مسؤول سازمان ملل با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد مدارس غزه در طول جنگ ویران شدند، تاکید کرد که اصلاح ساختار آموزشی در غزه در درجه اول منوط به توقف جنگ و اشغالگری رژیم صهیونیستی است.
به گزارش ایسنا، «فریده شهید» گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره حق آموزش اظهار کرد: بیش از 90 درصد از مدارس غزه به صورت کلی یا جزئی ویران شدند و دیگر قابل استفاده نیستند.
گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره حق آموزش گفت: مدارس موجود در غزه حتی پس از اینکه به پناهگاه غیرنظامیان تبدیل شدند، بارها هدف حمله قرار گرفتند.
فریده شهید افزود: اصلاح ساختار آموزشی در غزه در درجه اول منوط به توقف جنگ و اشغالگری اسرائیل است.
او در ادامه از اصطلاح «نابودی مدارس» برای شرح اتفاقات رخ داده برای بخش آموزش غزه در سایه حملات رژیم صهیونیستی استفاده کرد و گفت: این اصطلاح به معنای تخریب کامل و عامدانه ساختار آموزشی است.
فصل دوم سال تحصیلی جاری در مناطق فلسطینی یکشنبه آغاز شد اما از زمانی که رژیم صهیونیستی جنگ نسلکشی را در هفتم اکتبر 2023 آغاز کرده، آموزش در نوار غزه هنوز متوقف است.
رژیم صهیونیستی در این جنگ بیشتر مدارس را چه دولتی و چه مدارس آنروا را ویران کرد و مدارس باقی مانده نیز به پناهگاه هزاران آواره فلسطینی تبدیل شدند که خانههای خود را در این جنگ از دست دادند و این یکی از اصلیترین موانع ازسرگیری آموزش و تحصیل در نوار غزه است.
به گزارش خبرگزاری «معا» فلسطین، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره حق آموزش با اشاره به تخریب تمامی دانشگاههای نوار غزه و بمباران 13 کتابخانه و نابودی کامل آرشیو مرکزی که حاوی 150 سال تاریخ غزه بود، گفت: آموزش تنها کسب مهارتها نبوده بلکه به توسعه شناخت فردی و هویت اجتماعی و برقراری ارتباط با یکدیگر و حرکت رو به جلو در اتحاد اجتماعی مربوط است، این مساله در غزه ویران شد و فکر میکنم بسیار تعمدی بود، معلمان و دانشآموزان در غزه در نسلکشی که اسرائیل مرتکب شد، به شدت آسیب دیدند.
فریده شهید افزود: تنها راهی که برای حل این مشکل وجود دارد، راهاندازی برنامههای بورسیه در ابعاد گسترده برای فلسطینیها در سن تحصیل است، همچنین ما باید از دانش و تخصص فلسطینیهای تحصیلکرده در خارج بهره ببریم.
او ادامه داد: فلسطینیها مقاومت بالایی از خود نشان دادند حتی اگر این مساله یک یا 2 نسل زمان ببرد آنها میتوانند بهبود پیدا کنند اما تنها در صورتی که به آنها اجازه زندگی در صلح و ساخت دوباره زندگیشان آنگونه که میخواهند، داده شود.
گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره حق آموزش در ادامه گفت: در طول جنگ روزانه 10 کودک دست یا پای خود را از دست دادند و متاسفانه عمل قطع عضو آسیب دیده در اکثر مواقع بدون بیهوشی انجام شدند.
او در پایان نیز گفت: بیش از یک میلیون کودک و تمامی معلمها به مشاوره روانشناسی و اجتماعی نیاز خواهند داشت.