ماهان شبکه ایرانیان

آلفا رومئو شیگرا؛ فقط یکی در جهان از جورجتو جوجارو و ایتال دیزاین (عکس)

آلفا رومئو شیگرا، سوپر اسپرت قدرتمندی که در اواخر دهه ۱۹۹۰ قرار بود دنیای خودرو را تکان دهد. این خودرو با طراحی خیره کننده و مشخصات فنی فوق العاده، نوید یک تجربه رانندگی بی‌نظیر را می‌داد.

عصر ایران -  در سال 1997، آلفا رومئو ایده عجیب خود خود برای یک سوپر اسپرت را به جهان معرفی کرد.

اسکیگرا؛ رؤیای ایتالیایی که محقق نشد (عکس)

شیگرا توسط جورجتو جوجارو مرد افسانه ای ایتال دیزاین ایتالیا طراحی و ساخته شده بود. هدف از ساخت شیگرا این بود که یک خودروی با شکل و شمایل مسابقه‌ای که قانونی خیابان هم باشد و به همین دلیل، از طراحی خودروهای فرمول یک آن زمان الهام گرفته بود.

اسکیگرا؛ رؤیای ایتالیایی که محقق نشد (عکس)

شیگرا توسط ایتال دیزاین به عنوان ادای احترام به تاریخ مسابقه آلفارومئو و به گونه ای طراحی گردید که همانند اتومبیل‌های مسابقات رانندگی فرمول یک باشد. در این طرح عناصر طراحی مدرن و کلاسیک با هم ترکیب شده است. در قسمت جلوی این خودرو از بالچه جلوی اتومبیل‌های فرمول یک الهام گرفته شده‌است که دارای طراحی کمرنگ و یک بال یکپارچه در تکیه گاه برای ایجاد نیروی رو به پایین است. شکل V جلو شبیه به آرم آلفارومئو است. به دلیل داشتن بال یکپارچه، این خودرو دارای چراغ‌های جلوی نازکی بود که توسط منتقدان به آن «چشم دلقک» گفته می‌شد.

شیشه جلو اتومبیل از ماشین‌های مسابقه ای آلفارومئو در دهه‌های 1950 و 60 الهام گرفته و تا کناره ماشین امتداد یافته‌است. درها دارای مکانیزم منحصر به فردی برای بسته شدن بودند که از طراحی نازکا C2 استفاده شده بود. این مکانیسم شامل یک درب بازشو به بیرون معمولی با یک پنجره مثل چیدمان بال چوبی بود. شیشه‌ها قابل جابجایی بودند و باعث می‌شدند ماشین به یک صندلی دو نفره باز تبدیل شود. تنظیم باله‌های دریچه ای به صورت الکترونیکی انجام می‌شد.

روکش بزرگ موتور و بال عقب یک تکه فیبر کربن است و امکان دسترسی آسان به اجزای مکانیکی خودرو را فراهم می‌کند. چراغ‌های عقب که بصورت باریک و نازک طراحی شده‌اند؛ توسط چراغ ترمز سوم که در بال عقب قرار دارد، بهم متصل می‌شوند. درپوش موتور در دو مرحله باز می‌شود؛ مرحله اول به راننده اجازه می‌دهد تا سوخت خودرو را تأمین کند در حالی که مرحله دوم امکان دسترسی به موتور و اجزای آن را فراهم می‌کند.

شیگرا بر اساس آلفارومئو 164 دارای بدنه تمام آلومینیوم است، ساختار قاب از کامپوزیت فیبر آلومینیومی-کربن ساخته شده و موتور سه لیتری آلفارومئو (180 Cu) دارای دو توربوشارژر است که در آن بکار برده شده‌است. حجم موتور 2959 سی‌سی دارای توان خروجی حداکثر 400 اسب بخار (298 کیلو وات، 406 PS) را در 7٬500 دور در دقیقه و 327 lb⋅ft (443 نانومتر) گشتاور را تولید می‌کند. سیستم گیربکس آن از مدل 155 الهام گرفته شده‌است. در طراحی داخلی خودرو نیز بصورت حرفه ای و زیبایی از چرم طبیعی و دست دوز استفاده شده بود.

آلفا رومئو شیگرا

آلفارومئو سیگرا از صفر تا 60 مایل بر ساعت (97 کیلومتر بر ساعت) را در 3/7 ثانیه می‌پیماید و حداکثر سرعت آن 186 مایل بر ساعت (299 کیلومتر بر ساعت) است. ایتال دیزاین قصد داشت از شیگرا در مسابقات اتومبیلرانی نیز استفاده کند و حتی یک نسخه مسابقه ای از ماشین که طراحی داخل آن برداشته شده و دارای یک بال عقب ثابت با مکانیزم گولد بود را نیز ساخت ولی هرگز استفاده شیگرا در مسابقات اتومبیلرانی عملی نشد.

اسکیگرا؛ رؤیای ایتالیایی که محقق نشد (عکس)

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان