داستان‌نویس افغانستانی:‌ ادبیات کودکان و نوجوانان "مهاجران افغانستان" از نبود آثار تالیفی رنج می‌برد

سید محمود حسینی، نویسنده افغانستانی گفت: متأسفانه آثار تالیفی در افغانستان و حتی میان نویسندگان مهاجر، برای کودک و نوجوان کمتر دیده می‌شود و نتوانسته است این خلأ را پر کند و دنیای کودکان را توصیف و به تصویر بکشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری میزان، سید محمود حسینی نویسنده و داستان نویس افغانستانی کودکان و نوجوانان افغانستان، در رابطه با ادبیات کودکان و نوجوان افغانستان گفت: کودکان و نوجوانان افغانستان سال‌هایی را که باید به لذت بردن از کودکیشان در آرامش سپری می‌کردند، در مهاجرت یا جنگ گذرانده‌اند که شاید سالیان سال از ذهن آنان پاک نشود.

این داستان نویس افغانستانی بیان کرد: در واقع کودکان افغانستان، دوران کودکی خود را زندگی نکرده اند و این آسیب، باید واکاوی شود.

وی افزود: داستان نقش بسیار مهمی در تکامل شخصیت کودکان و نوجوانان دارد و از طریق این فن قصه گویی است که کودکان به لایه‌های ظریف ارزش‌های اخلاقی پی می‌برند که اثری عمیق در فکر و اندیشه آنها می‌گذارد و آنان را برای درک و فهم مشکلات و آینده آنان آماده می‌کند.

حسینی گفت: از آنجا که نویسندگان مهاجر با بهره گیری از ظرفیت‌های اجتماعی و تخصصی، رویکردشان بیشتر به سمت ژانرهای رئال و داستان بزرگسال است، کمتر به حوزه کودک و نوجوان پرداخته اند، بحث روایت در ادبیات کودک و نوجوان یکی از مواردی است که بسیار اهمیت دارد.

این نویسنده افغانستانی بیان کرد: متأسفانه آثار تالیفی در افغانستان و حتی میان نویسندگان مهاجر، برای کودک و نوجوان کمتر دیده می‌شود و نتوانسته است این خلأ را پرکند و دنیای کودکان را توصیف و به تصویر بکشد.

وی گفت: نکته مهم دیگر این است که نویسندگان باید توجه کنند، اگر قرار است برای کودک و نوجوان، از جنگ و درد و مشکلات و حتی مهاجرت بنویسند، باید ظرافت طنز و فانتزی بودن آنرا حفظ کنند زیرا طبع مخاطب کودک و نوجوان، با بزرگسال فرق می‌کند.

حسینی گفت: نویسندگان باید مخاطب شناس خوبی باشند و در کنار مطالعات و جامعه شناسی، برای کودک و‌ نوجوان آثار در خور توجهی خلق کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته هر حرکتی که در رابطه با ادبیات کودک و نوجوان افغانستان برداشته می‌شود را باید به فال نیک گرفت و استقبال کرد.

/

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان