علائم و نشانه ها:
		-عصیانگری، ستیزه جویی و لجاجت،
		-عزلت طلبی و در خود فرو رفتن،
		-رضایت زیاد از خود و اعمال خود،
		-وجود حالت بزرگ منشی و بزرگ فروشی،
		-خوب جلوه دادن عمل زشت خود،
		-تصور مقام و منزلتی والا برای خود،
		-وجود حالتی طلبکارانه،
		-بی تفاوتی در مقابل زحمات دیگران،
		-دوست دارند که نظرات آنها مورد قبول قرار گرفته و مخالفت نکنند دیگران،
		-علاقه به مورد تشویق و تملق قرار گرفتن،
		-میل به برتری بر دیگران و انجام دستورهایشان بی چون و چرا،
		-کوشش داشتن برای مورد توجه و زبانزد قرار گرفتن،
		-بزرگ انگاری خود و انتظار احترام از سوی دیگران،
		-گزافه گویی و به خود بالیدن،
		-عدم سازش و جوشیدن با دیگران،
		-تضاد با خود،
		-تحقیر دیگران،
		-تمسخر و استهزاء نصیحت دیگران،
		-تحمیل عقاید و تفکر خود به دیگران،
		-ساختن تصویر ذهنی بدون عیب و نقص برای خود،
		-تصور از خود به عنوان یک فرد استثنایی و فوق العاده،
		-دیگران را فاقد زیبایی دانستن،
		-شخصیت و کارهای خود را بزرگ جلوه دادن،
		-تلقی کردن خود به عنوان فرد سعادتمند، با لیاقت و استثنایی،
		-پرخاشگری و کم محبت یا (پنهان کردن محبت).
		
			عوامل پدید آورنده:
		-ضعف روانی، اراده و عدم تعادل،
		-عدم وجود روش های تربیتی صحیح در خانواده،
		-احساس قدرت کاذب در کودک،
		-کمبود محبت و تحقیر کودک،
		-احساس عدم امنیت و اضطراب،
		-کمبود و یا توجه و محبت زیاد،
		-اعمال زور و اجبار به کودک،
		-تملق و تشویق های بی مورد دیگران،
		-بیماری روانی،
		-در نظر نگرفتن ظرفیت کودک از طرف والدین،
		-اصرار در پذیرفتن آدابی خاص،
		-افراط در بزرگ نشان دادن کارهای کودک،
		-احساس حقارت.
		
			چگونگی عملکرد:
		-ابراز محبت کافی به کودک،
		-در پیش گرفتن شیوه های تربیتی صحیح،
		-آشنا کردن کودک با وظایف و مسئولیت هایش،
		-جهت دادن استعدادهای کودک در مسیری مطلوب و مناسب،
		-تمجید و تائید توانایی های کودک به نحوی که در خود احساس اعتماد کند او،
		-هرگز نباید در مورد کودک اغراق کرد و تشویق او باید همیشه ناظر به حال باشد نه گذشته،
		-تائید موفقیتهای کودک و سعی در ایجاد موفقیتهای جدید،
		-پذیرش کودک آن گونه که هست،
		-دادن مسئولیت در حد توان و ظرفیت کودک،
		-راهنمایی کودک به شیوه های مختلف برای بررسی توانایی ها، امکانات و عیبهای خود،
		-تذکر و هشدار به کودک،
		-پاداش دادن به رفتارهای مناسب کودک،
		-سعی در فهماندن زشتی خودبینی به کودک و راهنمایی و هدایت او برای اصلاح آن.
		
منبع:نجاتی، حسین، (1388)، روانشناسی کودک، تهران، نشر بیکران، چاپ دهم.