /«قلب رقه» بهترین فیلم مقاومت/ سیمرغ کارگردانی بر دوش بهروز افخمی/«مجنون» بهترین فیلم / سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به « آسمان غرب» رسید +عکس و فیلم

وی گفت: در جشنواره‌ای که آقای پور صمیمی آقای عزتی آقای بابایی نامزد هستند گرفتن این جایزه برای من افتخاری است جواد عزتی گفت دوست داشت این جایزه را به روح پدرش تقدیم کند. من به نیابت از او این کار را می‌کنم.

بهترین بازیگر زن

دیپلم افتخار به ساره رشیدی برای «احمد»

سیمرغ بلورین به مارال بنی آدم برای «پروین»

2 جایزه بین‌المللی برای محمود کلاری /«قلب رقه» بهترین فیلم مقاومت/ سیمرغ کارگردانی بر دوش بهروز افخمی/«مجنون» بهترین فیلم / سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به « آسمان غرب» رسید +عکس و فیلم

مارال بنی آدم گفت: به عنوان کوچک‌ترین عضو این خانواده می‌خواهم چیزی بگویم. همیشه دختر امروز مادر فردا است. ز مادر است میسر بزرگی پسران. این سیمرغ را به تمام زنان تاثیرگذار و مادران کشورم تقدیم می‌کنم.

بهترین کارگردانی

سیمرغ بلورین به بهروز افخمی برای «صبح اعدام»

2 جایزه بین‌المللی برای محمود کلاری /«قلب رقه» بهترین فیلم مقاومت/ سیمرغ کارگردانی بر دوش بهروز افخمی/«مجنون» بهترین فیلم / سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به « آسمان غرب» رسید +عکس و فیلم

بهترین فیلم

سیمرغ بلورین به عباس نادران برای «مجنون»

2 جایزه بین‌المللی برای محمود کلاری /«قلب رقه» بهترین فیلم مقاومت/ سیمرغ کارگردانی بر دوش بهروز افخمی/«مجنون» بهترین فیلم / سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به « آسمان غرب» رسید +عکس و فیلم

نادران پس از دریافت جایزه گفت: من یک تشکر ویژه از همه عوامل خوب فیلم‌ «مجنون» دارم که با قلبشان در سخت ترین شرایط پای این فیلم ایستادند. این سیمرغ را به 4 قهرمان ملی کشورم مهدی زین‌الدین، مجید زین‌الدین، شهید شیرودی و احمد کاظمی تقدیم می‌کنم و از شما خواهش می کنم این عزیزان را ایستاده تشویق کنید.

پایان بخش این مراسم اهدای جایزه آرمان جایزه ویژه شهرداری تهران با حضور امینی دبیر جشنواره، علی نادری معاون وزیر و رئیس خبرگزاری ایرنا، محمد هاشمی جانشین وزیر ارشاد، اسلامی معاون وزیر ارشاد و امین توکلی زاده معاون فرهنگی هنری شهرداری تهران بود که به فیلم «باغ کیانوش» اهدا شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان