انتشار نخستین تصاویر نمای نزدیک از موتور WS-21 نشاندهنده بلوغ صنعتی چین در تولید پیشرانههای رادارگریز و آمادگی رزمی جنگنده نسل پنجم J-35 برای عملیات بر فراز ناوهای هواپیمابر است.
در دسامبر 2025، تصاویری با وضوح بالا از موتور توربوفن WS-21 (مشتق شده از خانواده WS-13) منتشر شد که پرده از پیشرفتهای خیرهکننده پکن در حوزه متالورژی و تکنولوژی رادارگریزی برمیدارد. این پیشرانه، نیروبخش جنگنده شبحگون J-35 است؛ پرندهای که قرار است ستون فقرات نیروی هوایی ناوگروههای ضربت چین را تشکیل دهد.
تصاویر جدید، خروجیهای (Nozzles) دندانهدار موتور را با جزئیاتی بیسابقه نشان میدهند. این طراحی دندانهدار موسوم به «ارهای»، امواج رادار را منحرف کرده و با ترکیب سریعتر هوای داغ خروجی با هوای سرد محیط، اثر حرارتی هواپیما را به شدت کاهش میدهد. این یعنی J-35 در برابر سیستمهای جستوجو و ردیابی فروسرخ (IRST) و موشکهای حرارتی، بسیار جانسخت خواهد بود.
تحلیلها نشان میدهد که چین با هوشمندی، موتور WS-21 را به عنوان یک راهکار «موقت اما مطمئن» برگزیده است. آنها به جای متوقف کردن خط تولید J-35 به انتظار موتور فوقپیشرفتهتر (WS-19)، ترجیح دادهاند با این موتور که به بلوغ تولید انبوه رسیده، ناوگان خود را سریعاً گسترش دهند. تا سپتامبر 2025، بیش از 57 فروند از این جنگنده تولید شده که نشاندهنده سرعت خیرهکننده تولید صنعتی در کارخانههای شنیانگ است.
با عملیاتی شدن J-35 روی ناو هواپیمابر «فوجیان» (مجهز به منجنیق الکترومغناطیسی)، برتری سنتی نیروی دریایی آمریکا در منطقه به چالش کشیده میشود. موتور WS-21 با رانش 93.2 کیلونیوتن در حالت پسسوز، به این جنگنده اجازه میدهد به سرعت 1.8 ماخ دست یابد. این بلوغ صنعتی به معنای صرفهجویی 10 تا 15 میلیارد دلاری برای چین و خروج کامل از سایه وابستگی به موتورهای روسی است.
منبع: خبرآنلاین