Normal
0
false
false
false
MicrosoftInternetExplorer4
همانگونه
که در تأمین سلامت جسمی[1]
افراد جامعه، اولویت با پیشگیری و ایمنسازی افراد است، در تأمین سلامت فکری و
اعتقادی جامعه نیز باید پاکسازی محیط از آلودگیهای فکری، روانی و اعتقادی و پیشگیری
از گسترش آن را در اولویت قرار داد. به همین دلیل سیاستگذاریهای فرهنگی باید به
گونهای باشد که محیط خوب و سالمی برای جوانان و نوجوانان فراهم آید.
لازم است کارگزاران
تربیتی، نهادهای فرهنگی و خانوادهها با برنامهریزی منظم، افراد آسیبپذیر را شناسایی
و برای ایمنسازی آنان اقدام کنند. همچنین افرادی که مورد تهاجم فرهنگی بیگانه قرار
گرفته اند، باید شناسایی شوند تا با استفاده از روشهای پیشگیرانه، آنان و دیگران
از آلودگی بیشتر برحذر باشند. گفتنی است در ارایه راهکارهای پیشگیری از فریب خوردن
جوانان و نوجوانان و افتادن آنان در دام افراد و جریانهای منحرف، باید به شرایط سنی،
تفاوتهای فردی، شرایط زمانی و مکانی و پایگاه فرهنگی و اجتماعی جوانان و نوجوانان
توجه کرد. اینک شماری از این روشها را بر میشماریم:
1. نهادینه کردن
شناخت و باورهای دینی: بنیادیترین روش برای پیشگیری از فریب خوردن جوانان، گسترش
زمینه های شناخت معارف الهی و درونی سازی باورهای مذهبی است. از آنجا که «مذهب» و
«خداپرستی» در آیینه فطرت انسان، نقش بسته و «کمال جویی» در نهاد انسان نهفته
است،(روم،29) کافی است پدران و مادران و کارگزاران فرهنگی با برنامه های تبلیغی و
هدایتی، فطرت خداجوی جوانان و نوجوانان را شکوفا سازند. افزایش آگاهی ها به همراه
دستیابی به معرفت و باورهای دینی باید به گونه ای باشد که جوانان در برابر تبلیغات
دشمنان، ایمن شوند.
2. بسترسازی برای
حضور جوانان در مکانهای مذهبی: فراهم آوردن زمینه حضور جوانان و نوجوانان در
مساجد، نماز جمعه و بهره گیری آنان از برنامه های سازنده و روحبخش مذهبی، جوانان
را با خدا مأنوس می سازد[2]و
به زیور خوبی ها و زیبایی ها آراسته میگرداند.[3]
3. تشویق جوانان و
نوجوانان به مطالعه کتابهای سازنده: ممکن است برخی جوانان به دلیل تبلیغات رسانه های
گروهی، نسبت به آگاهی از مسایل دینی احساس بی نیازی کنند و انگیزه ای برای مطالعه
نداشته باشند. در این صورت، باید بکوشیم این احساس کاذب از میان برود و انگیزه مطالعه
در جوانان ایجاد شود.
4. تشکیل جلسه های
مذهبی و سرگرمی مناسب: با تشکیل جلسه های آموزش مسایل دینی، سیاسی و اجتماعی،
گردشهای دسته جمعی و جلسه های دعا و نیایش که از هدفهای رفتاری مشخص و دراز مدت
برخوردارند، میتوان علاقه های جوانان را به این امور جلب کرد. در این زمینه از هنر
و ادبیات نیز در انتقال باورهای دینی باید بهره برد. نمایش فیلمهای سودمند با درون
مایه مذهبی، گزارشهای مستند جنگ تحمیلی و بازدید از مناطق جنگی در تقویت دین باوری
نسل جوان مؤثر هستند. [4]
5. تشکیل جلسه های
پرسش و پاسخ و گفت وگو: با بهره گیری از آموزگاران و مربیان علاقه مند و با تجربه
می توان بحثهای آزاد عقیدتی و سیاسی درباره مسایل روز و مورد علاقه جوانان برپا
کرد.
6. فراهم آوردن محیط
گرم و خانوادگی و برخورد دوستانه با جوانان: نوجوانان در سن بلوغ بیش از حد حساس
هستند و به همین دلیل، نباید با آنان با سختی و خشونت برخورد کرد. اگر افراد
خانواده به ویژه پدر و مادر، به نیازهای عاطفی و روانشناختی جوانان و نوجوانان در
محیط خانواده توجه داشته باشند، آنان دیگر انگیزه ای نخواهند داشت که با افراد
ناباب، رفت و آمد و دوستی کنند. پس پدران و مادران باید بکوشند محیطی آرام و سرشار
از محبت و احترام برای جوانانشان فراهم آورند.[5]
7. انتخاب دوستان خوب
و شایسته: گاه دیده شده است که همه عوامل تربیتی برای یک فرد فراهم بوده، ولی رفت
و آمد با دوستان ناباب، او را منحرف کرده و از هدایت و رشد بازداشته است.[6]
ممکن است چنین تصور شود که چه بسا جوان، فردی را خوب و شایسته تشخیص دهد، در حالی
که وی، فردی مشکلدار و وابسته به جریانهای ضدمذهبی باشد. پدر و مادر نیز نمی توانند
برای فرزند جوانشان، دوستان خوب و شایسته برگزینند. پس مراد از این موضوع چیست؟ در
این زمینه باید گفت پدر و مادر میتوانند از همان دوران کودکی فرزندانشان، دوستانی
خوب و شایسته برای آنان انتخاب کنند; چون تجربه نشان داده است که معمولاً جوانان و
بزرگسالان دوستی خود را با افرادی ادامه می دهند که در دوران کودکی با آنان دوست
بوده اند.
نتیجه
خانواده، مدرسه، کارگزاران
تربیتی و سیاستگذاران فرهنگی، هرکدام به سهم خود می توانند در پیشگیری از فریب
خوردن جوانان و افتادن آنان در دام افراد و جریانهای ضدمذهبی، نقش مؤثر ایفا کنند.
نقش خانواده در تربیت،
از همان دوران کودکی پدیدار می شود که به ایجاد فضای گرم و صمیمی در خانواده بر می
گردد. همچنین مدرسه با ارایه برنامه های سالم و تقویت باورهای دینی دانش آموزان می
تواند نسلی مذهبی و غیر وابسته به جریانهای ضدمذهبی، به جامعه تحویل دهد. سیاستگذاران
فرهنگی نیز می توانند با ایجاد فضای مناسب و ساخت مراکز فرهنگی، ورزشی و تفریحی،
اوقات فراغت جوانان را پر سازند و از انحراف آنان پیشگیری کنند.
[1] صباح > پاییز و
زمستان 1381، شماره 5 و 6 > (حفظ فرهنگ و ارزشهای دینی)
[3] آموزش
نماز، ویژه نوجوانان و جوانان، محسن قرائتی.
[4] مسایل نوجوانان
و جوانان، محمدخدایاری فرد، تهران، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان، 1372، فصل 4،
مذهب و جوانان و نوجوانان.
[5] خانواده
و مسایل نوجوان و جوان، علی قائمی، شفق، 1370، صص 207-204.
[6] میزان
الحکمة، محمد محمدی ریشهری، ج1، صص51 - 43; ج 2، ص 61; با جوانان در ساحل خوشبختی،
سیدحمید فتاحی، نشر الهادی، 1377، صص281 314.