امروز در نمایشگاه CES 2025، هوندا از نمونههای اولیه خودروهای Honda Zero رونمایی کرد. اولین خودرو هوندا یک شاسیبلند محسوب میشود که براساس مفهوم Space-Hub ساخته شده است و هوندا 0 SUV نام دارد.
دومین خودرو هوندا، یک سدان بر اساس مدل مفهومی Saloon است و هوندا 0 Saloon نام دارد.
به گزارش زومیت، هوندا میگوید دو خودرو برقی جدیدش در سال 2026 به تولید انبوه خواهند رسید. این خودروهای جدید اولین خودروهایی خواهند بود که به سیستمعامل داخلی جدید هوندا به نام Asimo مجهز خواهند شد.
قضاوت در مورد خودروهای مفهومی و نمونههای اولیه دشوار است؛ زیرا این نمونهها معمولاً بیشتر بر طراحی متمرکز هستند و فاصلهی زیادی با چیزی که در نهایت به خریدار تحویل میشود، دارند.
نمونهی شاسیبلند هوندا بسیار نزدیکتر به نسخهی نهایی به نظر میرسد و یک درب بار عقب منحصربهفرد ارائه میدهد که شامل دو میز تاشو در هر طرف میشود.
هوندا 0 Saloon شبیه به نمونهی مفهومی Saloon است که هوندا در سال 2024 به نمایش گذاشت؛ هرچند هوندا درهای بازشونده بهصورت گالوینگ نمونهی نسخهی سدان را با درهای عادی تعویض کرد. چراغهای جلوی این خودرو هم با طراحی رترو، طراحی لامبورگینی کنتاش در دههی 80 میلادی را یادآوری میکند.
یکی از نکات نوستالژیک خودرو سدان هوندا، چرخیدن فرمان هنگام سوار شدن راننده است تا ورود راننده به خودرو تسهیل شود. وقتی راننده در جای خود نشست، فرمان مجدداً بهجای خود باز میگردد. چرخش راحت فرمان هوندا 0 Saloon بهلطف استفاده از فناوری Drive by Wire انجام میشود.
فضای داخلی هر دو نمونهی اولیه ظاهراً فاصلهی زیادی با یک خودرو آمادهی تحویل دارد؛ اما در هر صورت شاهد یک نمایشگر بزرگ هستیم که کل داشبورد را اشغال میکند. این نوع طراحی یادآور خودرو برقی Afeela، حاصل سرمایهگذاری مشترک هوندا و سونی است.
در طراحی خارجی خودروهای جدید هوندا عناصری از خودروهای تولیدشدهی برند Lagonda دیده میشود؛ برندی که متعلق به آستون مارتین است. یکی از مدلهای مفهومی ارائهشدهی آستون مارتین، مدل آستون مارتین Lagonda شوتینگ بریک محسوب میشود که شباهت زیادی به خودروهای جدید هوندا دارد.
شاسیبلند هوندا زیرو در سال 2026 در کارخانهی هوندا واقع در ایالات اوهایو آمریکا، برای بازار این کشور به تولید انبوه خواهد رسید. هوندا میگوید Honda Zero از سه ویژگی «باریک بودن، سبک بودن و هوشمند بودن» پیروی میکند. در نمایشگاه 2025 CES، مدیران اجرایی هوندا اعلام کردند که تمرکز آنها بر نمایش هوشمندی خودروهایشان است.
مدلهای مفهومی هوندا شامل یک سیستمعامل جدید به نام Asimo OS میشود. جهت یادآوری، Asimo نام ربات انساننمای هوندا بود که اوایل دههی 2000 طراحی شده بود. هوندا در سال 2018، ربات Asimo را برای تمرکز بر کاربردهای عملیتر بازنشسته کرد؛ اما این شرکت اطلاعات زیادی را از بیش از 33٫26 میلیون قدمی که ربات مذکور طی طول عمر خود برداشت، آموخت. اطلاعات یادشده شامل مسائل ایمنی و موانعی است که یک ربات خودمختار باید بر آنها غلبه کند.
هوندا بهعنوان نمادی در زمینهی رباتیک، تصمیم گرفت سیستمعامل جدید خود را به افتخار ربات انساننمای آسیمو (Asimo) نامگذاری کند. این سیستمعامل جدید امکاناتی مانند بهینهسازی فوق شخصی، تجربهی دیجیتال و همچنین رانندگی خودکار را فراهم میکند. هوندا اعلام کرد که قصد دارد مدیریت واحدهای کنترل الکترونیکی (ECU) را برای کنترل بهتر عملکردهایی مانند سیستم تعلیق، ترمز و فرمانپذیری در خودرو ادغام کند.
خودروهای سری Zero هوندا به سیستم رانندگی خودکار سطح 3 مجهز خواهند شد که به راننده اجازه میدهد بسته به شرایط، وظایف کامل رانندگی را به خودرو بسپارد و به کارهایش رسیدگی کند. درحالحاضر، هوندا این ویژگی را تنها روی سدان Legend با فناوری Sensing Elite ارائه میدهد که فقط برای اجاره در کشور ژاپن در دسترس است.
هوندا میگوید از رابطهی خود با شرکت Helm.AI (شرکتی که هوندا در سال 2022 بیش از 30 میلیون دلار در آن سرمایهگذاری کرد) و همچنین توسعهی هوش مصنوعی خود برای یادگیری از «دادههای کمحجم» استفاده میکند تا سیستم رانندگی خودکار بتواند بهسرعت دامنهی شرایطی را که در آن قابل استفاده است، گسترش دهد.
هوندا اعلام کرده است که قصد دارد رانندگی خودکار سطح 3 را در شرایط ترافیک سنگین ارائه دهد و سپس با استفاده از بهروزرسانیهای از راه دور، قابلیتهای آن را گسترش دهد. تمام خودروهای Zero این فناوری را با قیمتی مقرونبهصرفه ارائه خواهند داد.
هوندا جزئیات بیشتری در مورد قیمت خودروهای برقی سری زیرو ارائه نکرد؛ اما به گفتهی هوندا، این سیستم به سرنشینان اجازه میدهد هنگام فعال بودن سیستم رانندگی خودکار سطح 3، ویدیو تماشا کنند یا از راه دور در یک جلسه شرکت کنند.
تمام خودروهای Honda Zero با سیستمعامل جدید اختصاصی عرضه خواهند شد و قابلیت دریافت بهروزرسانی آنلاین و بدون نیاز به مراجعه به نمایندگی را دارند.
هوندا از همکاری جدید خود با Renesas، تولیدکنندهی نیمهرسانای ژاپنی، جهت ایجاد یک سیستم-روی-چیپ (SoC) برای کاهش تعداد ECUها و رسیدگی به تقاضای پردازش بیشتر خبر داد.
امروزه اکثر خودروها دارای چندین ECU برای کنترل سیستمهای مختلف هستند. هرچه ECU بیشتری در یک خودرو وجود داشته باشد، سیمکشی بیشتر، کد بیشتر و تأخیر بیشتری در کار خواهد بود؛ بنابراین هوندا با Renesas همکاری میکند تا یک ECU واحد برای خودروهای سری Zero ایجاد کند.
هوندا میگوید که ECU همهچیز را، از سیستم کمکراننده گرفته تا قوای محرکه و آپشنها و هوش مصنوعی، کنترل خواهد کرد. اقدام هوندا برای داخلیتر کردن این توسعه، بخشی از یک روند گستردهتر خودروسازان برای دور شدن از گزینههای آماده برای نیازهای نرمافزاری خود است. در عوض، آنها در حال توسعهی ECUها، تراشهها و سایر اجزای سفارشی برای رسیدگی به نیازهای فزایندهی خودروهای نرمافزارمحور، بهویژه در پرتو پذیرش هوش مصنوعی و سیستمهای رانندگی خودکار هستند.