ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

سرمایه به منزله خون در رگ‌های جامعه است/ تشریح دیدگاه اقتصادی قرآن

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با اشاره به مکاتب کاپیتالیسم و سوسیالیسم به تشریح دیدگاه اقتصادی اسلام پرداخت و گفت: قرآن معتقد است سرمایه به منزله خون در رگ جامعه است که اگر درست گردش نکند برخی بخش‌ها فلج می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی املی امروز 17 فروردین ماه در درس تفسیر در مسجد اعظم گفت: قرآن کریم در آفرینش آسمان و زمین گاهی از نظم دقیق صحبت کرده و ساختار آن را می‌فرماید که بر حق خلق شد تا ضرورت معاد بعد از مرگ را و حاکمیت عدالت را ثابت کند و می‌فرماید نظم دقیق علمی بر جهان حاکم است تا تدبیر و حکمت الهی را نشان دهد.
وی با بیان اینکه ساختار خلقت حق است، افزود: اینکه فرمود ما آسمان و زمین را بر حق خلق کردیم؛ یعنی این نظام پوچ نیست و هدفمند است و انتهای زندگی هم پوسیدن نیست بلکه از پوست در آمدن است و لذا این طور نیست که هر کس بیاید و هر کاری خواست بکند و بعد هم خبری نباشد.
مدت آفرینش عالم

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه نظم و تدبیر عالم برای اثبات توحید ربوبی است، اظهار کرد: قرآن مدت آفرینش عالم را در چند طایفه از آیات بیان کرده که نظر برتر را عرض کردیم که دو روز برای آفرینش آسمان، دو روز برای زمین و دو روز هم برای بین آنهاست و این طور نیست که موجودات به زبان تکوین چیزی از خدا بخواهند و خدا عطا نکند که فرمود همه موجودات عیال خدا هستند و هیچ حیوان آبزی و در خشکی و ... را بی روزی نیافریده و روزی همه را هم داده و می‌دهد.
سه مکتب اقتصادی در عالم

این مفسر قرآن با بیان اینکه الان سه مکتب در عالم حاکم است افزود: یکی نظام سرمایه‌داری غرب، دیگری اشتراکی غرب و مکتب اسلام که لاشرقی و لا غربی پیام اوست. قرآن فرمود نه نظام سرمایه داری حق است که بگویند چون روزی کم و بشر زیاد است پس ما برتر از دیگرانیم و با این سیستم اداره کنیم و نه سوسیالیسم حق است که سرمایه در اختیار دولت‌ها باشد اما راه سوم فرمود چه دولت و چه ملت هر کس تلاشی بکند راه برای ارتزاق او باز است. سرمایه به منزله خون جامعه است

این مرجع تقلید بیان کرد: یعنی ثروت دنیا نباید در اختیار یک گروه خاص باشد خواه سرمایه‌داران غرب و یا دولت‌ها باشند. سرمایه نه در اختیار گروه خاص و نه در اختیار دولت ها است این سرمایه به منزله خون جامعه است که باید در همه رگ‌ها حرکت کند و اگر بخشی از جامعه از این سرمایه الهی محروم باشد آن بخش فلج است.
این مفسر قرآن عنوان کرد: قرآن این را «دولة» نامید تا تداول شود و به همه افراد برسد منتهی هر کس برابر استحقاق و استعدادی که دارد. این سرمایه نباید در یک منحنی خاص دور بزند و یک کسی چندین کشتی بخرد و اتومبیل بخرد بر عکس و برخی هم نانی برای خوردن نداشته باشند.
با سوره قدر با مخالفان احتجاج کنید

این مفسر قرآن با بیان اینکه ولیِ هر عصری به منزله فرشته ای است که امور عالم از مجرای او تدبیر می‌شود اظهار کرد: به همین دلیل فرمود با سوره قدر با دیگران احتجاج کنید. فرمودند از آنها بپرسید بعد از وفات پیامبر آیا شب قدر هست یا نه؟ یقینا خواهند گفت که هست چون منکر آیات این سوره نمی‌توانند بشوند بعد بپرسید اینکه ملائکه همه مقدرات را در این شب می‌آورند، می‌آورند که آن را به کسی بدهند یا دوباره با خود ببرند که اگر با خود ببرند کاری بیهوده است و چه دلیلی برای آوردن آن بوده است و اگر قرار است به کسی بدهند آن کیست که به او می دهند؟ آیا او می‌تواند فردی جز حجت الهی باشد که به اذن خدا این امور را می گیرد.
استاد برجسته حوزه با بیان اینکه رزق علمی و بدنی ما در عالم خلقت وجود دارد تصریح کرد: غیر از منظومه‌هایی که نجوم بررسی می‌کند آسمان‌های دیگری هم هست که درهای آن بر روی کفار باز نمی‌شود و آنها تحت تدبیر فرشتگانی هستند البته ابلیس و شیاطین در دوره ای به برخی از امور راه می‌یافتند اما فرمود اگر بخواهند از حدی بالاتر بروند رجم می‌شوند که غالب مفسران رجم در اینجا را بر تمثیل حمل کرده‌اند اما راه عادی هم دارد که آن را تمثیل نگیریم.
وی تاکید کرد: شیاطین براساس مطالب سوره جن قبلا بیشتر می‌توانستند در سطوح آسمان مذکور بالا بروند ولی بعدا این اجازه از آنان سلب شد بنابراین نیازی به تمثیل گرفتن مطلق در این بحث هم نیست.

این مفسر قرآن با بیان اینکه آسمانها شبیه انسان‌اند نه مثل او اظهار کرد: در مورد انسان فرمود «فنفخت» و درباره آسمان «فسویهن» که معلوم می‌شود آسمان‌ها شبیه انسان یک مدبر ملکوتی دارند که در انسان روح است و در آسمان فرشتگان.
وی افزود: اینهایی که به کره ماه رفته‌اند آسمانی حرف می‌زنند اما زمینی و در دنیا فکر و زندگی می‌کنند. کسی که از نوجوانی تا 80 سالگی فقط به فکر دنیا است در دنیا زندگی می‌کند و البته کسی که هم به حوزه می‌آید و به فکر آیت‌الله و عظمی و ... است و یا در دانشگاه به فکر استادیاری و استاد تمام و ... باشد در دنیا دارد زندگی می‌کند و سرانجام هم پوچ می‌میرد.

افتادن در من و ما افتادن به ورطه دنیاست

صاحب تفسیر تسنیم گفت: برخی دارند در دنیا و برخی روی زمین زندگی می کنند و آنها که دائما به یاد خدا هستند اهل آخرتند و نه در دنیا بلکه روی زمین زندگی می‌کنند و سرانجام هم به بهشت می‌روند. فرمود شما فرزند عالمی هستید که عالم حیات است لذا «العلماء باقون اذا مابقی الدهر»ولی اگر کسی در بازی‌های من و ما بیفتد در دنیا زندگی می ‌کند.
دنیا دار اعتباریات است

این مفسر قرآن بیان کرد: ما یک پوچی داریم و یک حقیقت، برخی در پوچی و برخی در حقیقت زندگی می‌کنند هر کس باید حسابش را بررسی کند ببیند جزء کدام گروه است. تمام تلاش قرآن این است که هم حیات و هم افراد را به دو دسته تقسیم می‌کند برخی در پوچی هستند و وقتی مردند دستشان خالی است زیرا دنیا همه اعتباریات است.
وی افزود: انسانی که از روح مدیر و مدبر برخوردار است مانند آسمانی است که با فرشته دارد کار می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان