به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از پدال، هنگام رانندگی پشت یک کامیون بزرگ احتمالاً متوجه نصب یک میله بزرگ در پایین آن شدهاید. معمولاً این میله آهنی با نوارهای قرمز و سفید متمایز میشود. میله آهنی پشت کامیونها با نام گاردهای زیرین شناخته میشوند و از سال 1998 به بعد نصب آنها در کامیونها الزامی شده تا مانع تصادفات مرگبار شوند.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از پدال، گاردهای زیرین مانع ورود خودروها به زیر کامیون در تصادفات از پشت خواهند شد. تریلرهای کامیونها فاقد سپرهای استاندارد خودروها بوده و فاصله نسبتاً زیادی از سطح زمین دارند و به همین خاطر در هنگام تصادف از پشت، یک سدان عادی به زیر تریلر خواهد رفت.

البته IIHS آمریکا پس از بررسی تصادفاتی که یک طرف آنها کامیونها بود به این نتیجه رسید که اکثر میلههای آهنی یا گاردهای زیرین مانع تصادفات مرگبار نمیشوند مخصوصاً اگر خودروی پشتی سرعت بالایی داشته باشد. علت کاربردی نبودن گاردها هم به عدم استحکام مناسب آنها حتی در تصادفاتی با سرعت حدود 55 کیلومتر در ساعت مربوط میشود.
در سال 2015 تعداد کشتهشدگان خودروهای سواری برخورد کرده با پشت کامیونها رشد 39 درصدی نسبت به سال 2011 داشته هرچند آمار دقیقی از تلفات ناشی از ورود خودروهای سواری به زیر کامیونها وجود ندارد. در سال 2017 بود که IIHS آمریکا از 5 شرکت سازنده به خاطر بهبود گاردهای زیرین محصولات خود تقدیر کرد و همچنان نیز از شرکتهای سازنده تریلرها و کامیونها خواسته شده به بهبود استحکام و دوام این میلهها ادامه دهند.

جالب اینکه گاردهای موردبحث با نام مستعار میله منزفیلد نیز شناخته میشوند. این نام به خاطر مرگ غمانگیز جین منزفیلد بازیگر سینمای آمریکا در سال 1967 انتخاب شده است.
منزفیلد که در فیلمهای متنوعی در دهه 50 میلادی بازی کرده با سه فرزند خود در حال مسافرت بود که راننده متوجه کاهش سرعت کامیون جلوی خود نشد و نتوانست در موقع مناسب واکنش نشان دهد و بیوک الکترا 1966 آنها با پشت تریلر کامیون برخورد کرد و به دلیل ورود خودرو به زیر تریلر، منزفیلد و باقی سرنشینان جان خود را از دست دادند.
با انتشار خبر مرگ این بازیگر و فرزندانش از شرکتهای سازنده کامیون خواسته شد تا گاردهای زیرین را در محصولات خود نصب کنند. در طول این سالها NHTSA از شرکتها خواسته بهطور مداوم ساختار و استحکام میلههای آهنی پشت کامیونها را ارتقا دهند تا از وقوع حوادث مشابه جلوگیری شود.