شناسه : ۲۹۸۱۳۸۲ - پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۴ ساعت ۰۵:۳۱
«دنیایاقتصاد» بررسی کرد؛
۳محرک جهش قیمتی وارداتیها
دنیای اقتصاد :
بررسی قیمتی در بازار خودروهای وارداتی از ابتدای آذرماه تا روز گذشته، حکایت از رشد بهطور میانگین ۲۰درصدی انواع محصولات خارجی نو دارد
عدم بهرهگیری از واردات بهعنوان ابزار تعادلبخشی بازار، موجبشده تا سازوکار عرضه و تقاضا در بخش خودروهای وارداتی از مسیر هدفگذاریشده خارج شود، بنابراین بازار خودروهای وارداتی بهجای ایفای نقش تعدیلکننده، به بستری برای رشد فعالیتهای سوداگرانه و دلالی تبدیل شدهاست.
حالا ابلاغ مصوبه جدید دولت در حوزه بنزین، موجب تغییر جهت تقاضای بازار خودرو شدهاست. بر اساس این مصوبه، حفظ یا ماندگاری سهمیه سوخت، انگیزه مصرفکنندگان را برای خرید خودروهای داخلی کارکرده و مدلهای مونتاژی افزایش دادهاست. در مقابل، خودروهای وارداتی به دلیل عدمبهرهمندی از سهمیه سوخت از این موج تقاضا بیبهره ماندهاند. در این زمینه فعالان این بازار به «دنیایاقتصاد» میگویند؛ بالا رفتن قابلتوجه نرخ ارز مسیر وارداتیها را به سمت افزایش قیمت برده است. بررسی بازار ارز نشان میدهد؛ قیمت دلار روز گذشته هم روند صعودی را طیکرده و با افزایشهزار و 340تومانی به 131هزار و 210تومان رسیدهاست. بهای این ارز نسبت به روزهای مشابه هفته گذشته هم افزایشی بودهاست؛ افزایش حدود چهاردرصدی. به باور فعالان بازار، افزایش نرخ ارز موجب تغییر جهت بخشی از نقدینگی به سمت بازارهای سرمایهای از جمله بازار خودرو شدهاست.
از دید فعالان بازار، یکی دیگر از محرکهای اصلی جهش قیمتی در بازار خودروهای وارداتی، رفتار عرضهای برخی واردکنندگان است که در هفتههای اخیر از تحویل خودرو خودداری کردهاند، در نتیجه محدودشدن عرضه، افزایش قیمتهای معاملاتی را فراهم کردهاست.
از سوی دیگر، هرچند تعرفه واردات خودروهای نو و کارکرده بعد از ماهها بلاتکلیفی، بالاخره تعیینتکلیف شده اما بهنظر میرسد سیاستهای دستوری و بخشنامهمحور فاقد اثر شدهاند و نبود اعتماد به ادامه روند واردات، فضای مبهمی را در بازار حاکمکرده که روی تغییر مسیر قیمتها اثرگذار بودهاست.
در حالی بررسی قیمتی 10 مدل خودروی وارداتی از ابتدای ماه پایانی پاییز تا روز گذشته، نشان از رشد 20درصدی دارد که در این میان، فولکس IDF رکورددار افزایش قیمت است. این خودرو که در اول آذر چهارمیلیارد و 800میلیونتومان قیمت خورده بود، بهای آن دیروز به 6میلیارد و 700میلیونتومان رسیدکه بهمعنای رشد یکمیلیارد و 900میلیون تومانی معادل 39.5درصدی است. هیوندای کونا هم در جایگاه دوم قرار میگیرد. این خودرو که چهارمیلیارد و 300میلیونتومان قیمت داشت، دیروز با رشد یکمیلیارد و 200میلیونتومانی معادل 27.9درصد به پنجمیلیارد و 500میلیونتومان رسید.
جایگاه سوم از آن تویوتا کرولا توربو شدهاست. این خودرو در اول آذرماه، به قیمت سهمیلیارد و 250 میلیون و دیروز چهارمیلیارد و 100میلیونتومان دادوستد شد؛ اینیعنی تویوتا در این بازه زمانی رشد 850میلیونی معادل 26.1درصدی را تجربه کردهاست. فیات 500 هم با افزایش یکمیلیاردی معادل 25درصد مواجه شدهاست. این خودرو که در نخستین روز آذرماه چهارمیلیاردتومان معامله میشد، چهارشنبه بهای آن به پنجمیلیارد تومان رسید. سوزوکی بالنو اما رشد محدودی را بهثبت رساندهاست. درمیان خودروهای بررسیشده، این خودرو که دومیلیارد و 650میلیونتومان در بازار آزاد معامله میشد، دیروز بهای آن به 2میلیارد و 800میلیونتومان رسیدکه حکایت از رشد 5.6درصدی دارد.