شناسه : ۲۹۸۰۹۷۰ - چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ ساعت ۰۵:۱۶
خودروهای داخلی در نوبت تست تصادف
دنیایاقتصاد: ایران با وجود آنکه بهعنوان بزرگترین خودروساز بزرگ خاورمیانه شناخته میشود، تاکنون از یکی از زیرساختهای بدیهی صنعت خودرو، یعنی «مرکز تست تصادف»، محروم بوده است؛ خلأیی که سالها در سایه تمرکز بر تیراژ و کمیت تولید نادیده گرفته شد
در این میان، افتتاح «مرکز تست تصادفات جادهای» که روز گذشته انجام شد، اگرچه با تاخیر قابلتوجهی همراه بوده، اما میتواند نقطه عطفی در تغییر نگاه سیاستگذار و خودروساز به مقوله ایمنی تلقی شود. به گفته برخی از کارشناسان، این مرکز در صورت برخورداری از تجهیزات بهروز و شفافیت در انتشار نتایج، ظرفیت آن را دارد که ایمنی خودرو را از یک شعار تبلیغاتی به یک شاخص قابل سنجش و الزامآور تبدیل کند. از سوی دیگر اثرگذاری واقعی این مرکز زمانی محقق خواهد شد که نتایج آزمونها در فرآیند مجوزدهی، قیمتگذاری و حتی توقف تولید خودروهای ناایمن نقش تعیینکننده داشته باشد، نه آنکه به یک پروژه نمادین دیگر در صنعت خودرو بدل شود.
اما روز گذشته اولین مرکز تست تصادف خودروی کشور با حضور معاون اول رئیسجمهوری، وزرای صمت و راه و شهرسازی، رئیس سازمان ملی استاندارد، رئیس پلیس راهور و رئیس شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران افتتاح شد.
محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهوری در این مراسم با اشاره به اینکه کیفیت خودرو اولویت جدی است، گفت: «جایگاه صنعت خودرو در اقتصاد ملی و تامین رفاه برای مردم مهم و ویژه است، اما حلقه مفقوده کیفیت را در زنجیره خودرو شاهد هستیم.» وی با بیان اینکه راهبرد دولت چهاردهم در بخش خودرو ارائه خدمات هرچه بهتر به مردم در طول سفرهای روزانه آنهاست، افزود: «در این مسیر، وزارتخانههای راه و شهرسازی و صمت، پلیس راهور و سایر دستگاهها درگیر هستند.»
در ادامه محمد اتابک، وزیر صمت با اشاره به اینکه ایمنی خودرو و راهها به مساله حاکمیتی و اجتماعی تبدیل شده است، گفت: «وزارت صمت با همکاری سازمان ملی استاندارد و بخش خصوصی، از جمله اتاق بازرگانی، آییننامه کیفیت خودرو را در چارچوب برنامه هفتم توسعه تدوین کرده است. این آییننامه بهگونهای تنظیم شده است که از مرحله قطعه و تولید تا تست نهایی و خدمات پس از فروش را دربرمیگیرد.»
وی با اشاره به فعال شدن کمیته مربوط به این آییننامه ادامه داد: «کمیته تخصصی آییننامه کیفیت خودرو فعال شده و نماینده سازمان استاندارد نیز در آن حضور موثر دارد. با راهاندازی نخستین آزمایشگاه تست تصادف، بخشی از تکالیفی که بر عهده سازمان استاندارد و وزارت صمت بوده است، محقق میشود.»
فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی نیز که در این مراسم حضور داشت، راهاندازی آزمایشگاه تست تصادف خودرو را گامی تاریخی برای ارتقای ایمنی جادهای دانست. فرزانه انصاری، رئیس سازمان ملی استاندارد، هم با اشاره به اینکه ایمنی خودرو قابل اغماض نیست، تاکید کرد که «در کشور ما هیچ خودرویی بدون تست تولید نمیشود. در تدوین استانداردها نگاه ما هم به قبل از حادثه و هم به بعد از تصادف معطوف است.» سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا هم با اشاره به سانحه مرگبار اخیر در محور اصفهان-نطنز، تنها راه کاهش تلفات جادهای را طراحی ایمنی خودرو و راه دانست.
سعید تاجیک، رئیس هیاتمدیره شرکت آزمونهای ایمنی و کیفیت خودرو، نیز با اشاره به ماده59 قانون برنامه پنجساله هفتم و ضرورت کاهش سالانه حداقل 10درصد تلفات تصادفات با راهبری شورای عالی حملونقل و ایمنی، گفت: «بهدلیل عدم تخصیص بودجه مربوط به برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راههای کشور، آمار متوفیان تصادفات در نیمه اول امسال با 3.3 درصد رشد نسبت به نیمه اول سال گذشته به 10 هزار و 414 نفر رسید. به گفته وی، یکی از تکالیف وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد در این برنامه عملیاتی که ذیل راهبردهای ملی مدیریت آسیبهای حوادث ترافیکی تعریف شده، موضوع ایجاد زیرساخت تست تصادف و درجهبندی ایمنی خودروهاست.»