عصر ایران - مونته وردی نام کمپانی خودروسازی سوئیسی بود که سال 1967 در بازل سوئیس آغاز کرد و در سال 1982 نیز اعلام ورشکستگی کرد.
مونته وردی سافاری از سال 1977 تا 1982 تولید میشد. این خودرو بر پایه پلتفرم اینترنشنال هاروستر اسکات ساخته شده بود و قطعات زیادی با آن مشترک داشت. توقف تولید اسکات، به منزله پایان تولید سافاری نیز بود.
در آن سالها، بازار شاسیبلندهای لوکس در اروپا چندان پررونق نبود. اگرچه فروش سافاری در مقایسه با رنجروور بسیار محدودتر بود، اما در مقایسه با سایر مدلهای مونته وردی، فروش خوبی را تجربه کرد. بدنه این خودرو توسط شرکت ایتالیایی Fissore، که سابقهای طولانی در همکاری با مونته وردی داشت، ساخته میشد.
تجربهای لوکس در دل طبیعت
مونته وردی سافاری، با ارائه امکاناتی مانند گیربکس اتوماتیک، سیستم چهار چرخ محرک قابل تعویض، شیشههای برقی و طراحی ارگونومیک داشبورد، تجربهای لوکس و راحت را برای راننده و سرنشینان فراهم میکرد.
قلب تپنده سافاری: قدرت آمریکایی زیر کاپوت
در ابتدا، سافاری با یک موتور 5.2 لیتری V8 کرایسلر عرضه میشد که 152 اسب بخار قدرت و 346 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این میزان گشتاور و حجم موتور، سافاری را در مقابل رنجروور 3.5 لیتری آن زمان، برتری قابل توجهی میبخشید.
بعدها، یک موتور 5.7 لیتری V8 اینترنشنال هاروستر با 165 اسب بخار نیز به لیست موتورها اضافه شد. جالب اینجاست که سازندگان ادعا میکردند سیستم انتقال قدرت سافاری به گونهای طراحی شده که حتی قادر به تحمل موتور قدرتمند 7.2 لیتری کرایسلر با 305 اسب بخار نیز هست.
نسخه 5.2 لیتری سافاری، حداکثر سرعت 165 کیلومتر در ساعت را ثبت میکرد و شتاب صفر تا صد آن 13.1 ثانیه بود. نسخه 7.2 لیتری نیز با حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت ارائه شد اما این پیشرانه ها به شدت پرمصرف بودند.
مشخصات فنی مونته وردی سافاری (نسخه 5.2 لیتری):
موتور: 5.2 لیتری V8 کرایسلر
قدرت: 152 اسب بخار
گشتاور: 346 نیوتن متر
حداکثر سرعت: 165 کیلومتر در ساعت
شتاب 0 تا 100: 13.1 ثانیه
مصرف سوخت: 25.1 لیتر در هر 100 کیلومتر