بایستی محصول مشترک ایران خودرو و پژو با نام 2008 را یکی از جنجالیترین اتومبیلهای چند سال اخیر دانست، خودرویی که با یدک کشیدن القابی چون نخستین ماشین پسابرجامی، نگاههای زیادی را متوجه خودش کرده تا با توجه به فروش نسبتا موفق در خارج از مرزها، تولید آن توسط مجموعه ایکاپ زیر ذرهبین بسیاری قرار بگیرد.
اینکه سرانجام و پس از عرضه محصولات قدیمی و از رده خارجی چون پژو 405، پارس، 206 و… این بار ایران خودرو سرانجام به عرضه محصولی جدید تن داده است، خود میتواند نقطه عطفی باشد، اگرچه همچنان محصولات قبلی تولید شده و میدانیم که همین محصول هم اگر قرار بر تکرار روال گذشته باشد، تا زمان نامعلومی تولید خواهد شد و اگر پژو بنا بر استانداردهای جهانی اقدام به تولید محصولات جدیدتری با نامهایی چون 2009 و 2010 هم بکند، اما اینجا چون ایران است ما بایستی برای سالیان دراز همین ماشین جدید فعلی را به عنوان یک نمونه موزهای آینده در خیابانهای خودمان مشاهده کنیم!
در ارتباط با بحث قیمت گذاری و شرایط عجیب و غریب فروش پژو 2008 که با روشهایی چون زوج و فرد کردن شماره ملی یا ایرادات بسیار زیاد در هنگام پیش فروش نقل محافل بود، پیش از این صحبت کردیم. سرانجام با آنکه در پیش فروش این خودرو تمام ظرفیت آن برخلاف بسیاری از پیشبینیها به اتمام نرسید، اما بسیاری آن را خریدند. کسانی که شاید تا به حال حتی این محصول را از نزدیک ندیده و قیمتش را هم نمیدانستند! این خریداران فقط صرف داشتن نام پژو و شنیدن واژههایی چون شاسی بلند، روی بدان آوردند.
از آنجایی که روند علاقه کاربران در چند سال اخیر نسبت به خودروهای شاسی بلند بسیار فزونی گرفته، پس سازندگان تلاش کردند تا با تنوع بخشیدن به این سگمنت، به چنین نیازی پاسخ بدهند. نتیجه این کار، ایجاد بخشهایی نسبتا تازه در بازار بود. جایی که پای کراس اوورها به مارکت باز شد، خودروهایی که علیرغم جثه نسبتا بزرگ از نظر فنی بیشتر به یک خودروی سواری شبیه بودند و بر روی پلتفرم آنها ساخته میشدند.
اما این محصولات همچنان گرانتر به فروش میرسند و از آنجایی که تردد در شهرهای پرترافیک امروزی با اتومبیلهای بزرگ سخت است، این بار مینی کراس اوورها به بازار آمدند. محصولاتی که میتوان آنها را در ردهای میان کراس اوورها و هاچبکها قرار داد.
ولی به نظر میرسد این روند کوچک سازی همچنان ادامه یافته تا جاییکه گاهی اوقات حتی نمیتوان مرز روشنی بین یک خودروی به اصطلاح شاسی بلند با 5درب و هاچ بک قائل شد. در اینجا مزیت اصلی کراس اوورها که همان بزرگتر بودن و ارتفاع بیشتر است تا حد زیادی رنگ باخته و شاید تنها نمایی از یک محصول کمی بزرگتر را جهت بهدست آوردن دل مشتری بر چهره خودشان کشیده باشند. سازندگان این بخش تلاش دارند تا با قرار دادن باربند و یا فلاپ، اینگونه به مشتری القا کنند که خودرویی بزرگتر و بهتر را میخرد.
بسیاری از دوستداران کراس اوورها با دیدن چهره این محصولات، از پرداخت هزینه برای چنین خودرویی پشیمان شده و ترجیح میدهند به سراغ یک کراس اوور واقعی بروند اما وقتی شما در کشوری زندگی میکنید که حتی پس از پرداخت پول برای یک خودرو، هنوز قیمت دقیقش را نیز نمیدانید، پس دیدن خودرو و تست کردن آن، برای بسیاری تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی است و بایستی برخی اوقات برای داشتن آن حتی قمار کرد!
حال بیایید با هم ببینیم که آیا پژو 2008 را میتوان یک مینی کراس اوور دانست یا باید آن را یک هاچ بک کمی قد بلند نامید؟
مقایسه با سایرین
خود سازنده هم اذعان میکند که محصولش یک کراس اوور با سایز استاندارد نیست! اما از آنجاییکه بسیاری از ما با دیدن محصولاتی چون هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج با مفهوم کراس اوور شهری آشنا شدهایم، پس آنها را از نظر سایز در کنار این خودرو میگذاریم تا ببینید که تفاوتها چقدر زیاد است و آن احساسی را که از نشستن بر پشت یک خودروی شاسی بلند دنبال میکردید، در پشت فرمان 2008 بهدست نخواهید آورد!
همان طور که مشاهده کردید، این محصول پژو تقریبا در تمام بخشها یعنی ارتفاع، طول و عرض از خودروهای کراس اوور شهری کوچکتر است. البته ما محصولاتی چون هیوندای سانتافه، کیا سورنتو، تویوتا پرادو و… را در این مقایسه قرار ندادیم زیرا در آن صورت فیل و فنجان را مقایسه کرده بودیم! در هر صورت با نگاهی کوتاه به همین مشخصات، میتوان متوجه اختلاف زیاد ابعاد پژو 2008 شد.
از سوی دیگر، اگر به همین رده مینی کراس اوورها مراجعه کنیم، متوجه میشویم که در مهمترین قسمت یعنی ارتفاع، پژو 2008 از تمامی رقبا کوتاهتر است! شما حتی اگر خودرویی چون سانگ یانگ تیوولی که در هنگام ورود بسیاری به ابعاد کوچکش ایراد میگرفتند را در کنار 2008 بگذارید، متوجه اندام بزرگتر آن در همه بخشها خواهید شد. حتی رنو کپچر با آن جثه کوچکش که بسیاری آن را به دیده هاچ بک مینگرند، باز ارتفاعی بیشتر از محصول پژو دارد. در تصویر زیر، این کراس اوورهای کوچک را از لحاظ ابعاد با یکدیگر مقایسه کردهایم که 2008 کوتاهترین اتومبیل در میان آنهاست!
جالب است بدانید که از نظر حجم صندوق عقب نیز این خودرو حرف چندانی برای گفتن ندارد و در حالت عادی، فضای بار آن تنها به 360 لیتر میرسد، در صورتیکه رنو کپچر 377 و سانگ یانگ تیوولی 423 لیتر فضای بار دارند.
بایستی اصلیترین شاخص برای یک کراس اوور را ارتفاع آن دانست که هرچه بلندتر باشد، به اصطلاح عامیانه ظاهری شبیهتر به یک شاسی بلند پیدا میکند. اما ارتفاع کوتاه این خودرو سبب میشود تا وقتی در کنار هاچبکهای معمولی در شهر نیز قرار میگیرد، راننده احساس برتری خاصی در ارتفاع نداشته و خودش را تقریبا هم سطح با آنها ببیند! در تصویر زیر، ارتفاع این اتومبیل با چند هاچ بک شهری مقایسه شده است.
پژو 2008 چیست؟
باید این خودرو را در سگمنتی بین هاچبکهای شهری و کراساورهای مینی قرار داد. سازنده با قرار دادن فلاپ و باربند تلاش زیادی به خرج داده تا به خریدار القا کند که صاحب یک کراس اوور میشود اما نگاهی به ابعاد، نشان میدهد که اینگونه نیست. شاید هم باید آن را یک هاچ بک پف کرده و یا مینی کراس اوور کامپکت نامید! اما چیزی که مبرهن است، شما هنگام سوار شدن در پشت فرمان 2008، احساس سواری بر یک شاسی بلند شهری را نخواهید داشت!