به گزارش ایسنا، نشست خبری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی روز یکشنبه 25 تیرماه در محل نهاد کتابخانههای عمومی برگزار شد.
محمد اللهیاری معاونت توسعه نهاد کتابخانههای عمومی و دبیر جشنواره با بیان اینکه جشنواره کتابخوانی رضوی یکی از برنامههایی است که به مناسبت دهه کرامت توسط بنیاد علمی فرهنگی امام رضا (ع) و نهاد کتابخانههای عمومی برگزار میشود، گفت: امسال دومین سالی است که نهاد کتابخانه عمومی متولی برگزاری این جشنواره است. با توجه به اینکه سال گذشته حدود 235 هزار نفر در گروه سنی کودک و نوجوان و بزرگسال در این مسابقه شرکت کرده بودند برای دومین سالی که نهاد متولی این برنامه است سعی کردیم فعالیت پربارتری داشته باشیم و درصدد رفع اشکالات مسابقات کتابخوانی که معمولا عارض میشود، برآمدیم.
او با بیان اینکه برای رفع اشکالات اتاق فکری را تشکیل دادیم، افزود: در این اتاق فکر کارگروهی برای انتخاب منابع شکل گرفت که این کارگروه 23 عنوان کتاب را به اتاق فکر معرفی کرد. از این تعداد کتاب شش عنوان کتاب برای این مسابقه انتخاب شد. یکی از ویژگیهای این دوره از جشنواره این است که دو منبع برای حضرت معصومه (س) و احمدبن موسی (ع) در نظر گرفته شده است.
اللهیاری کتابهای این جشنواره را به این شرح اعلام کرد: «10 قصه از امام رضا (ع)»، «ماه غریب من»، «امام غریب»، «امام رضا (ع) و زندگی»، «چلچراغ شیراز» و «بانوی ملکوت» که بعد از گفتوگو با ناشران و همکاری بنیاد، کتابهای «10 قصه از امام رضا (ع)» و «ماه غریب من» به شکل کتاب گویا نیز منتشر شد. همچنین برای نابینایان کتاب «10 قصه از امام رضا (ع)» و «ماه ملکوت» به شکل نسخه بریل درآمد.
او با بیان اینکه برای طراحی سوالات وسواس و حساسیت خاصی در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به اینکه میخواستیم مسابقه کتابخوانی استاندارد و خوبی را برگزار کنیم برای طراحی سوالات استاندارد از موسساتی مانند سازمان سنجش و موسسه آیندهسازان کمک گرفتیم. از هر کتاب 80 سوال طراحی شد که در مجموع 400 سوال برای شش کتاب طراحی شد. پاسخنامهها نیز با کمک مجموعههای استاندارد، استانداردسازی شد و امسال توانستیم برای تمامی مشخصات فردی کد بدهیم که به این طریق آمارگیری راحتتر و دسترسی به اطلاعات به صورت تفکیکشده امکانپذیر شد.
دبیر جشنواره کتابخوانی رضوی با بیان اینکه در هیچ کدام از سوالات با گزینه "هیچکدام" و "همه موارد" مواجه نیستید، گفت: سوالات به چهار گونه طراحی شده که به صورت بازیابی اطلاعات سریع متن، استنباط مستقیم از متن، تلفیق ایدهها و بررسی و ارزیابی متن بود و این موضوع سطح سوالات را سخت میکرد.
اللهیاری درباره نحوه حضور بزرگسالان و کودکان در این مسابقه هم گفت: کودکان در این مسابقه به دو شکل میتوانستند شرکت کنند؛ به این شکل که کودکان بعد از شنیدن داستان براساس برداشتی که از داستان داشتند تصویرسازی کنند و یا اینکه با موبایل ویدئویی بسازند که در آن به معرفی کتاب به زبان خود بپردازند. بزرگسالان هم به صورت مکتوب و الکترونیکی میتوانستند در این مسابقه شرکت کنند.
او با بیان اینکه در استانها مدیران کل کتابخانههای عمومی استان به عنوان دبیران جشنواره در سطح استان انتخاب شده بودند، گفت: برای بخش بینالملل نیز از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کمک گرفتیم و آنها منابع و فایل الکترونیکی سوالات را برای 65 رایزن فرهنگی ارسال کردند. همچنین در قم سازمان جامعة المصطفی العالمیه با ما همکاری داشت. علاوه بر اتباع غیرایرانی حاضر از 35 ملیت مختلف نیز در این مسابقه شرکت کردند.
معاونت توسعه کتابخانههای عمومی درباره اختتامیه جشنواره نیز گفت: قبل از تولد امام رضا (ع) اختتامیه ملی برای جشنواره برگزار میکنیم. همچنین به خاطر حضور گسترده مردم 31 اختتامیه استانی خواهیم داشت.
او درباره میزان مشارکت مردم در هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: حدود 631هزار و 526 نفر در جشنواره شرکت کردند که از این میزان 431 هزار 885 نفر به شکل فردی، 61 هزار و 831 نفر در بخش خانواده، 500 نفر در پویش کتابخوان مجازی و 137 هزار و 403 نفر در بخش کودکان شرکت کردند. حدود 63 درصد مردم در بخش مکتوب و 37 درصد در بخش الکترونیک مسابقه شرکت کردند. کتابداران در این دوره از مسابقه حضور پررنگی داشتند و حدود 3603 نفر کتابدار شرکت کردند.
اللهیاری افزود: از مجموع 429 شهرستان، 427 شهرستان در مسابقه شرکت داشتند. همچنین 319 دستگاه شرکت کرده بودند که 196 دستگاه دولتی و خدماتی، 93 دستگاه علمی و فرهنگی، 19 دستگاه نظامی، هشت مجموعه اقتصادی و سه مجموعه مردمنهاد در مجموع در این دوره از مسابقات شرکت کردند. میتوان گفت رشد این دوره از جشنواره در بخش کودکان 2.7درصد، در بخش مکتوب 3.2درصد و در بخش الکترونیک دو برابر بود و در مجموع 2.6 درصد افزایش مشارکت داشتیم.
در بخش دیگری از نشست ناصری مدیرکل روابط عمومی نهاد کتابخانههای عمومی با بیان اینکه فعالیتهای مربوط به اطلاعرسانی این دوره از جشنواره از اسفند 95 آغاز شده است و تا بعد از اختتامیه ادامه خواهد داشت، گفت: سعی کردیم اطلاعرسانی به صورت متمرکز و تولید محتوا و انعکاس آن در رسانهها و فضای مجازی باشد. همچنین در استانها تبلیغات محیطی از جمله کارهای بخش رسانه بود. در این دوره حدود 200 عنوان گزارش در پایگاه اطلاعرسانی تولید و منتشر شد. بیشترین استقبال در پایگاه اطلاعرسانی خبرهای مربوط به بخش کودک و نوجوان بود. همچنین حدود 100 هزار بار ورود به سامانه ثبت نام بخش الکترونیک از طریق پایگاه الکترونیکی انجام شده است.
او افزود: در مجموع حدود دو میلیون بار بازدید از مجموعه تولیدات روابط عمومی این دوره از جشنواره صورت گرفت که در کل با رشد قابل توجهی مواجه هستیم.