شناسه : ۲۹۸۳۹۷۸ - پنجشنبه ۴ دی ۱۴۰۴ ساعت ۰۶:۲۵
حقوق گمرکی واردات خودرو در لایحه بودجه بررسی شد؛
تعرفه پرابهام واردات خودرو ۱۴۰۵
دنیای اقتصاد :
با تحویل لایحه بودجه دولت به مجلس، جدول حقوق گمرکی پیشنهادی قوه مجریه برای واردات خودروی سال۱۴۰۵ نیز منتشر شد، با اینحال بهنظر میرسد اینبار نیز تعرفههای دولت مانند سالگذشته درگیر ابهامات زیادی باشد.
بعد از انتشار جدول پیشنهادی دولت برای حقوق گمرکی واردات خودرو در سالآینده، واکنشهای متناقضی در رسانهها دیده شد. برخی مدعی بودند که تعرفه واردات خودرو کاهش پیداکرده و برخی دیگر نیز ادعا میکردند این تعرفهها افزایشی است. این در شرایطی است که در رد و تایید هر دو ادعا شواهدی وجود دارد. طبق لایحه دولت برای سالآینده، خودروهای برقی و برقی بردافزا کمترین نرخ حقوق گمرکی را با 4درصد دارند و پس از آن، خودروهای هیبریدی پلاگین با نرخ 15درصد و خودروهای هیبریدی معمولی با نرخ 40درصد مشمول حقوق ورودی میشوند. در بخش خودروهای بنزینی، مبنای تعیین حقوق گمرکی بهصورت مستقیم به حجم موتور وابسته است؛ بهگونهای که خودروهای بنزینی تا 1500سیسی با نرخ 40درصد، بازه 1500 تا 2000سیسی با 70درصد، بازه 2000 تا 2500سیسی با 130درصد، بازه 2500 تا 3000سیسی با 145درصد و خودروهای بنزینی با حجم موتور بیش از 3000سیسی با بالاترین نرخ یعنی 165درصد حقوق گمرکی وارد میشوند.
البته باید توجه داشت که جدول اعلامی به حقوق گمرکی واردات میپردازد که با تعرفه متفاوت است؛ در واقع نرخ حقوق ورودی یا همان تعرفه از جمع حقوق گمرکی و سود بازرگانی تعیین میشود که سود بازرگانی عموما 4درصد است، بنابراین این میزان نیز قرار است به اعداد اعلامی اضافه شود تا تعرفه نهایی مشخص شود.
ابهام اصلی اما در افزایش یا کاهش تعرفه واردات خودرو است. برای مثال رسانهها ادعا کردهاند تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور کمتر از 1500سیسی کاهش پیدا کردهاست، اما این گزاره را میتوان با دو مبنای متفاوت مقایسه کرد. اگر تعرفه واردات خودرو در سال1404 را 100درصد درنظر بگیریم که رقم تصویبشده در قانون بودجه بوده، میتوان گفت؛ این کاهش رخداده است اما باید توجه داشت که تعرفه 100درصدی برای انواع خودروهای وارداتی هرگز اجرایی نشد، گرچه دولت خود در لایحه بودجه مربوط به سالجاری پیشنهاد تعرفه 100درصدی را داده بود اما در آییننامه اجرایی این بند از قانون بودجه دولت اقدام به پلکانیکردن تعرفهها کرد، بهطوریکه تعرفه واردات خودرو بین 20 تا 190درصد تعیین شد، سپس با ایراد مجلس و دیوان عدالت اداری این میزان به 20 تا 165درصد رسید تا میانگین آن روی 100درصد قرار بگیرد. این فرآیند نیز تا آبان ماه امسال ادامه داشت.
بنابراین برای خودروهای با حجم موتور کمتر از 1500سیسی تعرفه 20درصدی اعمال شد. در مقایسه با این رقم تعیین حقوق گمرکی 40درصدی برای این دسته از خودروها در لایحه بودجه1405 نهتنها کاهش نداشته، بلکه دوبرابر شدهاست.
از طرف دیگر در جدول مقایسهای که در لایحه بودجه آمده نه 20درصد آییننامه درجشده و نه 100درصد قانون بودجه، بلکه حقوق گمرکی برای خودروهای زیر 1500سیسی در سال1404 را 110درصد قرار دادهاست که اساسا مشخص نیست این رقم از کجا آمدهاست، چراکه در کل سالجاری هیچ خبری از تعرفه 110درصدی برای خودروهای زیر 1500سیسی نبود و به یکباره این رقم را در لایحه بودجه میبینیم. «دنیایاقتصاد» برای روشنشدن این موضوع با چند کارشناس گمرکی نیز گفتوگو کردهاست، بااینحال حتی کارشناسان نیز در مورد این بخش از جدول حقوق گمرکی واردات خودرو در لایحه بودجه سالآینده ابهام دارند. سالگذشته نیز ابهامات در مورد تعرفه واردات بالا بود و نتیجه آن شد که تعیین تعرفه تا آبان ماه طول کشید. حالا بازهم سلسله ابهامات در قانونگذاری ادامه دارد.