عصر ایران - روز دوم جشنواره فیلم فجر دوره چهل و سوم در سینما رسانه (برج میلاد) با نمایش 4 فیلم سینمایی رها (حسام فرهمند)، بچه مردم (محمود کریمی)، اسفند (دانش اقباشاوی) و آبستن (مصطفی و محمد تنابنده) همراه بود. بعد از نمایش هر فیلم عوامل و بازیگران آن در نشست خبری به پرسشهای خبرنگاران پاسخ دادند.
رها
کارگردان: حسام فرهمند
ترکیب بازیگران: شهاب حسینی، غزل شاکری، ضحا اسماعیلی و آرمان میرزایی و ...
در خلاصه داستان فیلم رها آمده است: توحید 55 ساله به همراه همسر و فرزندانش زندگی متوسطی دارند. تا اینکه دزدیده شدن لبتاپ دختر خانواده، داستان زندگی آنها را بهم میریزد…
فیلمنامه این فیلم فرهمند با همکاری محمدعلی حسینی نوشته است. گفته شده بود که ماحصل کار آنها به قدری جذاب بوده که شهاب حسینی را بعد از مدتها به بازی در یک فیلم سینمایی ترغیب کرده است. قرار بود زوج شهاب در فیلم «رها» هدیه تهرانی باشد که در نهایت تهیهکننده راضی به پرداخت دستمزد پیشنهادی او نشد و غزل شاکری برای نقش اول فیلم انتخاب شد.
فیلم به لحاظ فضا و لحن تا حدودی یاداور سینمای اصغر فرهادی است اما با یک درونمایه پلیسی-جنایی، شاید مشکلی که وجود دارد آن است که بسیاری از دلایل منطق روایی فیلم رعایت نشده است چون هر تماشاگری حتما از خود خواهد پرسید که خانوادهای که چنین درگیر فقر و مصائب بحران اقتصادی شده است چگونه چنین خانه بزرگی را اجاره کرده است! یا اقدام به دزدی دختر از راه کانال کولر واقعا عجیب است و ... حفرههای فیلمنامه مشهود است.
از نکات جالب توجه باید به بازی بازیگران فیلم اشاره کرد که چشمگیر است و لی باز در مقام مقایسه شهاب حسینی از همه بهتر است و حتی بازیگران جوان نقش دختر و پسر فیلم از غزل شاکری بیشتر به نقش میآیند.
کارگردانی حسام فرهمند برای فیلم اول نمره قابل قبولی را میگیرد. شاید بتوان پیشبینی کرد فیلم اگر بتواند در سال آینده اکران شود، به فروش خوبی دست خواهد یافت و از اتفاقات مهم احیای سینمای اجتماعی خواهد بود.
امتیاز: (2.5 از 5)
بچه مردم
کارگردان: محمود کریمی
ترکیب بازیگران: گوهر خیراندیش، رضا کیانیان، حسن معجونی، بهروز شعیبی، سیامک صفری، سیاوش چراغیپور، زهرا داوودنژاد و ...
محمود کریمی مستندساز باسابقهای است و عمده شهرت او به حضور در برنامه «خندوانه» و ساخت آیتمهای آن برمیگردد. تهیهکننده فیلم هم سیدعلی احمدی است که پیش از این، تهیهکنندگی چند فصل از برنامه «خندوانه» را نیز در کارنامه داشته است. سرمایه گذار فیلم بچهی مردم موسسه خیریه بهشت امام رضا است. همان موسسهای که به واسطه تبلیغ در برنامه خندوانه حسابی معروف شد و به کودکان ناتوان کمک میکند.
داستان این فیلم در چند مقطع زمانی روایت میشود که یک مقطع آن مربوط به دوران جنگ است. فیلم قصه کودکی است که مادرش او را سر راه میگذارد و او در پرورشکاه بزرگ میشود او به دنبال آن است که مادرش را پیدا کند و ...
فیلم بر خلاف موضوع احساسی و تا حدودی غمگینی که دارد لحن و شکل قصهگویی آن بسیار شاد و مفرح است، بزرگترین دستاورد فیلم این است که قبل از بیان هر شعار یا هر موضوعی جذاب بودن داستان برایش اهمیت دارد. این جذاب بودن از شکل روایت فیلمنامه تا موقعیتهای موجود در قصه و شیوه کارگردانی، فضا سازی و ... مشهود است.
شاید بتوان گفت حلقه گمشده سینمای ایران در فیلم بچه مردم پیدا شده است، چون همواره در سینمای ایران وقتی میخواهند موضوعی مهم را بیان کنند کاملا به ورطه شعارزدگی و ایدئولوگ میغلطند ولی در این فیلم که موضوع شهدا هم هست با رعایت سرگرم کننده بودن و جذابیت ابتدا رگ خواب تماشاگر را به دست آورده و در نهایت به آن هدف خود هم میرسد ولی تو ذوق زننده و یا بسیار گل درشت هم نیست.
در کل مجموع اتفاقات فیلم بچه مردم بسیار یادآور فضاهای فیلمسازان خارجی علی الخصوص در شروع فیلم کاملا مانند فضاهای فیلمهای وس اندرسون است، اما با این وجود لحن مختص به خود را دارد.
امتیاز: (3.5 از 5)
اسفند
کارگردان: دانش اقباشاوی
ترکیب بازیگران: محمدرضا مسعودی، مهدی زمینپرداز، سعید آل بوعبادی، خیام وقار کاشانی و ...
فیلم اسفند مقطع مهمی از زندگی شهید علی هاشمی، از فرماندهان مطرح دوران دفاع مقدس، در شناسایی و طرحریزی عملیات خیبر در قرارگاه سری نصرت را روایت میکند.
مشکلات متعددی در دوران دفاع مقدس میان بومیان منطقه خوزستان و رزمندگان وجود داشت که در صورت عدم مدیریت و تدبیر از سوی فرماندهان میتوانست به معضلی جدی تبدیل شود. شهید علی هاشمی با گفتگو و فعالیت با بومیان منطقه، خطوط چالش مردم منطقه با رزمندگان دفاع مقدس را کمرنگ کرد و موجب شد عربها خود را خالصانه در خدمت دفاع مقدس انقلاب اسلامی قرار داده و در این راه مجاهدتهای کمنظیر از خود نشان دادند و با کمک هم قرارگاه سری متشکل از عربها برای شناسایی و طراحی و انجام عملیات آبی خاکی را تشکیل دادند که در نهایت منجر به فتح جزایر مجنون شد.
مشکل بزرگ فیلم اسفند همان نداشتن جذابیت روایت داستانی است که در بسیاری از زمان فیلم خسته کننده میشود، و این همان عارضه در بیشتر فیلمهای موسوم به ارگانی وجود دارد.
نکته جالب توجه و مثبت در فیلم اسفند بازسازی فضای جبهه و رزمندگان به لحاظ طرحی صحنه و لباس در زمان جنگ است که بسیار به واقعیت آن زمان نزدیک است. بازیگران عرب انتخاب شده هم از همان نکات مثبت فیلم است. کارگردانی و یا بازی بازیگران هم چندان چشمگیر نیست اما قابل قبول است.
امتیاز: (1 از 5)
آبستن
کارگردان: مصطفی و محمد تنابنده
ترکیب بازیگران: عباس غزالی، توماج دانش بهزادی، سوگل خلیق، مجتبی شفیعی و ...
مصطفی و محمد تنابنده (برادرهای کوچکتر محسن تنابنده) کارگردانان فیلم سینمایی «آبستن» هستند که پیش از این، در مقام نویسنده و دستیار کارگردان در سینما و تلویزیون فعالیت میکردند. محمد تنابنده و وحید جعفری فیلمنامهنویسان این اثرند و جلال تیموری تهیه کنندگی آن را به عهده داشته است.
فیلم، قصه چند انسان سرگشته است که هر کدام درگیر مشکلی شخصی هستند و در مرز آستارا در کلبهای در کنار آب جمع شدهاند تا به کمک یک آدمپران به صورت قاچاقی از مرز خارج شوند، اما…
فیلم در یک زمان واقعی به شکل یک پلان-سکانس ساخته شده است و این یک ویژگی به فیلم داده است.
تعدد رازگشایی از رازهایی که هر کدام از شخصیتها دارند تا حدودی چیده شده بودن هم فیلمنامه و هم شخصیتها را به رخ میکشد و ای کاش در میان این همه شخصیت که هر کدام وجه منفی انها بسیار بارز است یک شخصیت مثبت تاثیرگذار هم وجود داشت.
برادران تنابنده نمره قابل قبولی در کارگردانی میگیرند و به عنوان فیلم اول آنها ما را امیدوار به دیدن آثار بعدی آنها میکند. یکی دیگر از نکات مثبت فیلم بازی تمام بازیگران فیلم است که با توجه به محدودیت سکانس پلان و زمان و ... هر کدام در نقش خود بسیار خوب ظاهر شدهاند. عباس غزالی و سوگل خلیق نامزد میتوانند نامزد سیمرغ بازیگری باشند.
فیلم آبستن فیلم قابل قبولی است.
امتیاز: (2.5 از 5)
حاشیههای روز سوم در سینما رسانه
*حاشیه مهم روز سوم اعتراض پوریا شکیبایی پسر زنده یاد خسرو شکیبایی به انتشار ویدئویی از پدرش در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر بود.
این ویدیو به شب افتتاحیه جشنواره فیلم فجر در تالار وحدت اشاره دارد که در بخش یادبود هنرمندان درگذشته سینما تصویری به نمایش درآمد که در آن خسرو شکیبایی شبیه سازی شده با هوش مصنوعی با اشاره به اینکه پوستر خوبی برای جشنواره طراحی شده، همه را به مهربانی دعوت و تاکید میکند، آنجایی که او در آن هست به اندازه کافی برای دروغ و حسادت و کلک چوب دارند.
حالا پوریا شکیبایی در ویدیویی کوتاه با بیان اینکه به خاطر ناراحتی زیاد مادرش این پیام را منتشر کرده، گفته است که بهتر بود در تولید چنین محتوایی صداقت در کلام و معرفت در امانتداری رعایت میشد.
او همچنین اشاره کرده که با خودش و مادرش هیچ تماسی گرفته نشده و شاید اگر این اتفاق میافتاد کمک بهتری برای خلق یک اثر مقبولتر صورت میگرفت.
*در سومین روز جشنواره فیلم فجر قرار بود فیلم «آتش و گلستان» به کارگردانی علی رویینتن در ساعت 10 شب یکشنبه 14 بهمن ماه نمایش داده شود.
این فیلم اثری مستند بر اساس زندگی شهید ابراهیم هادی است که پس از 20 دقیقه نمایش در سالن همایشهای برج میلاد (سینمای رسانه) به دلیل نقص فنی متوقف شد.
تلاش دست اندرکاران جشنواره برای رفع مشکل و سینک شدن صدا و تصویر پس از سه بار قطع و پخش دوباره فیلم به نتیجه نرسید و سرانجام پس از گذشت حدود 40 دقیقه از زمان آغاز فیلم، پخش آن متوقف شد و تماشاگران سالن را ترک کردند.
*بهرام رادان که پیشتر به عنوان یکی از هفت داور مسابقه سینمای ایران چهل وسومین جشنواره فیلم فجر معرفی شده بود، از هیات داوران جشنواره خارج شد. بهرام رادان به دلیل طولانی شدن مدت زمان بازگشت از سفر با ارسال نامهای از جمع اعضای هیات داوران جشنواره فیلم فجر چهل وسوم خارج شد.
در متن نامه بهرام رادان آمده است: «حضور دبیر محترم و هیات محترم داوران جشنواره چهل و سوم فیلم فجر با تقدیم سلام، نظر به برگزاری این رویداد مهم سینمایی در ماه جاری و با توجه به اهمیت فوقالعاده امر داوری فیلمهای سینماگران و وظیفه خطیر قضاوت این آثار، در پی صحبتهای قبلی با دبیر محترم جشنواره جناب آقای شاهسواری مقرر بود تا در کنار شما توفیق داوری این دوره را داشته باشم، ولی به دلیل طولانی شدن سفر و عدم اطمینان از تاریخ قطعی بازگشتم به وطن، لاجرم از حضور شما بزرگواران عذرخواهی میکنم و امیدوارم این دوره از جشنواره فیلم فجر نویدبخش سالی پربار در سینمای ایران باشد. ارادتمند بهرام رادان.»
براساس این خبر، بنابه تصمیم منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره و موافقت سایر اعضای هیات داوران، عضو جدیدی جایگزین رادان در هیات داوران نخواهد شد.
*غزل شاکری درباره حضورش در فیلم «رها » یادآور شد: در جلسه اول این اطمینان برای من حاصل شد و حضور بازیگر نازنینی همچون شهاب قطعی بود. من در شرایط روحی خوبی نبودم و شاید اتفاقاتی که برای من رخ داده بود تلخ تر بود.
شهاب حسینی با ابراز امیدواری از اینکه سوالها جنبه کاربردیتری داشته باشد، بیان کرد: مدد میگیرم از این بیت که «هر کسی کو دور ماند از اصل خویش بازجوید روزگار اصل خویش.»
او ادامه داد: در حرفه ما اصل فیلمنامه است. من حسام فرهمند را از 20 سال قبل میشناسم. ایشان در طی این مدت 20 فیلم میتوانست داشته باشد ولی تمرین کردند و این تمرین به بغضی بدل شد که به فیلمنامه درآمد و فیلمنامهای که بازیگر و تهیهکننده را به کار ترغیب میکند. این فیلم با یک سوم هزینههای مرسوم و بدون حاشیه تولید شده و امیدوارم این اصل به سینما و هنرهای نمایشی ما برگردد که براساس فیلمنامه کار ساخته شود.
حسینی بابت تولدش که به او تبریک گفته شد قدردانی کرد و گفت: به نظرم باید تولد هر کسی را به مادرش تبریک گفت که رنج و زحمت آن را کشیده و من هم به مادرم تبریک میگویم و برای طول عمر با عزت آرزو میکنم. او همچنین در پاسخ به اینکه در 30 سالگی چه احساسی دارد، به شوخی گفت: در بیست و دومین سال 30 سالگی احساس خوبی دارم.
*در نشست خبری فیلم «بچه مردم» که با حضور علی ربیعی، دستیار اجتماعی رییس جمهور برگزار شد، محمود کریمی، کارگردان فیلم «بچه مردم» در ابتدا در مورد ایده ساخت این فیلم گفت: این فیلم براساس دغدغه آقای یوسف اصلانی، مدیر یکی از پرورشگاههای کشور ساخته شد. ایشان در پروندههای بهزیستی به پرونده یکسری شهدا برخورد میکنند که از میان بچههای بهزیستی هستند اما کسی به یاد آنها نبوده است، این موضوع را با ما در میان گذاشتند و براساس این ایده فیلم را ساختیم.
اصلانی، صاحب ایده این فیلم نیز در بخشی از این نشست از دغدغههای فرزندان بهزیستی سخن گفت و افزود: یکی از آرزوهای 24 سال من در مجموعه بهشت امام رضا (ع) ساخت این فیلم بود؛ زیرا حس خودباوری برای این بچهها و همچنین تغییر نگاه جامعه به فرزندان بهزیستی برایم مهم بود.
*دانش اقباشاوی در نشست پرسش و پاسخ این فیلم با بیان اینکه اینجا روز آخرت کارگردانهاست خطاب به اهالی رسانه گفت: من و عوامل فیلم در خدمت شما هستیم. شما بپرسید، ما جواب میدهیم و معتقدیم همیشه حق با مشتری است.
*مصطفی تنابنده کارگردان فیلم «آبستن» در یک توضیح کوتاه در خصوص همکاری با محسن تنابنده (برادر بزرگتر) گفت: محسن تنابنده بسیار مشغله دارد و ما در مورد این فیلم با او صحبت کردیم و مشاوره گرفتیم و خیلی به ما کمک کرد.
*توماج دانش بهزادی بازیگر فیلم «آبستن» در خصوص گرفتن سیمرغ بهترین بازیگر مرد ابراز کرد: من سالهای زیادی است که در بازیگری تلاش میکنم ولی این توهم را باید شکست که هرکسی جایزه میگیرد به این معنا است که او خیلی استعداد نابی است، ممکن از او بهتر هم باشد اما شرایط برای حضور او در آن جایگاه وجود نداشته است.