ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله حائری شیرازی:

مواجهه حوزه با علوم انسانی جدید منفعلانه و تدافعی بوده است

گروه حوزه‌های علمیه: عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر حوزه نباید در مواجهه با علوم انسانی منفعل باشد عنوان کرد: حوزه باید در یک مواجهه جدی با علوم انسانی غربی وارد شده و به جای پاسخ دادن صرف، مبانی خود را در جهان عرضه کند.


به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)، آیت‎الله محی‎الدین حائری شیرازی پنج‌شنبه،28 آذرماه، در همایش اخلاق و اقتصاد اسلامی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: علوم انسانی در مواجهه با حوزه، رابطه دو طرفه‎ای داشته‎اند ولی متاسفانه با رشد علوم انسانی در غرب مواجهه حوزه با این علوم انسانی جدید، منفعلانه و تدافعی بوده است.



وی افزود: حوزه باید در یک مواجهه جدی با علوم انسانی غربی وارد شده و به جای پاسخ دادن صرف مبانی خود را در جهان عرضه کرده و این علوم را در مسیر درست خود قرار دهد.



عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: اگر بخواهیم حوزه و کلیسا را در مقایسه با علوم قرار دهیم باید بگوییم که کلیسا در مقابل علم تجربی موضع گرفت و آن چه که خود نمی‎دانست را منکر شد، ولی حوزه به جای انفعال باید بهترین پاسخ را از متن دین گرفته و اعلام کند.



حوزه باید در عرصه بانکداری اسلامی تحول ایجاد کند



وی گفت: انتظار امروز از حوزه آن است که در عرصه بانکداری اسلامی تحول ایجاد کند که متاسفانه این تحول ایجاد نشده است؛ متاسفانه در این عرصه فقط دانشگاه نوشت و حوزه امضا کرد.



لباس حق پوشیدن بر باطلی چون ربا قطعا غیردینی است



استاد حوزه علمیه قم، اظهار کرد: راه اسلام با حلال کردن محرمات تفاوت دارد؛ لباس حق پوشیدن بر باطلی چون ربا و کارکرد پول بدون کار انسانی چیزی نیست که از اسلام برآید و اگر چنین شده است، قطعا غیردینی است.



وی گفت: در اوایل انقلاب به شدت با اموری چون ربا و معاملات ربوی برخورد می‎شد ولی امروزه این برخوردها کم شده است و متاسفانه رباخواران نیز راه‎های جدید و پیچیده‎ای برای کار خود یافته‎اند.



علت تورم در جامعه عمل نکردن به قوانین اسلام است



حائری شیرازی اظهار کرد: قوانین اسلام بهره‌پذیر نیست؛ قرض در اسلام بدون بهره است و هر نوع بهره‎ای از آن یک نوع از مراتب رباست؛ اگر سیستم اقتصادی و مالی و بانکداری ما اسلامی بود امروز خبری از تورم وگرانی و ثروتمند شدن یک عده و فقیرتر شدن دیگران نبود.



وی گفت: در اقتصاد اسلامی اگر قرار است سکه طلا پشتوانه پول کشور باشد باید آن سکه‎ای باشد که وارد عرصه بین‎المللی شده و در واحد بین‎المللی مقیاس می‎شود نه سکه‎ رقابتی بازاری که عده‎ای آن را بالا می‎برند و عده‎ای پایین؛ باید اجازه بدهیم این سکه در بازار جهانی قیمتش تعیین شود زیرا اگر این امر داخلی شود، اقتصاد داخلی ما ضربه می‎بیند.



این استاد حوزه یادآور شد: امروزه ارتباط اقتصاد و پول ایران با جهان به مشکل برخورده است و اگر این ارتباط از طریق سرمایه مولد وارد بازار جهانی شود این همه به دلار محتاج نخواهیم بود و بالاو پایین شدن آن این همه به کشور ضربه وارد نمی‎کند.



کار و پول باید با سرمایه انسانی ایجاد شود



وی گفت: انسانیت انسان به اصالت انسانی‏‎اش است نه به اصالت پولی، یعنی در اقتصاد اسلامی اصاله‎المال نیست بلکه اصاله‎الانسان شرط است؛ پس در اسلام کار و پول باید با سرمایه انسانی ایجاد شود نه گردش پول انسان‎ها را بالا و پایین کند.



حائری شیرازی عنوان کرد: اسلام دینی کاملا عقلی است و عقل کلاس اول اسلام است و شریعت در کلاس دوم قرار گرفته است؛ اگر کسی عقل نداشته باشد دین هم ندارد و دین بدون عقل دین نیست؛ همین بی‎عقل‎ها هستند که آبروی اسلام را برده‎اند اگر اینها نبودند امثال ماندلا قطعا باید مسلمان می‎شدند زیرا همین الان ماندلا با همه انسانیتی که داشت در دنیای برزخ متوجه شده است که چرا به این بی‎عقل‎ها نگاه کرد و اسلام واقعی را نشناخت و به آن ایمان نیاورد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان