به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاعرسانی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی در دیدار با هیات رسانه اعزامی از کشور اسپانیا «توسعه دیپلماسی فرهنگی و رسانهای» را از جمله سیاستهای اصلی دولت دکتر روحانی عنوان کرد و گفت: افزایش رفت و آمد خبرنگاران رسانههای خارجی به ایران و همچنین افزایش دفاتر نمایندگی رسانههای خارجی در سالهای اخیر، موید نگاه ویژه دولت به دیپلماسی رسانهای است.
وی دیپلماسی رسانهای و فرهنگی را بسیار کارآمدتر از دیپلماسی سنتی توصیف کرد و توضیح داد: در دیپلماسی فرهنگی که تاکید بر اشتراکات میان کشورهاست؛ نویسندگان، هنرمندان و روزنامهنگاران، نقش سفیران و دیپلماتها را ایفا میکنند و رابطه میان دولتها و سیاستمداران به رابطه ملتها تبدیل میشود که این امر، عامل توسعه و تعمیق روابط میان کشورها میشود.
معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین زمینه افزود: حضور خبرنگاران رسانههای خارجی در ایران باعث میشود، مردم کشورهای مختلف از نگاه رسانههای خودشان، واقعیات ایران را ببینند و «ایران هراسی» که عمدتاً از سوی برخی کشورهای خاص با اهداف خاص انجام میشود، از ذهنشان پاک شود.
انتظامی در بخش دیگری از این دیدار به تشریح فعالیت مطبوعات در ایران و قوانین نظارتی پرداخت و با اشاره به اینکه 90 درصد مطبوعات در ایران به بخش خصوصی وابسته است، گفت: حدود 5هزار خبرنگار در رسانههای کشور مشغول فعالیت هستند که بیش از نیمی از آنها را بانوان تشکیل میدهند.
وی افزود: سیاست ما توسعه رسانهها در تمام بخشها و مناطق است که از آن جمله به رسمیت شناختن رسانههای بومی و محلی با در نظر گرفتن قومیتهای مختلف، همچنین حمایت هدفمند از رسانههای نوین با هدف دسترسی آسان مردم به گردش اطلاعات است.
معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اجرایی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نیز اشاره کرد و گفت: 90 کشور دنیا این قانون را اجرا میکنند و دولت دکتر روحانی نیز گامهای اولیه اجرایی شدن این قانون را که سالها مسکوت مانده بود، برداشته است چرا که اعتقاد دارد راه مبنایی مبارزه با فساد، شفافیت است.
انتظامی توسعه سواد رسانه ای را بسیار مهم ارزیابی کرد و در خصوص کارکرد شبکههای اجتماعی در ایران اظهار داشت: دغدغه مسئولان و روزنامهنگاران ما «هنجارشکنی و شیوع مطالب نادرست» در این فضاست که باید با قانونگذاری آن را رفع کنیم؛ معتقدیم در مواجهه با شبکههای اجتماعی نباید منفعل باشیم و راه استفاده درست از این ظرفیتهای جدید اطلاع رسانی، افزایش سواد رسانه ای مردم است.
وی همچنین بر انعقاد تفاهمنامههای کاری و آموزشی و ایجاد خواهرحواندگی میان رسانههای ایران و اسپانیا تاکید و از تاسیس دفتر نمایندگی رسانههای اسپانیایی در ایران استقبال کرد.
بر اساس این گزارش، آقایان «آندره آ ریزی» مسئول بخش بین الملل روزنامه ال پائیس، «خوان دلگادو چاکون» مدیر بخش اقتصادی و ویژه نامه روزنامه لاراسون، «آلبرتو روبیو پابیوله» خبرنگار مجله اینترنتی دیپلمات و خانم «ال سندا وایخو کورتیناس» رئیس بخش بین الملل روزنامه لاوان گواردیا اعضای هیات رسانه ای کشور اسپانیا بودند که برای نخستین بار به ایران آمده بودند.
«تقویت روابط رسانهای میان دو کشور، عقد تفاهم نامه همکاری با رسانههای ایرانی، دعوت از روزنامهنگاران ایران برای حضور در اسپانیا و برگزاری تورهای آموزشی» از جمله موارد مطرح شده توسط هیات رسانهای اسپانیایی بود که علاوه بر طرح سوالاتی در خصوص وضعیت مطبوعات و رسانهها در ایران، در این دیدار عنوان شد.