پیام پوتین با ترور مخابره شد

مرگ خائن روسی در اسپانیا

شماره روزنامه: ۵۹۷۶ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۱/۱۴ ...

کوزمینوف تابستان گذشته از روسیه به اوکراین فرار کرد و با هلی‌کوپتر نظامی Mi-8 خود به داخل خاک اوکراین رفت و آن را همراه با انباری از اسناد محرمانه به ماموران اطلاعاتی اوکراین داد. با انجام این کار، او مرتکب جرمی شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بارها و بارها گفته بود که هرگز نخواهد بخشید: خیانت. قتل او در شهر ساحلی «ویلاجویوسا» در ماه گذشته این نگرانی را ایجاد کرد که شبکه‌های جاسوسی اروپایی روسیه به فعالیت خود ادامه می‌دهند و دشمنان کرملین را در هرجا که باشند هدف قرار می‌دهند.

«آندری سولداتوف»، نویسنده و کارشناس سرویس‌های امنیتی و نظامی روسیه گفت که سرویس‌های اطلاعاتی روسیه در بستر جنگ قرار گرفته‌اند و در سطحی از تهاجم در داخل و خارج از کشور که یادآور دوران استالین است، شروع به فعالیت کرده‌اند. او گفت: «این دیگر درباره جاسوسی متعارف نیست، بلکه درباره عملیات است و این عملیات ممکن است شامل ترور باشد.» یکی از مقامات ارشد « Guardia Civil» گفت که کوزمینوف در اسپانیا «زندگی غیرمحتاطانه‌ای» داشت. او به کافه‌های محبوب مشتریان روسی و اوکراینی می‌رفت و از پولی که از دولت اوکراین دریافت کرده بود، استفاده می‌کرد. او با مرسدس کلاس S مشکی رنگ در اطراف ویلاجویوسا رانندگی کرد.

اینکه قاتلان دقیقا چگونه او را پیدا کردند مشخص نشده است؛ اگرچه دو مقام ارشد اوکراینی گفتند که او با دوست دختر سابق که هنوز در روسیه است تماس گرفته و از او دعوت کرده که به اسپانیا بیاید. یکی از مقامات گفت: «این یک اشتباه بزرگ بود.» مقامات ارشد پلیس که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که این قتل نشانه‌های حملات مشابه مرتبط با کرملین را داشت از جمله ترور یک فرمانده سابق شورشیان چچنی در برلین در سال2019 و مسمومیت سرگئی وی.اسکریپال در سالزبری، انگلستان، در سال 2018. اسکریپال البته زنده ماند.

مقامات پلیس گفتند که دو قاتل کلاهدار که در فیلم دوربین‌های نظارتی از گاراژ پارکینگ مجتمع آپارتمانی کوزمینوف دیده شدند، به وضوح حرفه‌ای بودند که ماموریت خود را انجام داده و به سرعت ناپدید شدند. «پپه آلوارز»، رئیس اداره پلیس ویلاجویوسا گفت: «اینجا در اسپانیا معمول نیست که فردی با مهمات زیاد مورد اصابت گلوله قرار گیرد. اینها نشانه‌هایی هستند که به جنایات سازمان‌یافته، به یک سازمان جنایتکار و به متخصصان اشاره دارد.» درحالی‌که هیچ مدرکی دال بر دخالت مستقیم کرملین به دست نیامده است، اما روسیه تمایل خود را برای مرگ کوزمینوف پنهان نکرده بود. هفته‌ها پس از فرار وی، برنامه خبری عصر یکشنبه کرملین با امضای گروهی از خلبانان و کماندوهای سرویس اطلاعات نظامی روسیه پخش شد که قول انتقام داده بودند.

یکی از کماندوها که نامش فاش نشد، گفت: «ما این شخص را پیدا خواهیم کرد و او را با تمام قوانین کشورمان به خاطر خیانت و برای خیانت به برادرانش مجازات خواهیم کرد. ما بالاخره همه را پیدا می‌کنیم. دستان ما دراز است.» فرار کوزمینوف یک کودتا به نفع اوکراین بود که توسط یک واحد مخفی در HUR، بازوی اطلاعاتی ارتش اوکراین سازمان‌دهی شد. این واحد متخصص استخدام مبارزان روس و اعزام ماموران به خاک روسیه برای انجام ماموریت‌های خرابکارانه است. برخی از سربازان این یگان آموزش‌های تخصصی را از C.I.A درباره فعالیت در محیط‌های متخاصم دیده‌اند. یک مقام ارشد اوکراینی با آگاهی از این عملیات گفت: درحالی‌که این یگان توانسته بود تک‌تک روس‌ها و گاهی گروه‌های کوچکی از سربازان را متقاعد کند که فرار کنند، اما پرواز جسورانه کوزمینوف -و ارزش بالای چیزی که او تحویل داد- بی‌سابقه بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان