به گزارش «ایلنا» سیدمحمدرضا بنیطبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران گفت: تولیدکنندگان محصولات لبنی بنا به درخواست سازمان حمایت از مصرفکنندگان، ستاد تنظیمبازار و دیگر ارگانهای نظارتی قیمت محصولات لبنی را در ماه رمضان افزایش ندادند؛ این در حالیست که الزام تولیدکنندگان به افزایش حقوق و دستمزد از ابتدای سال1403 به افزایش هزینههای تولید در روزهای ماه رمضان انجامیده و افزایش حقوق و دستمزد به افزایش دیگر هزینههای تولید به دلیل تورم افزوده شدهاست. وی افزود: افزایش حقوق و دستمزد کارگران در شرایطی که تولیدکننده اجازه افزایش قیمت محصول خود را ندارد بهمعنای پرداخت یارانه از جیب تولیدکننده است. بنیطبا خاطرنشان کرد: شعار سال، جهش تولید است اما آنچه در عمل اتفاق میافتد ضربهزدن به تولید است. در این شرایط صنعت لبنیات از دولتمردان انتظار دارد ضوابطی که خود تصویب کرده را محترم بشمارند و به آنها عمل کنند.
سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران اظهار کرد: وزارت جهادکشاورزی باید هرچه زودتر نرخ خرید تضمینی شیرخام را اعلام کند تا براساس این نرخ بهعنوان اصلیترین عامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی محصولات لبنی، نرخ دیگر فرآوردهها نیز تعیین شود اما با اینکه ماه نخست سال1403 رو به پایان است، هنوز هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفتهاست. در سالگذشته میزان افزایش قیمت محصولات نهایی در ماه چهارم سالبه تولیدکنندگان ابلاغ شد؛ درحالیکه تولیدکننده از ماه نخست سالموظف است حقوق و دستمزد کارکنان را افزایش دهد. بنیطبا یادآوری کرد: متاسفانه افکار عمومی تغییر قیمت محصولات لبنی را برآمده از طمع تولیدکننده میداند غافل از اینکه این سیاستهای دولت است که به افزایش هزینههای تولید و در ادامه گرانی محصول تمامشده میانجامد.
او تصریح کرد: در پی همین سیاستگذاریهاست که تعداد شرکتهای لبنی ایران از بیش از هزار شرکت در دهه80 به حدود 200 شرکت افت کرده است. سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی درباره دلایل افزایش چندباره قیمت شماری از محصولات لبنی در سالگذشته گفت: قیمتگذاری شماری از محصولات صنعت لبنیات دستوری و شماری دیگر غیردستوری است. وی افزود: در سالگذشته اعلام شد که محصولات مشمول قیمتگذاری دستوری 20درصد و دیگر محصولات 30درصد افزایش قیمت داشته باشند و شرکتها نیز این افزایش 30درصدی را بسته به سیاستهای بازاریابی خود یکباره یا چندباره اعمال کردند اما از محدوده تعیینشده تجاوز نداشتند.
او در پاسخ به اینکه باور عمومی این است که با کاهش مصرف لبنیات در ایران به دلیل کاهش قدرت خرید مردم این محصولات به بازارهای صادراتی جذب میشود و به ضرر تولیدکننده نمیانجامد، توضیح داد: لبنیات محصولی فسادپذیر است و صادرات آن بهراحتی ممکن نیست؛ همچنین امکان تبدیل آن به محصولات صنایع تبدیلی هم بهراحتی و برای همه واحدهای تولیدی امکانپذیر نیست. بنیطبا گفت: در حالحاضر حدود 100هزار تن شیرخشک انبارشده داریم و این نشان میدهد که صادرات محصولات صنایع تبدیلی هم آسان نیست، بهویژه که بازارهای صادراتی بهشدت رقابتی هستند. سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی در نهایت تصریح کرد: کاهش سرانه مصرف لبنیات به دلیل کاهش قدرت خرید مردم مشکل امروز صنعت لبنیات است و متولی حراست از قدرت خرید مردم هم تولیدکننده نیست؛ بلکه مجلس، دولت و وزارتخانههای رفاه و اقتصاد و بانکمرکزی هستند.