مدیرعامل شرکت «توانیر» تشریح کرد

۶ برنامه برای برق تابستان

شماره روزنامه: ۵۹۹۶ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۲/۹ ...

احتمال افزایش 6 درصدی مصرف برق

مدیرعامل شرکت توانیر با حضور در نشستی با اشاره به اینکه برنامه‌‌‌های عملیاتی را در 6محور برای گذر از پیک مصرف تابستان 1403 طراحی کرده‌‌‌ایم که یک بخش آن به توسعه نیروگاه‌‌‌ها مربوط است، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم 8538 مگاوات به ظرفیت تولید برق اضافه شده که بخش عمده آنها به نیروگاه‌‌‌های جدیدالاحداث مربوط می‌شود و بخش دیگر هم ارتقای ظرفیت نیروگاه‌‌‌های موجود توسط شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان بوده است. همچنین در بخش صنعت هم 1369 مگاوات توسط صنایع ایجاد شده که به شبکه سراسری متصل شده‌‌‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا اوج بار به 1871 مگاوات برسد.

مصطفی رجبی‌مشهدی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود در تابستان امسال حدود 500 مگاوات برق عمدتا از ارمنستان و ترکمنستان وارد کنیم، خاطرنشان کرد: سه سناریوی 3.5، 4.5 و 6‌درصد رشد مصرف را برای تابستان امسال پیش‌بینی کرده‌‌‌ایم که با توجه به پیش‌بینی گرم شدن 2 تا 3درجه‌‌‌ای هوا نسبت به سال گذشته، افزایش 6 درصدی مصرف محتمل است.

نیروگاه بسازید تا برق‌‌‌تان قطع نشود

وی با اشاره به این مطلب افزود: تاکنون 17‌هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع موافقت اصولی دریافت کرده‌‌‌اند و حدود 6‌هزار مگاوات عملیات اجرایی را شروع کرده‌‌‌اند، چرا که بر اساس قانون مانع‌‌‌زدایی از صنعت برق مقرر شده بود که صنایع انرژی‌بر 10‌هزار مگاوات نیروگاه بسازند؛ ذکر این نکته ضروری است که چنانچه صنایع ظرفیت مازاد داشته باشند می‌توانند برق‌‌‌شان را به صنایع دیگر بفروشند و وزارت نیرو مکلف به جابه‌جایی و ترانزیت برق آنهاست و اگر با صنایع به توافق نرسیدند، برق آنها را به قیمت جذابی خریداری می‌‌‌کنیم؛ همچنین صنایعی که تاکنون اقدامی ‌‌‌برای احداث نیروگاه نداشته‌‌‌اند، قطعا در اولویت مدیریت مصرف قرار می‌‌‌گیرند و در حال توافق با وزارت نیرو و صنایع انرژی‌بر هستیم که تقریبا مشابه سال قبل عمل کنیم؛ با این تفاوت که واحدهایی که نیروگاه احداث کرده‌‌‌اند، متناسب با میزان ظرفیت ایجاد شده، معاف از برنامه مدیریت مصرف می‌‌‌شوند. مدیرعامل شرکت توانیر در خصوص اقدامات وزارت نیرو برای شبکه انتقال گفت: اقدامات قابل‌توجهی در این بخش انجام شده است؛ یکی از برنامه‌‌‌های عملیاتی ما ساخت ‌‌‌هادی عبور از جزیره قشم به سرزمین اصلی بود که سال‌ها کشورهای صاحب فناوری کمکی به تعویض این ‌‌‌هادی نکردند، اما یکی از شرکت دانش‌‌‌بنیان داخلی توانست با ساخت آن، میزان ظرفیت انتقال توان را تا سه برابر افزایش دهد.

20160402055637_0I2A5550 copy

جوایز کم‌مصرف‌‌‌ها

این مقام مسوول با اشاره به مشوق‌‌‌های بخش خانگی خاطرنشان کرد: برنامه‌‌‌های ما برای پاداش صرفه‌‌‌جویی مشابه سال گذشته است و مشترکانی که کم‌مصرف باشند، علاوه بر رایگان شدن قبض‌شان می‌توانند از جوایزی که متناسب با میزان مصرف است، برخوردار شوند که این جوایز شامل خودرو، لوازم خانگی و... است که از طریق قرعه‌‌‌کشی در اختیار هموطنان قرار می‌گیرد.

مشوق‌‌‌های برق برای بخش کشاورزی

مدیرعامل شرکت توانیر ضمن اشاره به مصرف برق در بخش کشاورزی نیز اظهار کرد: بر اساس مصوبه هیات وزیران، کشاورزانی که روزانه 5 ساعت در طرح‌‌‌های مدیریت مصرف مشارکت کنند، 19 ساعت بعدی مصرف آنها رایگان است و اگر 80‌درصد دیماند مصرفی‌شان را از نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر خورشیدی تامین کنند، از برنامه‌‌‌های مدیریت مصرف معاف می‌‌‌شوند. علاوه بر این اگر بیش از 5 ساعت در مصرف برق مشارکت کنند تا چهار ECa که بیش از 2500 تومان به ازای هر کیلووات ساعت است، می‌توانند از پاداش‌‌‌ها بهره‌‌‌مند شوند. به عبارت دیگر این گروه از 500 تا 2500 تومان می‌توانند از تشویق‌‌‌های ما استفاده کنند.

تحویل 8‌هزار ماینر به دستگاه قضایی

وی در مورد رمزارزها اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 8‌هزار ماینر غیر‌قانونی شناسایی و تحویل مقامات قضایی شده‌‌‌اند که 800 مگاوات میزان مصرف این ماینرها بوده و برای تامین این میزان برق باید 1100 مگاوات نیروگاه احداث می‌‌‌کردیم. بنابراین قطعا ماینرها رصد و شناسایی می‌‌‌شوند و طبق قانون جدید اگر ماینرها ضبط شوند، امحا می‌‌‌شوند و از طرفی به میزان 100 برابر تعرفه باید هزینه‌‌‌های برق مصرفی را بپردازند و آنهایی که به صورت مجاز استفاده می‌‌‌کنند، می‌توانند بر اساس ضوابط از 12 تا 7 صبح استفاده کنند و اگر از تابلو سبز برق‌شان را تامین کنند هیچ‌گونه محدودیتی نخواهند داشت.

رجبی مشهدی در مورد کنتورهای هوشمند با بیان اینکه حدود 3 میلیون و 600‌هزار کنتور هوشمند در کشور نصب شده که 2 میلیون و 400‌هزار آن متعلق به بخش خانگی است، عنوان کرد: بیش از 60‌درصد مصرف برق کشور توسط کنتورهای هوشمند محاسبه می‌شود.

برنامه وزارت نیرو برای پرمصرف‌‌‌ها

وی با اشاره به اینکه تعرفه‌‌‌های برق در سال جدید تغییری نسبت به پارسال نداشته است، تصریح کرد: آنهایی که کمتر از الگوی تعریف شده مصرف می‌‌‌کنند، برق یارانه‌ای دریافت می‌‌‌کنند و کسانی که بیش از الگو مصرف می‌‌‌کنند به صورت پلکانی افزایشی باید هزینه‌‌‌های بالایی پرداخت کنند. همچنین کسانی که بیش از 2.5 برابر الگو مصرف کنند، هزینه برق آنها به نرخ تجدیدپذیرها یعنی 2700 تومان به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه می‌شود؛ بنابراین این تعداد مشترکان که کمتر از یک میلیون مشترک هستند قطعا مشمول نصب کنتورهای هوشمند تا ابتدای تابستان می‌‌‌شوند و در صورتی که رعایت نکنند محدود می‌‌‌شوند؛ بنابراین امیدواریم بهینه‌‌‌سازی مصرف یا استفاده از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر را در دستور کار قرار دهند.

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: در مناطق معتدل استفاده از کولرهای آبی دمای مورد نظر مشترکان را تامین می‌‌‌کنند، اما چنانچه مشترکان از کولر گازی استفاده کنند مصرف برق‌شان از الگو فراتر می‌‌‌رود. ضمن اینکه سازندگان ساختمان برای فروش ساختمان با متراژ بالاتر از نصب کانال‌‌‌های کولر خودداری می‌‌‌کنند که همین امر خریداران را به سمت کولرهای گازی سوق می‌‌‌دهد؛ بنابراین لازم است این آگاهی را به مردم بدهیم که استفاده از کولر گازی هزینه برق آنها را به شدت افزایش می‌‌‌دهد.

صرفه‌‌‌جویی 850 مگاواتی با تغییر ساعت ادارات

وی در مورد تغییر ساعت فعالیت ادارات کشور نیز خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 4 مصوبه هیات وزیران از 15 خرداد تا 15 شهریور از 6 صبح تا 13 ظهر به عنوان ساعت کاری ادارات تعیین شد که 850مگاوات کاهش مصرف را با استفاده از این طرح شاهد بودیم و هدف‌گذاری ما با توجه به نصب کنتورهای هوشمند در ادارات 1500 مگاوات پیش‌بینی می‌شود.

برنامه خرید برق توسط شرکت‌های توزیع

رجبی‌مشهدی از اصلاحات مالی جامع با ابلاغیه وزیر نیرو از طریق بورس خبر داد و گفت: بر اساس طرح جدید مقرر شده تا شارژ حساب‌‌‌های خرید برق وکالتی از طریق شرکت‌های توزیع به صورت هفتگی اتفاق بیفتد تا با احتساب خرید برق از طریق بورس انرژی و قراردادهای دوجانبه، 210 تراوات ساعت از برق کشور تامین شود.

وی با بیان اینکه در دو روز اول بیش از 100 میلیارد توسط شرکت‌های توزیع از نیروگاه‌داران برق خریداری شده است، ادامه داد: خرید برق توسط شرکت‌های توزیع باعث کاهش نقش دولت و افزایش رقابت و شفافیت می‌شود؛ از طرفی نیروگاه‌‌‌ها که در گذشته پول برق را چند ماه بعد دریافت می‌‌‌کردند، با تحولات کنونی به صورت نقدی و در کوتاه‌‌‌ترین زمان به پولشان می‌‌‌رسند و در حال حاضر هیچ سقف و کفی برای قیمت‌ها تعیین نشده هر چند بر اساس مذاکراتی که با بورس انرژی داشتیم، پیشنهاد دادند که سقف بازار عمده‌‌‌فروشی را به عنوان سقف قیمتی تعیین کنند و کف قیمت به گونه‌‌‌ای باشد که شرکت‌های تولیدکننده برق متضرر نشوند.

راهکار پرداخت مطالبات صنعت برق

این مقام مسوول وزارت نیرو با اشاره به اینکه تمامی ‌‌‌مواد 19گانه قانون مانع‌‌‌زدایی به جز ماده 10 که در حال تصویب است، اجرایی و منتج به اصلاحات جریان مالی شده تا در نهایت موتور تولید بدهی صنعت برق متوقف شود، افزود: در اواخر سال گذشته 30 همت اسناد خزانه را بین شرکت‌های صنعت برق توزیع کردیم و امروز میزان مطالبات به 100 همت رسیده که 40‌درصد متعلق به بانک‌‌‌ها و بقیه آن مربوط به صنعت برق است که بر اساس قانون مانع‌زدایی مقرر شده که این مطالبات ظرف 3سال تسویه شود و از طریق این‌سازوکارها بدهی جدید ایجاد نکنیم.

سازوکار طرح تابلوی سرمایه‌گذاری

مدیرعامل توانیر در پاسخ به «دنیای‌اقتصاد» که طرح تابلو سرمایه‌گذاری برق چه ‌سازوکاری دارد، گفت: طرح تابلو سرمایه‌گذاری در حال بررسی است و امیدواریم روال اداری آن هرچه سریع‌‌‌تر انجام شود؛ با توجه به اینکه برخی از مشترکان از جمله صنایع انرژی‌بر نرخ خرید برق‌شان بیش از هزینه تامین برق و یک ECA است، می‌توان آنها را به تابلوی سرمایه‌گذاری ارجاع دهیم تا سرمایه‌گذارانی که برق حرارتی تولید می‌‌‌کنند، بتوانند از این راه هزینه‌‌‌هایشان را تامین کنند؛ کما اینکه در بخش تجدیدپذیرها هم با راه‌‌‌اندازی تابلو سبزها بهای هر کیلووات ساعت برق به 3800 تومان رسید.

صادرات برق به چهار کشور توسط بخش خصوصی

وی در خصوص واردات و صادرات صنعت برق هم اظهار کرد: با توجه به وعده وزارت نیرو که در قانون مانع‌‌‌زدایی هم آمده مقرر شده که بخش خصوصی بتواند در صادرات و ترانزیت برق نقش‌‌‌آفرینی کند.‌ بر این اساس در گام اول توانیر ظرفیت‌‌‌ها را برای صادرات به چهار کشور افغانستان، پاکستان ترکیه و عراق به میزان 300 مگاوات تعیین کرد و این طرح به توسعه تجدیدپذیرها کمک می‌‌‌کند، در واقع تجدیدپذیرها چهار ماهه گرم سال را در تابلو سبز ارائه می‌‌‌کنند و 8 ماه دیگر صادرات برق تولیدی تجدیدپذیرها امکان‌‌‌پذیر است و توانیر هم متعهد می‌شود که اگر کشور مقصد بخواهد برق را به صورت هموار دریافت کند، با تجدیدپذیرهای داخلی همکاری کند.

مدیرعامل شرکت توانیر افزود: سال گذشته به صورت آزمایشی 600 مگاوات صادرات و واردات برق بین ایران و ترکیه را به صورت 3.5 روز صادرات و 3.5 روز واردات داشتیم و به زودی هیاتی از ایران به ترکیه می‌‌‌رود تا بخش‌خصوصی در بازار منطقه‌‌‌ای ترکیه برای تجارت حضور پیدا کند و از این طریق تولیدکنندگان برق ایرانی بتوانند با سایر کشورهای این بازار نیز ارتباط برقرار کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان