با میکروکره‌ها و مزایای آنها در دارورسانی آشنا شوید

میکروکره های زیست‌تخریب‌پذیر، سیستم‌های دارو رسانی جدید و هدفمندی هستند که به طور فزاینده‌ای در زمینه طراحی دارو محبوب شده‌اند.

میکرو کره‌ها، سیستم‌های کروی‌شکل بسیار کوچکی هستند که امکان دارو رسانی بلندمدت را با سرعت کنترل‌شده فراهم می‌کنند.

به گزارش ایسنا، میکروکره های زیست‌تخریب‌پذیر، سیستم‌های دارو رسانی جدید و هدفمندی هستند که به طور فزاینده‌ای در زمینه طراحی دارو محبوب شده‌اند.

به نقل از نیوز مدیکال نت، یکی از ویژگی‌های کلیدی در میان مزایای گوناگون میکروکره ها، توانایی آنها در وارد کردن طیف گسترده‌ای از مولکول‌های کوچک به بدن است. با وجود این، تطبیق‌پذیری میکروکره‌ها تنها یکی از دلایل بسیاری است که موجب می‌شود آنها به طور معمول برای دارو رسانی به کار بروند.

سایر مزایای میکروکره‌ها به شرح زیر هستند.

1. اثر درمانی بلندمدت

مدت اثر دارو به عوامل گوناگون مرتبط با هم مانند آماده‌سازی دارو و نیمه عمر دارو بستگی دارد. محصور کردن ترکیبات درمانی در میکروکره‌های پلیمری زیست‌تخریب‌پذیر، راهی برای افزایش مدت زمان اثربخشی دارو است. میکروکره‌های متفاوت، مکانیسم‌های منحصربه‌فردی را برای افزایش مدت زمان اثرات درمانی خود دارند.

2. کاهش فرکانس دوز

هنگامی که زمان نگهداری زیستی افزایش می‌یابد، فرکانس دوز ممکن است با کاهش روبه‌رو شود و افزایش قابل توجهی را در میزان سازگاری بیمار به همراه داشته باشد. فناوری دارو رسانی در میکروکره، مسیری را برای سیستم‌های انتشار کنترل‌شده با اثربخشی بالا و دوز کمتر فراهم می‌کند.

3. جذب داروی تکرارپذیرتر

شکل کروی و اندازه کوچک ذرات، منحصر به میکروکره‌هاست و آنها را به یک گزینه بسیار ایده‌آل برای در بر گرفتن مولکول‌های کوچک و تبدیل یک دوز دارو به چندین شکل واحد از دوز تبدیل می‌کند. این امر، بهبود چشمگیر کارآیی بالینی را با تنظیم جذب به یک روش تکرارپذیرتر در پی دارد.

4. تزریق ساده

تطبیق پذیری دارو رسانی مبتنی بر میکروکره، بسیار قابل توجه است و کاربردهایی را در زمینه‌های گوناگونی از جمله تزریق پیدا می‌کند. آزادسازی تدریجی و تنظیم‌شده تزریق‌ با ویژگی‌های متمایزی همسو است که میکروکره‌ها را بسیار مؤثر می‌کنند.

5. عوارض جانبی کمتر

مجموعه‌ای از عوارض جانبی نامطلوب همواره با داروها همراه بوده است؛ خواه در نتیجه یک ماده غیرفعال به وضوح سمی باشد، خواه در نتیجه مصرف بیش از حد و تصادفی مواد کمکی در مواردی که دوزهای فوق‌العاده بالایی از دارو مورد نیاز است. میکروکره‌ها کاهش قابل توجهی را در مواد کمکی موجود در محصولات دارویی ایجاد می‌کنند.

6. افزایش ثبات محیطی

عوامل محیطی می‌توانند متابولیسم دارو را مختل کنند و به آزادسازی زودرس آن منجر شوند که می‌تواند عوارض جانبی گوناگونی را از جمله سمیت ناشی از دارو ایجاد کند. استفاده از ذرات کروی برای کپسوله‌سازی و دارو رسانی نه تنها رهاسازی و فراهمی زیستی را افزایش می‌دهد، بلکه ثبات محیطی را نیز بهبود می‌بخشد. یکی از ویژگی‌های سودمند و متمایز میکروکره‌ها برای دارو رسانی، کاهش آزادسازی زودرس دارو است.

7. زیست‌سازگاری بیشتر

آرایه در حال گسترشی از پلیمرهای طبیعی و مصنوعی در مهندسی فرمول‌های دارویی میکروکره در حال ظهور هستند که گزینه‌های زیست‌تخریب‌پذیر را برای رفع محدودیت‌های موجود در کاربرد بالینی مواد ویژه ارائه می‌دهند. میکروکره‌های زیست‌تخریب‌پذیر، قدرت را در فناوری دارو رسانی نشان می‌دهند زیرا مزایای مهندسی پلیمر را با مزیت زیست‌تخریب‌پذیری ترکیب می‌کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان