«دنیای اقتصاد» بازار بهمن‌ماه خودرو را بررسی کرد

بازار خودرو آرام گرفت

شماره روزنامه: ۵۹۴۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۱۱/۲۶ ...

روند رشد قیمت خودرو در بازار از خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری آغاز شد و با خبر مربوط به فروش 120هزار دستگاه خودرو در حاشیه بازار و همچنین  ناآرامی‌ها در منطقه اوج گرفت. این ناآرامی‌ها موجب شد نرخ ارز در بازار آزاد افزایش پیدا کند، به طوری که بهای دلار به بیش از 58هزار تومان رسید. بازار خودرو نیز در تبعیت همیشگی خود از نرخ ارز، تحت تاثیر این موضوع روی مدار رشد قیمت قرار گرفت. اما در روزهای اخیر بازار ارز آرامش نسبی به خود می‌بیند و می‌توان گفت تقریبا روی 55هزار تومان ثابت مانده است. بنابراین بازار خودرو تحت‌تاثیر بازار ارز نسبتا آرام گرفته است. حال باید دید روند کاهشی قیمت خودرو که طی 10 روز گذشته شاهد آن بوده‌ایم ادامه خواهد داشت یا خیر. اگر تا انتهای سال جاری شاهد رشد نرخ ارز نباشیم احتمالا می‌توان انتظار داشت که روند افت قیمت خودرو ادامه‌دار باشد. البته این موضوع تا حد زیادی به اتفاقات سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی بستگی دارد که چندان قابل‌پیش‌بینی نیستند.

p16 copy

افت‌و‌خیز قیمتی در بازار خودرو

روند رشد قیمت خودرو که از اواسط دی‌ماه آغاز شده بود تا 14بهمن‌ماه ادامه داشت و پس از ثبت بیشینه خود در این روز، روند کاهشی را آغاز کرد. با این وجود برخی از محصولات هنوز تفاوت قیمتی با یکم بهمن‌ماه دارند. برای مثال پژو 207 MC اتوماتیک در ابتدای ماه جاری 820میلیون تومان معامله می‌شد اما 14بهمن قیمت 850میلیون تومان را ثبت کرد. روز گذشته این محصول در بازار 840میلیون تومان خرید و فروش شد تا همچنان رشد 20میلیون تومانی و 2.4درصدی نسبت به بهای آن در ابتدای بهمن را داشته باشد. پژو 206 تیپ 2 نیز در این بازه زمانی از 540میلیون تومان به 555میلیون تومان رسید تا رشد 15میلیون تومانی و 2.7درصدی داشته باشد. اوج قیمت این خودرو مربوط به 14بهمن بود که 575میلیون تومان خریدوفروش می‌شد. پژو پارس سال نیز رشد قیمت مشابهی را تجربه کرده و از ابتدای بهمن تا  روز گذشته 15میلیون تومان و 2.5درصد رشد قیمت داشته و از 590میلیون تومان به  605میلیون تومان رسیده است. در مقابل برخی خودروها در بازه زمانی مذکور افت قیمت را ثبت کرده‌اند.

برای مثال دناپلاس دنده‌ای که در روز ابتدایی یازدهمین ماه از سال 760میلیون تومان قیمت داشت، روز گذشته در بازار 745میلیون تومان قیمت‌گذاری شد تا افت بهای 15میلیون تومانی و 1.9درصدی را ثبت کند. قیمت پژو پارس LX در این مدت زمانی از 735میلیون تومان به 725میلیون تومان رسید. بهای شاهین نیز از یکم تا 25بهمن‌ماه ثابت بوده و روی 660میلیون تومان مانده است. سری هم به خودروهای مونتاژی بزنیم. از بین 10محصول مونتاژی مورد بررسی «دنیای اقتصاد» چهار محصول با رشد قیمت و چهار محصول با افت قیمت مواجه بوده‌اند. همچنین بهای دو محصول کاملا به بهای ابتدای ماه جاری بازگشته است. با وجود آنکه بیشتر این تغییرات چندان قابل‌توجه نبوده اما رشد بهای فیدلیتی هفت‌نفره کاملا محسوس بوده و از یک‌میلیارد و 840میلیون تومان به یک‌میلیارد و 950میلیون تومان رسیده تا افزایش 110میلیون تومانی و 5.9درصدی داشته باشد. بهای MVM X22 نیز در این مدت‌زمان با رشد همراه بوده است.

این خودرو که روز گذشته 775میلیون تومان خریدوفروش شد، یکم بهمن ماه بهایی معادل 740میلیون تومان داشت؛ بنابراین در بازه زمانی مذکور رشد قیمت 35میلیون تومانی و 4.7درصدی داشته است. لاماری ایما با وجود آنکه در بیشتر مواقع شدیدا تحت‌تاثیر رشد قیمت قرار می‌گیرد اما این بار بهای آن روی یک‌میلیارد و 820‌میلیون تومان ثابت مانده است. محصولات چری از ابتدای ماه میانی زمستان تاکنون افت قیمت را ثبت کرده‌اند. آریزو 6 اکسلنت که در ابتدای ماه جاری قیمتی معادل یک‌میلیارد و 430میلیون تومان داشت، دیروز یک‌میلیارد و 390‌میلیون تومان خریدوفروش شد تا افت قیمت 2.8درصدی را ثبت کند. آریزو 5 هم افت قیمت مشابهی داشته و از یک‌میلیارد و 260میلیون تومان به یک‌میلیارد و 220میلیون تومان رسیده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان