آن روزی که ایران خودرو اعلام کرد که قصد دارد تا در طرح پیش فروشی که بر اساس آن افراد با شماره ملی زوج در روز پنجشنبه و با شماره ملی فرد در روز شنبه، اقدام به ثبت نام خودروی جدید پژو 2008 بکنند، شاید این تصور برای اکثریت و مدیران این شرکت نیز وجود داشت که در همان دقایق و حتی ساعات اولیه، تمامی خودروهای پیش فروش شده به اتمام رسیده و از فردایش بازار حواله فروشی و انتظار برای رسیدن این کراس اوور کوچک شهری، داغ شود.
اما بهنظر میرسد که این پیشبینیها چندان با واقعیات موجود همخوانی نداشته است، بهطوریکه معاون بازاریابی ایران خودرو اعلام کرد: ثبت نام در طرح پیش فروش محصول پژو 2008 محدودیت زمانی ندارد؛ تعداد قابل توجهی از این محصول هنوز آماده ارایه در طرح پیش فروش است و تا زمان تکمیل ظرفیت فروش ادامه خواهد داشت.
البته برای این داستان که چرا تعداد زیادی از این خودرو آن هم در اولین پیش فروش باقی مانده است، دلایل زیادی میتوان مطرح کرد که به مهمترین آنها اشاره میکنیم.
1- عدم شفافیت ایران خودرو
شاید بازار ایران را بتوان منحصربهفردترین مارکت خودرو در دنیا دانست، جایی که خریدار مبلغ بسیار زیادی را به عنوان پیش پرداخت یک اتومبیل میپردازد اما به وی اصلا نمیگویند که قیمت آن خودرو چند است! در واقع وی به مانند کسی که دست به یک قمار زده باشد، پول خودش را بر روی محصولی میگذارد که اکثریتشان نه آن را دیده و نه حتی از امکانات و آپشنهایش اطلاعات کاملی دارند. تناقضات بسیار در اعلام قیمت این محصول از 75 میلیون تومان ابتدایی تا 120 میلیون تومان انتهایی، بسیاری را با این واهمه روبهرو کرد که خرید این محصول با توجه به میزان سود انصراف بسیار پایینش، ریسک بالایی در خرید داشته و شاید از داشتن آن متضرر شوند. پس عطایش را به لقایش بخشیدند تا بلکه فروشنده حداقل حق مشتری را رعایت کرده و قیمت جنس محصول را اعلام کند!
2- بهای بالا و قدرت خرید پایین
چندی پیش که سایپا در پیش فروش رنو ساندرو اعلام کرد تمام موجودی این ماشین در مدتی بسیار کوتاه تمام شده است، بسیاری این تصور برایشان پیش آمد که پژو 2008 هم دچار چنین سرنوشتی خواهد شد. البته این داستان برای خودروی چینی h30 کراس هم تا حدی تکرار شد اما در ارتباط با پژوی جدید اتفاق نیفتاد. البته باید در این بین به اختلاف قیمت این خودروها هم توجه کنیم که فقط پیش پرداخت محصول جدید، از کل قیمت دو خودروی پیشین بالاتر بوده و برای همین منطقی است که طیف خیلی زیادی از مردم قادر به خرید محصولی حداقل 100 میلیون تومانی نباشند! مگر توان خرید یک کارمند، کارگر و کلا مردم در قشر متوسط چقدر است که بتوانند چنین بهایی را برای یک خودرو پرداخت کنند؟ آن هم محصولی که نسبت به بهای جهانی خودش با اختلافی بین 30 تا 50 میلیون تومان بیشتر فروخته خواهد شد!
3- مشکلات بسیار زیاد در بخش پیش فروش
در طی دو روزی که برای پیش فروش این محصول اعلام شد، مشکلات بسیار گستردهای گریبان خرید آنلاین این خودرو را گرفت. از عدم برقراری ارتباط با درگاه بانک تا مواجه شدن با ارورهای پیاپی در طی فرآیند ثبت نام که بسیاری را آشفته کرده و برخی را از خرید این محصول پشیمان نمود. واقعا جالب است که علیرغم اینکه بسیاری از خودروها فروخته نشد، چرا سیستم فروش تا این حد مشکل داشت و بزرگترین خودروساز کشور حتی از پس یک پیش فروش ساده اینترنتی برنیامد! البته پیش از این و در مقاله «داستان طنز فروش پژو 2008 و شرکتی که حتی توانایی پیش فروشش را هم ندارد» به این موضوع پرداختیم.

آیا پژو 2008 تبدیل به یک خودروی محبوب و موفق میشود؟
مطمئنا ایران خودروییها حساب ویژهای بر روی موفقیت محصول جدید پژو در ایران باز کردهاند، اما شاید این موضوع مهم را از خاطر بردهاند محصولی که تعداد رقمهای قیمتش به 9 رقم میرسد (بالای 100 میلیون تومان)، گزینه قابل اتکایی جهت عرضه گسترده نیست. در واقع قرار نیست شما یک محصول 20 میلیون تومانی مثل پراید یا 30 میلیون تومانی مانند 206 را بفروشید، این بار بحث 100 میلیون تومان پول است که شاید تنها قشر محدودی از جامعه امکان خریدش را داشته باشند و از آنجایی که این شرکت حاضر نیست قیمت این خودرو را حتی در سطح جهانیاش به هموطنان خود عرضه کند، پس نباید انتظار فروش آنچنانی را هم بکشد.
در این بین بایستی به یک نکته بسیار مهم دیگر هم توجه کرد، در حال حاضر درصد بسیار زیادی از پیش فروشهای فعلی، توسط کسانی انجام شده که در این خیال هستند که سود خوبی را از فروش این خودرو یا حوالهاش بهدست میآورند. افرادی که در واقع مصرف کننده نهایی نبوده و صرفا قصد دارند تا از طریق یک دلالی راحت، به پولی بادآورده برسند و البته این شبهه نیز وجود دارد که این بار پایشان را بر لبه لرزانی گذاشته و چه بسا بهخاطر عدم استقبال بازار و خریداران، با ضرر زیادی مواجه شوند.
اگر به تاریخچه محصولات ایران خودرو نگاهی بیاندازیم، متوجه میشویم که این شرکت هیچگاه محصولی را با چنین قیمت بالایی در تیراژ انبوه عرضه نکرده است و با توجه به سیاستهای یک بام و دو هوا و عدم شفافیتی که تا به الان در ارتباط با پژو 2008 در پیش گرفته، بدون شک شرایط سختی را در پیش رویش خواهد دید.