به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، آیتاللهالعظمی جعفر سبحانی این مرجع تقلید در این پیام عنوان کرد: درباره هر موضوعی شک و تردید رخ میدهد ولی عظمت مقام علم و دانش جایگاه شک نیست؛ زیرا اگر دانش بشری در جامعه نبود، زندگی به صورت عهد حجری استمرار مییافت و انسان در شیوه زندگی گامی به پیش نمینهاد که شاید به همین خاطر است که قرآن یکسان بودن عالم و جاهل را به صورت تعجب مطرح میکند و میفرماید «هل یستوی الذی یعلمون والذین لا یعلمون». سرچشمه دانشهای بشری تلاشهای شبانهروزی شخصیتهای بلند همتی است که در بهرهگیری از خواب و خوراک به مقدار ضرورت بسنده نموده و از دیگر لذائذ زندگی چشم پوشیده تا توانستهاند جامعه انسانی را به مقام والایی برسانند.
استاد برجسته حوزه علمیه در ادامه تصریح کرده است: فضای روحانی و علمی که امروز به عنوان بزرگداشت یکی از اندیشمندان حوزههای علمیه پدید آمده، در جامعه کاملا اثرگذار است و سبب میشود که نسل جوان پیشتاز راه علم و دانش گردد و سرانجام افقهای تازهای را بگشاید و فقر عملی را بزداید؛ زیرا با چشم خود میبیند جامعه نسبت به طبقه اندیشمند ارزش والایی خواهد داشت؛ قهرمان گفتار ما یعنی حضرت آیتالله حاج شیخ محمد مهدی آصفی همچون منشور چند پهلو دارای ابعاد و جوانب گوناگونی است که تحلیل هریک از آن جوانب برای خود مجال خاصی میطلبد و اینک ما به برخی از چشمانداز زندگی وی به صورت فشرده اشاره میکنیم.
این مفسر قرآن در پیامش آورده است: او در قلمرو فقه و فقاهت بالاخص مسائل مربوط به حکومت اسلامی و یا حقوق زنان توانسته است طرحهای خوبی را ارائه کند و به یک رشته از پرسشها پاسخ محکم دهد و در عین اینکه آراء و نظرات او ضامن مدیریت جامعه امروز است؛ ولی از حدود کتاب و سنت و اجماع فقیهان بیرون نمیرود و سیمای روشنی که چکیده فقه پویاست از حکومت اسلامی و حقوق زن ارائه مینماید و دو اثر گرانبهای او به نامهای «ملکیه العقل فی الفقه الاسلامی» و «العلاقه الجنسیه» شاهد گفتار ماست.
وی افزوده است: وی در تبیین مسائل عقیدتی بالاخص موضوع مربوط به پیشوای پس از رحلت پیامبر(ص) با بیان شیوایی تنصیفی بودن مقام ولایت را با شرایط آن زمان منطبق میسازد و با یک محاسبه اجتماعی ثابت میکند که جز این راه، راه دیگری تضمینکننده منافع اسلام و مسلمانان نمیباشد و کتاب وی به نام «الامامه فی التشریع الاسلامی» نمایانگر گفتار ماست. او در عین فراگیری فقه، کلام و فلسفه از تفسیر قرآن باز نمانده و تفسیر موضوعی او به نام «فی رحاب القرآن» در 14 جلد گواه بر احاطه او بر بسیاری از نکات و آیات بوده خوشبختانه این کتاب به زبان فارسی به نام «آیینه وحی» ترجمه شده است. او با بودن در سنگر تألیف و تدریس در قلمرو مبارزه با طاغوتیان و حزب بعث نیز پیشتاز بوده و در حد بذل پیش رفته است.