بورس‌کالا از گشایش انبار جدید مسکوکات سکه خبر داد

مهار تکانه بانک‌مرکزی به سکه بورسی

شماره روزنامه: ۶۰۰۰ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ ...

بورس‌کالای ایران ظرف روزهای اخیر از گشایش انبار سکه طلا در این سازمان خبر داد. به این ترتیب از این پس بازار مالی بورس‌کالای ایران میزبان معاملات گواهی سپرده سکه طلا خواهد بود که دارایی پایه آن نزد انبار تازه‌تاسیس بورس‌کالا نگهداری می‌شود.

مطابق اطلاعیه بورس‌کالای ایران، نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی سکه طلا با نماد CD1GOC0001 راه‌‌‌اندازی شده و از هفته آینده در بازار مالی بورس‌کالا قابل معامله خواهد بود. دارایی پایه این گواهی سکه طلای تمام‌بهار آزادی ضرب سال 1386 بانک‌مرکزی است. همچنین اندازه هر گواهی سپرده کالایی برای یک قطعه سکه طلا تمام‌بهار آزادی در نظر گرفته شده است.

مطابق بخشنامه بانک مرکزی مورخ 24دی‌ماه سال گذشته، نگهداری شمش و مسکوکات طلا توسط خزانه بانک‌ها، ممنوع است. بورس‌کالا در راستای عمل به این بخشنامه بانک‌مرکزی نسبت به منقضی کردن گواهی سپرده سکه که زمان آن به اتمام رسیده، اقدام خواهد کرد. در اطلاعیه بورس‌کالا آمده است که دارندگان گواهی سپرده سکه بانک ملت باید نسبت به انتقال دارایی خود به سکه طلای با خزانه بورس‌کالای ایران با نماد CD1GOC0001 اقدام کرده یا نسبت به فروش این دارایی یا تحویل فیزیکی آن از بانک مربوطه اقدام کنند.

درواقع این تصمیم بورس‌کالا در واکنش به اقدام سال گذشته بانک‌مرکزی در خصوص ممنوعیت پذیرش سکه و شمش طلا نزد بانک‌های خزانه معاملات گواهی سپرده سکه و شمش طلا اتخاذ شده است.

اگرچه روابط‌عمومی بورس‌کالای ایران در روز 24دی‌ماه سال گذشته مصوبه بانک مرکزی در خصوص ممنوعیت استمرار معاملات سکه و شمش طلای بورسی را رد و فاقد وجاهت قانونی اعلام کرد و ظرف سه‌ماه اخیر نیز معامله در بازار دارایی‌‌‌های طلایی بورسی ادامه یافت؛ اما به نظر می‌رسد این رکن بازار سرمایه برای کاهش وابستگی معاملات خود به تصمیمات خلق‌‌‌الساعه بانک‌مرکزی اقدامات سریع و جدی انجام داده است که نتیجه آن در تاسیس انبار سکه طلا بورس‌کالا و انتقال معاملات سکه بورسی بر مبنای این دارایی جدید مشهود است.

خزانه بورس‌کالای ایران با استانداردهای عمرانی و امنیتی سطح بالایی ایجاد و راه‌‌‌اندازی شده است. گفته می‌شود بازار مالی بورس‌کالای ایران دارای حدود 500‌هزار سرمایه‌گذار است و سیاستگذاران بازار سرمایه با هدف حفظ منافع این سرمایه‌گذاران نسبت به راه‌‌‌اندازی انبار خزانه جدید و مستقل شدن این معاملات از وابستگی به نهادهای وابسته به بانک مرکزی این تصمیم را اتخاذ کرده‌‌‌اند.

فرآیند تحویل یا انتقال سررسیدهای منقضی‌شده

با ابلاغ صورت‌‌‌گرفته از سوی بانک‌مرکزی و سررسید شدن نماد معاملاتی یکی از خزانه‌‌‌های بانکی پذیرش‌شده در بورس‌کالا، یعنی خزانه بانک ملت، مشتریان در صورت درخواست می‌‌‌توانند دارایی خود را از نماد کنونی به نماد جدید منتقل کنند. فرآیند آن به‌طور خلاصه به صورت زیر است.

- ارائه درخواست انتقال دارایی توسط مشتری به کارگزار ناظر (با ذکر میزان دارایی و مشخصات هویتی)؛

- ارائه درخواست انتقال توسط کارگزار ناظر به شرکت بورس‌کالا؛

- اخذ کد معاملاتی بازار مالی مشتری توسط کارگزار ناظر از شرکت بورس‌کالا؛

- اعلام هزینه انبارداری و ارزیابی توسط خزانه بانک به شرکت کارگزار؛

- اعلام هزینه انبارداری و ارزیابی توسط کارگزار به مشتری جهت تسویه این هزینه‌‌‌ها؛

- ارائه فیش پرداختی مشتری توسط کارگزار ناظر به خزانه بانک ملت از طریق اتوماسیون اداری بورس‌کالای ایران؛

- تایید پرداخت هزینه‌‌‌های یادشده و خروج دارایی مشتری از نماد مربوطه توسط خزانه بانک؛

- تحویل دارایی مشتری طی حداکثر 10روز کاری به خزانه اعلامی بورس‌کالا توسط خزانه بانک ملت؛

- صدور گواهی سپرده توسط بورس‌کالای ایران به نام مشتری طی حداکثر دوروز کاری توسط بورس‌کالای ایران در سامانه‌‌‌های یکپارچه بورس‌کالای ایران.

وضعیت دارایی صندوق‌های طلا

صندوق‌های طلا نیز مانند سایر مشتریان این بازار، امکان انتقال دارایی خود از نماد خزانه بانک ملت به نماد معاملاتی سکه طلا در بورس‌کالای ایران را دارند و طی فرآیند ذکرشده، این امکان برای آنها هم ایجاد شده است. سعی بر این است که در تعامل با مدیران صندوق‌ها، این انتقال در سریع‌‌‌ترین زمان ممکن و بدون توقف در محاسبه NAV صندوق‌های صورت پذیرد. بنابراین دارندگان واحدهای صندوق‌های طلا تغییری از بابت این موضوع احساس نخواهند کرد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان