در ادامه بحث پیرامون وجود نازنین امام عصر (ع) به اختصار درباره ی انتظار بحث می کنیم انتظار موعود جهانی و مصلح عالمی ، عقیده عمومی و همگانی است و منحصر به پیروان مکتب تشیع نیست ، بلکه همه ی مکاتب الهی و غیر الهی بر این باورند که پایان کار هستی به حاکمیت عدل و قسط منتهی خواهد شد . در این قسمت قبل از آن که به بحث انتظار از دیدگاه تشیع بپردازیم ، نکاتی را پیرامون عقیده اقوام وملل مختلف درباره ی منجی جهانی ، عینا از روزنامه جمهوری اسلامی نقل می کنیم . (1)
« السلام علی مهدی الأمم و جامع الکلم » سلام بر مهدی (ع) که امت ها از او سخن گفته اند ،هم او که همه افکار و اقوام را متحد می کند و زیر یک پرچم گرد می آورد .
با مطالعه در فرهنگ و اعتقادات جوامع مختلف انسان به این نتیجه می رسیم که اعتقاد به وجود یک مصلح جهانی ( فتوریسم ) در همه ی جوامع وجود داشته و اکثر ملل ، این اصل را باور دارند که روزی ، حامی ضعیفان خواهد آمد و داد آن ها را از ستمگران و گردن کشان خواهد گرفت . این باور نه تنها در پیروان ادیان آسمانی ، بلکه در بین مردمی که پیرو آئین های سنتی وبومی هم هستند ، مطرح می باشد و تنها فرقی که این اعتقادات و باورها با هم دارند ، نام آن مصلح و موعود است .
مثلا در آئین بودایی این مصلح دادگر « بودای پنجم » و در کتاب های هندوئیزم « فرخنده» و در اوستا ، نام وی « سوشیانت » است . با توجه به این اعتقادات و باورها در بین امت های مختلف ، فرازی از زیارت آن حضرت که در بالا آمده است ، نمود پیدا می کند . به عبارت دیگر این مصلح بزرگ نه تنها به شیعه یا مسلمانان ، بلکه به همه ی جهان و امت های مختلف با ایده ها و باورهای گوناگون تعلق دارد ، هر چند که هر امتی او را با یک نام صدا می کند . بدیهی است با ظهور ایشان تمام اسامی مختلف و باورهای مختلف ، همه در یک اسم و یک اعتقاد ، متجلی خواهند شد .
بی مناسبت نیست مطلبی را در این زمینه در اختیار آن دسته از هموطنان و منتظرانی که در این رابطه خواهان اطلاعات بیشتری هستند قرار دهیم که این مطالب تحت عناوین زیر خواهد بود :
1) انتظار برای آمدن یک مصلح و موعود در بین اقوام و امم
الف : اقوامی که فاقد دین رسمی می باشند .
ب : امت هایی که فاقد دین رسمی می باشند .
پ : امت هایی که پیرو ادیان آسمانی هستند .
2) انتظار در قرآن مجید و احادیث قدسی
3) انتظار در احادیث چهارده معصوم (ع) .
پی نوشت:
1. روزنامه ی جمهوری اسلامی ، 1380/5/25.
منبع:کتاب ذکر نور در حضور مشتاقان ظهور