رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه از مشارکت 3800 نفر از اعضای مرکز در طرح ملی وکلا در مساجد و ارائه خدمات حقوقی رایگان خبر داد.
به گزارش مهر، حسن عبدلیانپور، در همایش سالروز تأسیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده که بهنام روز پاسداشت حقوق عامه نامگذاری شده است، گفت: بیستوچهار سال قبل نهالی نشانده شد که اکنون درختی تنومند است، بر اساس قانون دو وظیفه دسترسی مردم به خدمات حقوقی، کارشناسی و مشاوره، حفظ و احیا حقوق عامه است.
وی افزود: امروز روز پاسداشت حقوق عامه را جشن میگیریم، بر اساس قانون، دو وظیفه بر این مرکز بار شده که یکی از آن حفظ و احیای حقوق عامه است. اقدامات زیادی در مرکز وکلا برای احیای حقوق عامه صورت گرفته است.
عبدلیانپور با اشاره به اقدامات صورت گرفته طی دو سال اخیر در مرکز وکلای قوه قضائیه، خاطرنشان کرد: در 2 سال اخیر معادل 53 درصد کل اعضای مرکز در 20 سال گذشته کارآموز وکالت و کارشناسی رسمی جذب مرکز شده است.
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه بیان کرد: در راستای تمرکز بر موضوع وکالت تخصصی با برگزاری 13 دوره آموزشی برای 2 هزار وکیل در 37 رشته و اعطای گواهینامه آموزشی صلاحیت حرفهای برای جلوگیری از اتلاف هزینهها و اطاله دادرسی در دستور کار قرار گرفته است.
عبدلیانپور در مورد گسترش خدمات معاضدت قضائی، گفت: ما در ارتقای نظام کارشناسی رسمی که به رشد 24 درصدی درخواستهای کارشناسی رسمی نسبت به سال گذشته منجر شده است، رشد چشمگیری داشتهایم. همچنین در حوزه توسعه خدمات مشاوره خانواده با راهاندازی و استقرار سامانه مسیر و آغاز فرایند ارجاع پرونده به مراکز مشاوره خانواده از طریق تعامل با دادگستریها تعاملات بسیار خوبی صورت گرفته است.
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه با تاکید بر ارتقای سلامت و شفافیت در نظام خدمات حقوقی، گفت: اقداماتی همچون نظارت و بازرسی از عملکرد 24 مرکز استانی وکلا و کارشناسان رسمی کشور، اصلاح و پالایش 72 هزار رکورد صلاحیت اعطا شده به یک هزار و 100 عنوان صلاحیت در رشتههای کارشناسی، صدور برخط گواهی مفاصاحساب مالیاتی با مشارکت سازمان امور مالیاتی، اتصال فرایندهای مرکز به وب سرویس درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، دریافت مجوز سکوهای نرم افزاری ارائه دهنده خدمات حقوقی و تأسیس مؤسسات حقوقی و مشاوره خانواده صورت گرفته است.
وی در مورد عملکرد مرکز در حوزه دادسرا و محاکم انتظامی نیز گفت: از مجموع 5 هزار و 360 شکایت سیستمی در دادسراهای انتظامی کشور، تعداد 4 هزار و 579 پرونده معادل 85 درصد رسیدگی شده است.
عبدلیانپور گفت: همچنین از مجموع 2 هزار و 354 پرونده وارده در محاکم بدوی و تجدیدنظر، تعداد 2 هزار و 112 پرونده معادل 89 درصد به صدور حکم منجر شده است.
وی به عملکرد هیئت تعیین صلاحیت اشاره کرد و گفت: تعداد 12 هزار و 370 پرونده بررسی و بیش از 98 درصد آن تأیید صلاحیت شده است.
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با اشاره به توانمندسازی و ارتقای مهارت ارائه دهندگان خدمات حقوقی، گفت: پیادهسازی مدلهای آموزشی نوین در قالب برگزاری دادگاههای شبیه سازیشده و تولید آثار هنری اعم از تئاتر و سریال بر اساس پروندههای واقعی و برای دستیابی به اهداف ذیل در دستور کار مرکز قرار گرفته است.
وی گفت: فراهم ساختن محیط کسب تجربه با توجه به افزایش کارآموزان و محدودیت حضور در محاکم، آگاهیبخشی به عموم مردم، برگزاری اولین مدرسه حقوق بینالملل با موضوع قرارداد نویسی داخلی و بینالملل، تألیف و چاپ 21 جلد کتاب و 23 مقاله در مشارکت 3 هزار و 800 نفر از اعضای مرکز در طرح ملی وکلا در مساجد و ارائه خدمات حقوقی رایگان حوزههای حقوقی و کارشناسی و برگزاری دورههای آموزشی و دانشافزایی کارآموزان وکالت و کارشناسی رسمی از جمله اقدامات صورت گرفته است.
عبدلیانپور با تاکید بر توسعه فرهنگ حقوقی و نقشآفرینی اجتماعی، گفت: ما در راستای تحقق این هدف و برای افزایش سطح آگاهی حقوقی و حل مشکلات مردم، اقدامات ویژهای صورت گرفته است؛ از جمله مشارکت 3 هزار و 800 نفر از اعضای مرکز در طرح ملی وکلا در مساجد و ارائه خدمات حقوقی رایگان تا حصول نتیجه به تعداد 28 هزار و 500 نفر در یک هزار و 530 مسجد است.
وی با اشاره به رشد 117 درصدی خدمات حقوقی معاضدتی به جامعه هدف نسبت به سال گذشته، گفت: برپایی غرفه و ارائه میز خدمات حقوقی رایگان در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی مرکز است.
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه، خاطرنشان کرد: مرکز ما در توسعه زیر ساخت و خرید املاک در دو سال اخیر با اعتباری بالغ بر 110 میلیارد تومان اقدام به خرید 5 هزار و 682 متر عرصه و 5 هزار و 242 متر اعیان کرده است.
وی ادامه داد: همچنین با برآورد و تصویب 150 میلیارد تومان اعتبار ساخت 8 هزار متر بنای مفید اداری در سطح کشور در حال انجام است.
عبدلیانپور، بیان کرد: مرکز وکلا با خرید عرصه و اعیان در دو سال اخیر نسبت به 20 سال گذشته به ترتیب 101 و 212 درصد رشد داشته و به رغم جذب چشم گیر اعضا، سرانه فضای اداری مرکز به ازای هر نفر 122 درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به راهاندازی و پشتیبانی 8 سامانه آموزشی، تعاملی و اطلاعرسانی و راهاندازی سیستم نظارت هوشمند و ارتقای زیرساخت و امنیت شبکه مطابق استانداردهای ابلاغی مافا، گفت: تاکنون مرکز ارتباطات به 136 هزار و 669 تلفن و درخواست به صورت برخط پاسخگو بوده است.
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه با اشاره به افزایش 389 درصدی نرخ ارائه خدمات فناوری اطلاعات در دو سال اخیر، اظهار کرد: با توجه به دستورات رئیس قوه قضائیه در بهمن سال گذشته که به آن اشاره شد و از طرفی با توجه به توانمندی و ظرفیت بزرگی که در مرکز داریم به سهم خود آماده نقشآفرینی در ابعاد ملی و بینالمللی هستیم.
عبدلیانپور گفت: ما میتوانیم با تکیه بر دانش حقوق و کارشناسی رسمی درباره مشکلات آب و هوایی، محیط زیست، امنیت و سایر موارد نقش خود را داشته باشیم. ما امروز از همیشه برای انجام وظایف محوله مصممتر هستیم؛ و برای تحقق هر چه بهتر مأموریت خود دست یاری به سوی شما دراز میکنیم.