مدیرکل : برجام کاملا از هم پاشیده است

گروسی ماه آینده میلادی به ایران می‌آید

شماره روزنامه: ۵۹۵۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۱۲/۲ ...

مدیرکل آژانس اتمی ادعا کرد که سرعت غنی‌‌‌سازی در ایران نسبت به پایان سال گذشته کمی کاهش یافته است؛ اما ماهانه 7 کیلوگرم اورانیوم با خلوص 60‌درصد تولید می‌شود. مدیرکل آژانس اوایل دی‌‌‌ ماه با انتشار گزارش تحریک‌‌‌آمیزی اعلام کرد که روند تولید اورانیوم غنی‌‌‌شده در ایران افزایش یافته است. بر اساس این گزارش ادعایی، ایران سرعت غنی‌‌‌سازی اورانیوم خود را با خلوص 60‌درصد تغییر داده و از تولید 3 کیلوگرم به حدود 9 کیلوگرم در ماه بازگشته است. در این گزارش ادعایی، گروسی با اشاره به افزایش تولید اورانیوم غنی‌‌‌شده در نیروگاه‌‌‌های فردو و نطنز اعلام کرد: «ایران تولید اورانیوم غنی شده با خلوص 60‌درصد در قالب هگزافلوراید را به حدود 9 کیلوگرم در ماه، از پایان نوامبر افزایش داده است.»

همان زمان محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد که فعالیت‌‌‌های هسته‌‌‌ای ایران در چارچوب ضوابط و توافقات پادمانی صورت می‌گیرد. وی گفت: «ما همان غنای 60‌درصد را تولید می‌کردیم، نه کاری را تغییر دادیم و نه ظرفیت جدیدی ایجاد کردیم. این یک هیاهوی رسانه‌‌‌ای است تا فشار افکار عمومی دنیا از جنگ غزه منحرف شود.» گروسی مدعی شد: «این کاهش و افزایش سرعت مانند چرخه‌ای است که از نظر من روند افزایش مداوم موجودی اورانیوم بسیار غنی شده را تغییر نمی‌دهد.»

وی با بیان ادعای شکاف میان آژانس و ایران مدعی شد: «ایران می‌‌‌گوید آنها از غرب مشوق‌‌‌هایی را دریافت نمی‌‌‌کنند، اما برای من درک این منطق بسیار پیچیده است؛ زیرا آنها باید با ما همکاری کنند و (این رابطه) هرگز نباید مشروط به انگیزه‌‌‌های اقتصادی یا مسائل دیگر باشد.» بنابر گزارش رویترز، گروسی پیش از سفر به تهران به مسکو خواهد رفت تا با ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌‌جمهوری روسیه درباره ایران و خاورمیانه و اوکراین گفت‌وگو کند. مدیرکل آژانس با بیان اینکه روسیه به عنوان عضو توافق سال 94 باید در قبال پرونده هسته‌‌‌ای ایران ایفای نقش کند، مدعی شد: «در شرایط کنونی هم که برجام کاملا از هم پاشیده است، چیزی باید این خلأ را پر کند.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان