سرانجام خودروساز اسپانیایی سئات از نسل جدید ایبیزا رونمایی کرد. همانگونه که میبینیم در طراحی ایبیزا 2017 ردپای پررنگی از لئون فیس لیفت شده به چشم میخورد.درحالیکه افراد زیادی انتظار خودرویی متفاوتتر را داشتهاند.
سئات با نسل پنجم از سوپر مینیهای ایبیزا حرفهای زیادی برای گفتن دارد. برای شروع باید گفت که این اولین خودرو از گروه صنعتی فولکسواگن است که به پلتفرمهای سبک MQB A0 در خودروهای کوچک مجهز شده و فناوریهای جدیدی را معرفی میکند.
نمایندگی سئات در کشورمان از سال پیش اقدام به واردات یکی از مشهورترین محصولات این برند، به نام لئون کرد. این خودرو در دو نسخه با بدنهی هاچبک 5در و پیشرانههای متفاوت عرضه شد؛ اما با قیمت 125 و 145 میلیون تومان، چندان مورد توجه بازار قرار نگرفت.فضای داخلی این خودرو بسیار صمیمانه بوده و مجموعههای بیشتری در آن گنجانده شدهاند. با این وجود، رقابت این خودرو با مجموعههای ساب کامپکت اروپایی برای این خودرو چندان کار آسانی نخواهد بود.نباید فراموش کنیم که از سال 1998 تاکنون، پرفروشترین خودروی برند سئات در سطح جهانی مدل ایبیزا بوده است. این مدل که در مقایسه با لئون بدنهی کوچکتری دارد، با فروش نزدیک به 200 هزار دستگاه در سال، بخش اصلی تولید در کارخانهی سئات را به خود اختصاص داده است.محدوده خودروهای سابکامپکت اروپایی حدود 3 درصد در سال 2016 بزرگ شدهاند.
ایبیزا از مدل لئون و فولکسگلف کوچکتر به نظر میرسد؛ اما یک خودروی مینیاتوری و کامپکت محسوب نمیشود. طول مدل جدید به 4 متر افزایش یافته است و با پهنای 1.780 متر و ارتفاع 1.444 متر، نیازهای علاقهمندان به خودروهای هاچبک را برآورده میکند. این خودرو در دو تیپ بدنهی 5در تولید میشود که در حالت FR، ارتفاع سقف 15 میلیمتر کمتر خواهد بود. کابین ایبیزا نیز به لطف فاصله محور 2.564 متر، جادارتر از گذشته است و از صندلیهای پهنتری استفاده میکند.
آنچه که از نسل جدید سئات ایبیزا انتظار میرود، خودرویی جادار، کاربردی و عملکردی است که مجموعهای گسترده از فناوریهای ویژه را در خود جای داده است.
پیشرانههای مختلفی برای ایبیزا قابل سفارش هستند که همگی با استاندارد یورو 6، مصرف سوخت قابل قبولی دارند. ارزانترین نمونهی این خودرو با پیشرانهی بنزینی 1 لیتری و 3 سیلندر تنفس طبیعی عرضه میشود که 65 اسب بخار قدرت دارد و به نام MPI معروف است. نسخهی دیگری از همین پیشرانه با قدرت 75 اسب بخار هم قابل سفارش خواهد بود. نمونهی 1 لیتری و توربوشارژ ایبیزا در دو نسخهی 95 و 115 اسب بخار تولید خواهد شد که با کد TSI شناخته میشود. برای علاقهمندان هاچبکهای پرقدرت، نسخهی 1.5 لیتری توربوشارژ با قدرت 150 اسب بخار در آینده ارائه خواهد شد.
پیشرانهی 75 اسب بخار ایبیزا، احتمالا پرفروشترین مدل این خودرو خواهد بود که با نهایت سرعت 170 کیلومتر بر ساعت، میانگین مصرف سوخت کمتر از 5 لیتر در 100 کیلومتر را به همراه خواهد داشت. از سویی دیگر، پیشرانههای توربوشارژ سری TSI نیز مصرف سوخت پایینی دارند و به عنوان مثال، در نسخهی یک لیتری 95 اسب بخار تنها 4.7 لیتر در 100 کیلومتر است
طی روزهای گذشته خبری مبنی بر اینکه معین موتور بطور کاملا رسمی نمایندگی سئات را در ایران اخذ کرده است منتشر شد؛ با مراجعه به سایت بین المللی سئات می توان در بخش نماینده ها نام معین موتور را بعنوان نماینده رسمی سئات در ایران مشاهده کرد. بنابراین باید در آینده انتظار داشت که مدل های این خودروی اروپایی را در ایران دید.
لیست قیمت مدلهای مختلف ایبیزا برای فروش در انگلستان، بهتازگی اعلام شده و سئات وعده داده است که در 30 تیرماه امسال، اولین سری ایبیزا را در این کشور تحویل مشتریان دهد. نسخهی S با پیشرانهی 75 اسب بخار، حدود 17 هزار دلار قیمت خواهد داشت. مدل SE با همین پیشرانه به علاوهی صندلیهای چرم، مانیتور لمسی 5 اینچ و امکانات چندرسانهای به قیمت 18 هزار دلار فروخته خواهد شد. گرانترین نمونههای ایبیزا، نسخههای FR و اکسلنس هستند که با پیشرانهی 115 اسب بخار، رینگهای اسپرت 17 اینچ و آپشنهای کامل در حدود 21 هزار دلار قیمت خواهند داشت.