مرسدس بنز در همکاری با شرکت آمریکایی Factorial Energy در حال توسعه باتریهای حالتجامد پیشرفتهای است که میتوانند برد خودروهای برقی را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. این شرکت اخیراً آزمایش جادهای این فناوری را با یک نمونه اولیه EQS در بریتانیا آغاز کرده است.
به گزارش جهان صنعت، باتری جدید با استفاده از الکترولیت جامد سولفیدی، ایمنی و کارایی بالاتری دارد و چگالی انرژی آن 450 واتساعت بر کیلوگرم است که نسبت به باتریهای لیتیوم-یونی کنونی، برد را تا 80 درصد افزایش میدهد.
مرسدس بنز خودروهای برقی با باتریهای حالتجامد را آزمایش میکند
مسابقه برای دستیابی به “جام مقدس” باتریهای برقی، یعنی فناوری حالتجامد، میان خودروسازان شدت گرفته است. این نوع باتریها نسبت به باتریهای لیتیوم-یونی کنونی، ظرفیت انرژی بیشتری دارند، ایمنتر هستند و سرعت شارژ بالاتری ارائه میدهند.
شرکت Factorial Energy که در آمریکا مستقر است، اولین سلولهای باتری حالتجامد خود را تابستان گذشته معرفی کرد. در ادامه، این شرکت و مرسدس در ماه سپتامبر باتری Solstice را معرفی کردند که از الکترولیت جامد سولفیدی بهره میبرد و 450 واتساعت بر کیلوگرم چگالی انرژی دارد. این فناوری میتواند برد خودروهای الکتریکی را تا 80 درصد نسبت به مدلهای مجهز به باتریهای لیتیوم-یونی افزایش دهد.
آزمایش جادهای باتریهای حالتجامد در بریتانیا
طبق گزارش Autocar، مرسدس آزمایشهای جادهای این باتری را با استفاده از یک نمونه اولیه EQS در بریتانیا آغاز کرده است. این باتری در قالب یک بسته 12 ماژولی طراحی شده که انعطافپذیری بالایی برای پلتفرمهای مختلف دارد.
با توجه به این فناوری، برد مدل EQS 450+ که در حال حاضر 511 مایل (حدود 822 کیلومتر) طبق استاندارد WLTP دارد، میتواند به بیش از 620 مایل (حدود 1000 کیلومتر) افزایش یابد. همچنین، Factorial اعلام کرده که این باتری در مقایسه با مدلهای 90 کیلوواتساعتی کنونی، 33 درصد کوچکتر و 40 درصد سبکتر است.
مسیر تولید انبوه و رقابت در بازار
Factorial Energy در دسامبر 2024 اعلام کرد که به یک پیشرفت کلیدی در توسعه سلولهای باتری حالتجامد با ظرفیت 40 آمپر ساعت دست یافته است. این شرکت علاوه بر مرسدس، با خودروسازان بزرگی مانند هیوندای و استلانتیس نیز همکاری میکند و قصد دارد تولید انبوه این باتریها را تا سال 2030 آغاز کند.
مارکوس شیفر، مدیر ارشد فناوری مرسدس بنز، تأکید کرده که باتریهای Solstice میتوانند استانداردهای جدیدی در زمینه برد، هزینه و عملکرد خودروهای الکتریکی تعیین کنند. این شرکت قصد دارد تا پایان دهه، تولید انبوه این باتریها را آغاز کند و به یکی از پیشگامان این فناوری تبدیل شود.
رقابت جهانی بر سر باتریهای حالتجامد
علاوه بر مرسدس و Factorial Energy، شرکتهایی مانند هیوندای، هوندا، تویوتا، استلانتیس، BYD و CATL نیز در حال رقابت برای توسعه و تولید باتریهای حالتجامد هستند. هیوندای قصد دارد اولین نمونه آزمایشی باتریهای حالتجامد خود را در مارس 2025 معرفی کند، در حالی که هوندا در نوامبر گذشته خط تولید آزمایشی این فناوری را به نمایش گذاشت.