شناسه : ۲۹۸۱۳۸۶ - پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۴ ساعت ۰۵:۳۳
عقبنشینی EU از ممنوعیت خودروهای احتراق داخلی
ایسنا: کمیسیون اروپا پس از فشارهای شدید آلمان، ایتالیا و بخش خودروسازی اروپا، قرار است از ممنوعیت خودروهای جدید با موتور احتراق داخلی از سال۲۰۳۵، عقبنشینی کند و با تردد حداکثر ۱۰درصد خودروهایی غیربرقی موافقت کند.
بهنظر میرسد درحالیکه خودروسازان اروپایی برای رقابت با تسلا و خودروهای برقی چینی تلاش میکنند، کمیسیون اروپا تسلیم درخواست خودروسازان برای ادامه فروش خودروهای پلاگینهیبریدی و خودروهای افزایشدهنده برد با سوخت زیستی یا سوخت مصنوعی بدون دیاکسیدکربن شدهاست.این اقدام که به تایید دولتهای اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا نیاز دارد، مهمترین عقبنشینی اتحادیه اروپا از سیاستهای سبز پنج سال گذشتهاش خواهد بود.
خودروسازانی مانند فولکسواگن و استلانتیس برای تعدیل اهداف کاهش آلایندگی و جریمههای ناشی از عدمرعایت آنها، تلاش کردهاند. انجمن خودروسازی اتحادیه اروپا(ACEA) این موضوع را عصر طلایی برای این بخش خواند و افزود؛ کمیسیون باید اهداف میانمدت 2030 را نیز تسهیل کند، با اینحال یک مسوول صنعت خودروهای برقی اعلام کرد: این وضعیت، سرمایهگذاری را تضعیف میکند و باعث میشود اتحادیه اروپا در تغییر به سمت خودروهای برقی، میدان را بیشتر به چین واگذار کند.مایکل لوشلر، مدیرعامل پولاستار گفت: تغییر از یک هدف مشخص 100درصدی بدون انتشار گازهای گلخانهای به 90درصد، ممکن است کماهمیت بهنظر برسد اما اگر اکنون عقبنشینی کنیم، نهتنها به آب و هوا آسیب میرسانیم، بلکه به توانایی رقابت اروپا نیز آسیب خواهیم رساند.کمیسیون اروپا، همچنین جزئیات برنامههایی را برای افزایش سهم خودروهای برقی در ناوگان شرکتها، بهویژه خودروهای شرکتی که حدود 60درصد از فروش خودروهای جدید اروپا را تشکیل میدهند، شرح خواهد داد.
معیار دقیق مشخص نیست، اما ممکن است بر تولید برخی محصولات پافشاری شود، با اینوجود صنعت خودرو بهجای تعیین اهداف اجباری، نیازمند ارائه مشوق است.