چه صابونی بخریم؟

مقایسه‌ای بین ۵ صابون رایج پزشکان می‌گویند بهترین، موثرترین و آسان‏ترین راه پیشگیری از بیماری‏هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا،‌ شستن دست‎ها با آب و صابون است

چه صابونی بخریم؟
مقایسه‌ای بین 5 صابون رایج
پزشکان می‌گویند بهترین، موثرترین و آسان‏ترین راه پیشگیری از بیماری‏هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا،‌ شستن دست‎ها با آب و صابون است. آنها توصیه می‏کنند دست‏ها به طور مرتب و حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون شسته شود و در صورت دسترسی نداشتن به آب و صابون، از ضدعفونی‏کننده‏های حاوی الکل استفاده شود. اما کدام صابون برای شستن دست‏ها مناسب‏تر است؟
ترکیب همه صابون‏ها تقریبا یکسان است: نمک، اسید چرب و مواد پاک‏کننده. ماده پاک‏کننده صابون «سورفاکتانت» است که با چربی‏ها و آلودگی‏ها ترکیب می‏شود و با آب از دست جدا می‏شود. اما سوال اینجاست که آیا انوع مختلف صابون با هم تفاوتی دارند یا نه؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، سری به بازار صابون و محصولات ضدعفونی‏کننده دست زده‏ایم.
صابون جامد
صابون جامد قدیمی‏ترین نوع صابون است که سال‏های طولانی است برای شستن دست‏ها از این نوع صابون استفاده می‏شود. صابون جامد در اندازه‏های کوچک و بزرگ و به شکل‏های چهارگوش و گرد، شفاف و غیرشفاف در بازار وجود دارد. برخی می‏گویند صابون جامد اسیدیته بالاتری دارد و علاوه بر از بین بردن آلودگی، رطوبت دست را هم از بین می‏برد و موجب خشکی پوست دست می‏شود. برخی انواع صابون جامد حاوی گلیسیرین است و استفاده از آن برای افرادی که پوست خشک یا مشکلات پوستی مانند اگزما دارند توصیه می‏شود. استفاده از صابون‌های جامد بدون عطر و مواد افزودنی نیز برای افراد مبتلا به آلرژی و افرادی که پوست حساسی دارند، انتخاب مناسبی است.
برخی تصور می‏کنند به دلیل اینکه افراد مختلف از یک صابون جامد استفاده می‏کنند، احتمال انتقال آلودگی افزایش پیدا می‏کند و ترجیح می‏دهند از صابون مخصوص به خودشان استفاده کنند، در حالی که بررسی‏ها نشان داده است باکتری‏های روی صابون‏های استفاده شده در مقایسه با صابون‏های نو تنها کمی بیشتر است و موردی از ماندن آلودگی روی صابون پس از استفاده از آن مشاهده نشده است. صابون جامد بسته‏بندی کاغذی یا مقوایی دارد و از این نظر در مقایسه با صابون‏های مایع و فوم که بسته‏بندی پلاستیکی دارند دوستدار محیط زیست است. قیمت این نوع صابون نیز در مقایسه با انواع دیگر کمتر است.
صابون مایع
صدها سال صابون‏های جامد تنها صابون‏های موجود در بازار بودند اما کم‏کم صابون مایع وارد بازار شد و به دلیل استفاده راحت‏تر و کف بیشتر مورد استقبال قرار گرفت. این صابون‏ها در قوطی‏های پلاستیکی یا محفظه‏های شیشه‏ای یا پلاستیکی در کنار شیر آب به دیوار نصب می‏شوند و استفاده از آنها آسان است. یکی از مشکلات در استفاده از صابون جامد این است که هنگام استفاده ممکن است از دست لیز بخورد و در چاه توالت بیفتد اما در صابون‏های مایع چنین مشکلی وجود ندارد. اغلب صابون‏های مایع حاوی مواد مرطوب‏کننده هستند و موجب خشکی پوست نمی‏شوند اما مواد معطر و افزودنی‏های دیگری دارند که در افرادی که آلرژی یا پوست حساسی دارند، ممکن است ایجاد ناراحتی کند.
صابون فوم
صابون فوم نوعی صابون مایع است که در آن هوا دمیده شده است. شستن دست‏ها با این نوع صابون آسان و راحت است و افراد را تشویق می‏کند که از صابون درست استفاده کنند. بسته‏بندی این صابون‏ها به گونه‏ای است که در هر بار مقدار مناسبی صابون که برای شست‌شوی دست‏ها کافی است در اختیار افراد قرار می‏گیرد و صابون بیش از اندازه مصرف نمی‏شود. این نوع صابون هم مانند انواع دیگر صابون ممکن است فرمولاسیون ضدباکتری داشته و یا حاوی مواد معطر و مرطوب‏کننده باشد. استفاده از این نوع صابون برای اماکنی مانند بیمارستان، مدرسه، رستوران و اداره‌ها مناسب است و در خانه هم کاربرد دارد. این صابون‏ها اغلب بسته‏بندی یک بار مصرف دارند و بسته‏بندی‏شان طوری است که صابون تحت فشار از ظرف خارج شده و به شکل فوم درمی‏آید و نمی‏توان این صابون‏ها را در ظرف‏های دیواری مخصوص صابون‏های مایع معمولی ریخت.
صابون‏ کاغذی
تا به حال شده در یک رستوران عمومی، دست‌شویی بین راهی یا در طول سفر بخواهید دستان‌تان را بشویید اما صابون در دسترس نباشد؟ این طور مواقع بهترین انتخاب صابون‏های کاغذی هستند. صابون‏های کاغذی به راحتی در جیب جا می‏شوند. هنگام استفاده از آنها کافی است دستان‌تان را مرطوب کنید و یک برگ از صابون را در دست‌تان قرار دهید و سپس دستان‌تان را به هم بمالید تا صابون کف کند.
صابون آنتی‏باکتریال
برخی تصور می‏کنند صابون‏های آنتی‏باکتریال از صابون‏های معمولی بهترند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‏های آمریکا بیش از 200 فرد خانه‏دار که گروهی از صابون‏های حاوی 2/0 ضدباکتری تری‏کلوزان و گروه دیگر از صابون‏های معمولی استفاده می‏کردند را مورد بررسی قرار داد. مقایسه این دو گروه نشان داد استفاده از صابون‏های ضدباکتری تاثیر چندانی در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‏هایی مانند سرماخوردگی ندارند. به گفته محققان دانشگاه شیکاگو، نوع صابونی که استفاده می‏شود مهم نیست، مهم این است که دست‏ها به طور مرتب با آب و صابون و به شکل صحیح شسته شود. برخی مطالعات نشان داده است استفاده مداوم از صابون‏های ضدباکتری می‏تواند مضراتی داشته باشد و علاوه بر از بین بردن آلودگی‏ها و باکتری‏های مضر، باکتری‏های معمولی پوست را هم از بین ببرد و موجب مقاومت باکتری‏ها شود. در بسیاری از صابون‏های آنتی‏باکتریال از ماده‏ای به نام تری‏کلوزان برای از بین بردن باکتری‏ها استفاده می‏شود که این ماده برای اثربخشی زمان لازم دارد و 30 ثانیه زمان معمول شستن دست‏ها زمان کافی برای اثربخشی این ماده نیست.
ژل‏ها و اسپری‏های ضدعفونی‏کننده
ضدعفونی‏کننده‏های حاوی الکل ممکن است باکتری‏های بیشتری را در زمان کوتاه‏تر از بین ببرند اما موثر بودن تنها با تعداد بیشتر باکتری از بین رفته سنجیده نمی‏شود. استفاده از این محصولات در شرایطی که آب و صابون در دسترس نیست توصیه می‌شود. محلول را روی کف یکی از دست‏ها بریزید. دست‏ها را خوب به هم بمالید و انگشتان و تمام قسمت‏های پوست دست را به محلول آغشته کنید و تا زمانی که دست‏ها خشک شود، این کار را ادامه دهید.
از آنفلوآنزا می ترسید دست‌هایتان را بشویید
هر سال در فصول سرد، بیماری‏هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا شیوع پیدا می‏کند اما امسال آنفلوآنزای نوع A که ویژگی‏اش سرعت انتقال بالاست موجب نگرانی بیشتری شده. حتما شما هم شنیده‏اید که یکی از مهم‌ترین راه‏های پیشگیری از ابتلا به این بیماری، شستن مرتب دست‏ها با آب و صابون است. در این باره با دکتر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‏های عفونی و استاد دانشگاه شهید بهشتی و عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا گفتگوی کوتاهی انجام داده‏ایم که می‏خوانید.
این روزها نگرانی درباره بیماری آنفلوآنزا زیاد شده و بیشتر مردم می‏خواهند بدانند چه‌طور می‏شود از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.بله؛ در پاندمی (جهان‌گیری) آنفلوآنزا شست‌شوی مکرر دست‏ها یکی از موثرترین راه‏های پیشگیری است.: بر شستن دست‏ها با آب و صابون زیاد تاکید می‏شود؛ آیا انواع مختلف صابون با هم تفاوتی دارند؟
نه! انواع مختلف صابون مانند صابون‏های جامد، مایع و فوم تفاوتی با هم ندارند و مهم این است که دست‏ها به‌طور مکرر و به‌طور کامل با آب و صابون شسته شوند.: این روزها بازار محصولاتی مانند ژل‏ها و اسپری‏های ضدعفونی‏کننده دست هم داغ شده. برخی تصور می‏کنند استفاده از این محصولات به دلیل داشتن الکل بهتر از صابون است؛ واقعا این‌طور است؟
نه! زمانی که آب و صابون در دسترس است، استفاده از این محصولات لزومی ندارد و استفاده از ژل‏های ضدعفونی‏کننده دست که حاوی الکل هستند، تنها در صورتی که آب و صابون در دسترس نباشد، توصیه می‏شود. شستن دست‏ها با آب و صابون معمولی کافی است و محصولاتی مانند ژل‏ها و اسپری‏های ضدعفونی‏کننده دست و صابون‏های آنتی ‏باکتریال هیچ برتری بر آب و صابون معمولی ندارند.
منبع:www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان