روزنامه شرق نوشت: نتایج آزمون تیمز سال 2023 درحالی اعلام شده که ایران از میان 58 کشور شرکت کننده، 53 ام شد. همچنین معدل دانش آموزان ایرانی، از آزمونهای خرداد 1403 نیز امیدوار کننده نیست.
«طبق نتایج آزمون تیمز، 21 درصد از دانشآموزان ایران عملکرد بسیار ضعیفی دارند و از هر 5 دانشآموز، 2 نفر هیچ چیزی نمیآموزند. این وضعیت ناشی از روشهای نامناسب آموزش و سیاستهای نادرست در حمایت ناکافی از مدارس دولتی و دانشآموزان ضعیف است.»
اگر چه یک مطالعه اجمالی روی داده های این آزمون از سال 1995 تا کنون نشان می دهد که جایگاه ایران قبل از این هم چندان مطلوب نبوده و نمره دانشآموزان ایرانی در 28 سال گذشته همواره پایینتر از میانگین جهانی بوده است؛
اما آن چیزی که دادههای آزمون سال 2023 را مهمتر میکند یک واقعیت قابل تامل است؛ این که ایران نه تنها نتوانسته پیشرفتی در بین کشورهای منطقه و دنیا داشته باشد؛ بلکه حتی نتوانسته جایگاه خودش در سال های 2011 و 2019 را حفظ و یا حتی تکرار کند.
در این آزمون که به عنوان یکی از معتبرترین مطالعات تطبیقی در عرصه آموزش شناخته می شود؛ 12 هزار و 300 دانشآموز ایرانی در سال 2023 شرکت کردند و تنها 59 درصد از آنها موفق به کسب نمره 400 به بالا شدهاند که در واقع 20 تا 30 واحد درصد پایینتر از میانگین آزمون است؛ این در حالی است که سطح پیشرفته در این آزمون نمره 625، سطح بالا 550، سطح متوسط 475 و سطح پایین نمره 400 تعیین شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به وضعیت دانش آموزان ایرانی در آزمون تیمز و پرلز گفت: باید کاری کنیم که به نمره میانگین آزمونهای تیمز و پرلز دست پیدا کنیم.
اینکه ایران در سال 1995 در این آزمونها رتبه 25 جهان را کسب کرد و امروز به رتبه 50 رسیده است عبارت چندان دقیقی نیست. در سال 1995 تنها 26 کشور در این آزمون علمی شرکت کردند که ایران رتبه بیست و پنجم را کسب کرده بود.
در سال 2019، 57 کشور در این آزمون شرکت کرده بودند که ایران رتبه چهل و نهم را کسب کرد و در سال 2023، 64 کشور شرکت کرده بودند که ایران رتبه پنجاه و چهارم را کسب کرد.