علائم و نشانه ها:
		-موفقیت دانستن تسلط بر دیگران،
		-بی حوصله، کینه جو و گزافه گو،
		-فریبکار، متزور و مداخله گر،
		-پرخاشگری، بدهنی، خرابکاری کردن برای رسیدن به هدف،
		-سواستفاده از ضعف دیگران برای تحمیل برتری خود،
		-بی قراری و عدم سازگاری با محیط،
		-دچار احساس اضطراب، ترس، هراس،
		-بی اعتماد، بی انصاف و زورگو،
		-حق خود تلقی کردن زورگویی بر دیگران،
		-احساس یأس، نومیدی و بدبینی درونی،
		-بی اعتنا به امور مختلف و میل به تسلیم کردن دیگران،
		-میل رسیدن به اهداف به هر ترتیبی،
		-دست زدن به کارهای خلاف برای رسیدن به هدف،
		-گستاخند و دچار تعارض،
		-روی گردان نبودن از تحقیر و سرزنش دیگران برای اثبات سلطه و برتری خود،
		-انتقاد پذیر و مسئولیت پذیر نبودن،
		-فقط به خوداندیشیدن،
		-خود را باختن در مقابل شکست،
		-کینه جویی و پرخاشگری،
		-بی ریشه بودن عواطف و احساسات،
		-بزرگ کردن و به رخ کشیدن نقاط ضعف دیگران،
		-فراموش کار، بی تصمیم و سست اراده،
		-تحمیل نظرات خود بردیگران.
		
			عوامل پدید آورنده:
		-احساس عدم استقلال و امنیت،
		-تخلیه روانی،
		-درگیری و تضاد در خانواده و تحقیر دائمی از سوی اعضای خانواده نسبت به کودک،
		-به خاطر ابراز وجود و جلب حمایت،
		-عدم ارضای نیازهای کودک،
		-تلافی زورگویی های دیگران،
		-بی توجهی نسبت به کودک و رها کردن او به حال خود،
		-وابستگی افراطی به والدین و نجات از دست سرزنش دیگران،
		-تحقیر و سختگیری های زیاد نسبت به کودک،
		-برای دفاع از حقوق خود،
		-تشویق و حمایت افراطی،
		-امر و نهی و مجبور کردن کودک به انجام کاری،
		-کینه توزی و احساس تنفر،
		-احساس حقارت و حسادت،
		-خشم و ترس،
		-مشکلات گوناگون عاطفی،
		-تحمیل خواسته های مختلف به کودک،
		-افراط در ابراز محبت،
		-یادگیری برتری طلبی از دیگران و همانندسازی توسط کودک.
		
			چگونگی عملکرد:
		-ابراز محبت و دوستی به کودک،
		-ایجاد شرایط و محیطی آرام و به دور از هرگونه کشمکش و درگیری برای کودک،
		-قبول کودک آنگونه که هست و پذیرش او در محیط خانواده،
		-واگذاری مسئولیت های در خور و در حد توان کودک به او،
		-بی اعتنایی و گذشت خطاهای کوچک کودک،
		-گاهی نصیحت و پند اندرز،
		-هدایت کودک به سویی که خود بتواند تفکر و تعمق کند در مورد کارهایش،
		-تشویق و تائید کارهای مناسب و قابل قبول کودک،
		-شخصیت دادن و ارزش گذاری برای وجود کودک،
		-کم کردن احساس حقارت و خود کم بینی کودک به وسیله روش های تربیتی و روان شناسی،
		-گوش دادن به سخنان کودک و اجازه ابراز وجود به او،
		-مورد سرزنش قرار ندادن کودک.
		
منبع:نجاتی، حسین، (1388)، روانشناسی کودک، تهران، نشر بیکران، چاپ دهم.