آموزش کاشت سبزه با دانه چیا و شرایط نگهداری آن

افرادی که علاقه مند به کاشت سبزه هفت سین عید نوروز خود هستند و تمایل داشته سبزه ای جذاب و منحصر به فرد را برای سال نو تهیه کنند می توانند با یادگیری نحوه کاشت سبزه با دانه چیا این مدل سبزه خاص و جذاب را خودشان کاشته و جلوه ای متفاوت به هفت سین خود بدهند.

آموزش کاشت سبزه با دانه چیا و شرایط نگهداری آن

یکی از اجزای اصلی هفت سین که نماد سرسبزی و زندگی بوده و جلوه خاصی به چیدمان هفت سین می دهد سبزه بوده که در انواع و اقسام مختلفی وجود داشته و با استفاده از بذر و دانه های گوناگونی قابل کاشت می باشد که هر کدام زیبایی منحصر به خود را داشته و شرایط نگه داری و نحوه کاشت آن با دیگر انواع سبزه فرق دارد. در همین زمینه تصمیم داریم در این مطلب به جهت یادگیری شما عزیزان به آموزش کاشت سبزه با دانه چیا بپردازیم.

مراحل کاشت سبزه با دانه چیا

آموزش کاشت سبزه با دانه چیا

به طور کلی می توان گفت با نزدیک شدن به روز های پایانی سال و فرا رسیدن عید نوروز ایرانیان به تکاپو افتاده و به استقبال بهار می روند. تهیه هفت سین و چیدمان اجزای آن یکی از این مقدمات و تدارکات بوده که هر کسی طبق سلیقه خود به طراحی این آیتم می پردازد. برخی تصمیم می گیرند سبزه هفت سین را خودشان بکارند که می توانید در صورت تمایل به کاشت سبزه با دانه چیا بپردازید که خیلی ساده و راحت بوده و جذابیت خاصی دارد.

تخم شربتی با اسم انگلیسی چیا از جمله گیاهان دارویی پر خواص بوده که در شرایط آب و هوایی گرم رشد کرده و کاشت آن به عنوان نوعی گیاه تزیینی درون گلدان نیز می تواند تجربه ای جذاب برای دوست داران گل و گیاه باشد. کاشتن دانه چیا درون گلدان همچون کاشت سبزی خوردن در محیط آپارتمانی خیلی راحت بوده و در هر موقعیت و مکانی در بستر خاکی و بدون خاک می توان آن را کاشت.

مراحل سبز کردن سبزه عید با دانه چیا

هفت سین دارای هفت جزء مهم بوده که هر کدام نماد و نشانه چیزی بوده و مفهوم خاصی داشته که در زمان تحویل سال نو در کنار هم چیدمان شده و بر روی سفره یا میز هفت سین قرار گرفته و خیر و برکت را برای اعضای خانواده در سال جدید به ارمغان می آورند.

سبزه هفت سین که یکی از این اجزا بوده به صورت حاضری تهیه شده و یا یکی از افراد خانواده به کاشتن آن پرداخته و با استفاده از بذری خاص سبزه ای جذاب را برای هفت سین خود چند روز قبل از عید آماده می کنند. در ادامه با کمک روشی ساده مراحل کاشتن سبزه با دانه چیا یا تخم شربتی را به صورت گام به گام شرح داده ایم.

مراحل سبز کردن سبزه هفت سین با دانه چیا

مراحل انجام کار

در ابتدا باید دانه های چیا را پیش از کاشتن حدود 2 الی 3 روز درون کمی آب ولرم خیسانده تا آب را جذب خود کند حالت متورم بگیرد و به صورت ژله مانند شود. دانه چیا کوچک و به شکل بیضی بوده و دارای قطری نزدیک به یک میلی متر می باشد که در رنگ های مختلف همچون سیاه و سفید، قهوه ای، سفید و خاکستری وجود داشته و بسیار شبیه به تخم ریحان می باشد.

مراحل کاشتن سبزه عید با دانه چیا

در گام بعدی کاشت سبزه با دانه چیا گلدان مناسبی با میزان قطر 7 سانتی متر برای کاشتن دانه های چیا انتخاب کرده و آن را با ترکیب خاک باغچه و خاکبرگ یا ماسه نرم پر نمایید. خاکی که برای کاشتن این سبزه بکار می برید بایستی از زهکشی خوبی برخوردار باشد تا آب اضافه را به آسانی از قسمت ته گلدان خارج کند.

در هنگام کاشت در ابتدا بذر ها را از داخل آب بیرون آورده و بر روی یک پارچه پهن کرده تا رطوبت آن ها گرفته شود. دانه های چیا را در قسمت نیم سانتی متری سطح خاک کاشته و بر روی آن لایه ای نازک از خاک بریزید تا به طور کامل پوشانده شود.

سپس درون یک گلدان کوچک 2 الی 3 عدد از دانه چیا را کاشته و در صورتی که از گلدان بزرگ مستطیلی استفاده می کنید هر دانه را با مقدار فاصله 40 سانتی متر از دانه قبلی بکارید تا فضای لازم برای رشد و پرورش گیاه تامین شود. قسمت سطح بستر کاشت را تا هنگام جوان زدن به طور دائم نمناک و نه به حالت کاملا خیس و باتلاقی حفظ نموده و گلدان را در جایی گرم با نور کافی بگذارید.

مراحل کاشتن سبزه عید با دانه چیا

به منظور ایجاد شرایط مناسب تر توصیه می شود سطح گلدان را با کمک نایلون شفاف پوشانده تا رطوبت لازم به درستی تامین شود و چند عدد سوراخ در قسمت سطح نایلون به وجود آورید تا عمل تهویه به آسانی انجام شود.

در روز های آغازین آبیاری سطح مقطع گلدان را با تک های گونی و یا یک برگ روزنانه پوشش دهید تا بذر ها به طور دقیق زیر روزنانه قرار گرفته شوند. بعد با یک آبپاش کوچک و در طول روز دو الی 4 مرتبه بر روی آن آب ریخته تا سطح آن به طور کامل مرطوب شود و در زمان آب دادن دقت نمایید بذر ها جا به جا نشوند و به حرکت در نیایند.

دانه های چیا در مدت زمان یک الی دو هفته شروع به جوانه زنی کرده و از خاک بیرون می آیند. پس از خارج شدن جوانه ها نایلون را از سطح گلدان برداشته و گیاهان تازه جوانه زده چیا را به مکانی با نور کافی انتقال دهید. دانه چیا رشد خیلی سریعی داشته و در فصل تابستان گلدانی با برگ های سبز پرپشت و گل های آبی رنگ جذاب فضایی خاص را به وجود می آورد.

نحوه کاشت سبزه تخم شربتی

شرایط نگه داری سبزه دانه چیا

بهترین خاک برای کاشت سبزه با دانه چیا درون گلدان خاک لومی شنی حاصلخیز ترکیب شده با خاکبرگ می باشد. این سبزه به آبیاری مرتب روزانه احتیاج داشته و نیاز بوده بستر کاشت گیاه همیشه نمناک باشد. این نوع سبزه در شرایط آب و هوایی گرم رشد خوبی دارد. میزان دمای مناسب برای رشد این سبزه درجه حرارت 18 الی 24 درجه سانتی گراد می باشد.

همچنین باید گفت دانه چیا برای رشد و پرورش صحیح احتیاج به دریافت نور مناسب و مستقیم آفتاب برای چندین ساعت در طی روز دارد. بهترین محل برای نگه داری این سبزه در خانه گذاشتن گلدان داخل بالکن یا پشت پنجره های آفتابگیر می باشد.
 نحوه کاشت سبزه با دانه چیا
از این که تا پایان این مطلب با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم، ضمن این که می توانید برای یادگیری نحوه کاشت سبزه قرمز و روش کاشت سبزه کنجد بر روی لینک های داده شده کلیک کرده و در این زمینه اطلاعات کسب نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان