کتاب‌هایی که هر زن باید حتماً در طول عمرش آنها را بخواند

اخیراً وبسایت مشهور BuzzFeed از کاربرانش پرسید: با خواندن کدام کتاب به زن بودن خود افتخار می‌کنید؟ در این مطلب بازخوردهای کاربران BuzzFeed را با هم مرور می‌کنیم. با بنیتا همراه باشید:

بعضی از آنها صریح و بعضی دیگر سرگرم کننده هستند ولی همه آنها فوق العاده هستند.

اخیراً وبسایت مشهور BuzzFeed از کاربرانش پرسید: با خواندن کدام کتاب به زن بودن خود افتخار می‌کنید؟ در این مطلب بازخوردهای کاربران BuzzFeed را با هم مرور می‌کنیم. با بنیتا همراه باشید:

1# رنگ بنفش The Color Purple توسط آلیس واکر

W&N

Peter Kramer / Getty Images

این که به من نشان داد بدون توجه به شرایط زندگی ما، یک زن چقدر می‌تواند سرسخت و جسور باشد. ما می‌توانیم در کنار هم باشیم و به همدیگر در زمان نیاز کمک کنیم. ما می‌توانیم از پس مشکلات بربیاییم و چیزهایی را در خود پیدا کنیم که تا حالا از وجودشان بی خبر بوده‌ایم. این کتاب به طور کلی زندگی مرا به عنوان یک زن و علی‌الخصوص به عنوان یک زن سیاه پوست تغییر داد.

2# پرتقال تنها میوه نیست Oranges Are Not The Only Fruit توسط ژانت


Vintage

 

David Levenson / Getty Images

این کتاب به من یاد داد که به عنوان یک زن نباید برای انتظارات دیگران زندگی کنم و باعث شد به زنی افتخار کنم که آنقدر شجاع است تا در برابر فشاری که از طرف هنجارهای جامعه به او تحمیل می‌شود و او را به چیزی که خودش نیست و کمتر از ارزش خودش است، ایستادگی کند.

3# فقط از آنِ تو Only Ever Yours توسط لوئیس اونیل


riverrun

 

Phillip Massey / Getty Images

این حس بد نسبت به خودم، بدنم و جنسیتم را می‌شناختم. اما سخت تلاش می‌کردم تا خودم را با این احساس وفق بدهم و به خودم یاد بدهم چه احساسی در مورد خودم داشته باشم. فقط زمانی که کتاب Only Ever Yours توانست تمام این تئوری‌ها را از بین ببرد و واقعاً به من کمک کند تا به من یاد بدهد، اینکه این همه فشار به خودت بیاوری چقدر احمقانه است، اینکه ضربه زدن به خودمان به عنوان زن چه کار زهرآلودی است و چقدر وجود زن‌ها برای همدیگر ضروری است.

4# ماتیلدا Matilda توسط رولد دال


Jonathan Cape

Ronald Dumont / Getty Images

به راحتی می‌گویم: بزرگ‌ترین تاثیر را روی من در زندگی گذاشته است. به عنوان یک دختر کوچک، جوان و تنها، زمانی بیشتر احساس ضعف می‌کردم که نمی‌دانستم کی هستم و من مورد علاقه افراد زیادی هم نبودم. اینکه به من بگویند یک نیروی جادویی و قدرت تغییر دادن رویدادها در من وجود داشت. این قدرتمند‌ترین درسی است که شما می‌توانید به زنان جوان یاد بدهید.

5# همه ما باید فمنیست باشیم We Should All Be Feminists توسط چیماماندا آدیچی


Anchor Books

Leigh Vogel / Getty Images

این کتاب از یکی از سخنرانی برنامه تد (TED Talk) دوباره تنظیم شده بود. کوتاه بود اما به شما بصیرت و بینش، نسبت به مسائلی مثل: مباحث جنسیتی، جایگاه زنان و عرف‌های جنسیتی در جامعه می‌دهد. کتاب بسیار الهام بخش و تاثیر‌گذاری است.

6# 1000 خورشید باشکوه A Thousand Splendid Suns توسط خالد حسینی


Bloomsbury

Kevin Winter / Getty Images

قدرت و سرسختی دو شخصیت اصلی این کتاب غیرقابل باور است. همچنین فوق العاده است به خاطر به تصویر کشیدن تصویر دوستی قدرتمند بین دو زن در دنیایی که عموماً روابط بین زنان را به صورت لوس و حیله گرانه نشان می‌دهند.

7# اواسط مارس (میدل مارچ) Middlemarch توسط جورج الیوت (مری آن ایوانز)


Penguin


Hulton Archive / Stringer / Getty Images

کتاب نشان دهنده درگیری شخصیت‌های زن داستان با محدودیت‌های زمانه خودشان در چند سطح، پیشرفت آنها به عنوان انسان و جنگیدن برای قدرت در مقابل تصویر غالب تسلط مرد در جامعه است. اواسط مارس به ما نشان داد هر کدام شخصیت‌های مختلف زنان توسط زمانه خود به چالش کشیده شدند و هر کدام در این میان قدرت و توان خود را برای مبارزه پیدا کردند.

8# سری کتاب‌های هری پاتر The Harry Potter series توسط رولینگ


Bloosmbury

 

Danny E. Martindale / Getty Images

همین که چنین داستان زیبا و مشهوری توسط یک زن نوشته شده است، خودش الهام دهنده است و در سراسر داستان تعداد زیادی زن متفکر و مستقل وجود دارند.  شجاعت و عزم راسخ هرمیان، لونا، تانک، مگوناگولز، لیلی و جینی نشان داد که زنان نیرویی هستند که باید روی آنها حساب کرد.

9# سیندرلای چینی: داستان رازآلود یک دختر ناخواسته Chinese Cinderella: The Secret Story of an Unwanted Daughter توسط آدلین ین ما


Puffin

REX / Shutterstock

من این کتاب را به هر زنی چه جوان و پیر پیشنهاد می دهم، به خاطر پیام صریح آن: حتی وقتی احساس می‌کنی هیچ هدف و هیچ قدرتی نداری و صدایت به جایی نمی‌رسد، یک دنیا آدم وجود دارند که تمام تلاش‌های تو را دیده‌اند اما فقط موفقیت تو را می‌بینند و تو را به جلو رفتن هدایت می‌کنند. آدلین باعث شد ارزش خودم را حتی در شکست‌هایم ببینم و آنها را تبدیل به چیزی کنم که بتوانم به آن افتخار کنم.

10# چگونه یک زن باشیم How to Be a Woman توسط کتلین موران


Ebury Press

Stuart C. Wilson / Getty Images

من این کتاب را زمانی خواندم که تلاش می‌کردم  تا متوجه شوم چه نظری در مورد برابری جنسیتی دارم و آن نوع از فمینیسم که مد نظر من بود را تقویت می‌کرد. مسلکی که قوی و مبارز است و از اینکه خودش را به نقد و شوخی بگیرد، نمی ترسد.

11# غرور و تعصب Pride and Prejudice توسط جین آستین

 

Penguin

Hulton Archive / Stringer / Getty Images

غرور و تعصب به من یاد داد تا زنان دیگر را هم کامل بشناسم و هم اینکه آنها را مورد قضاوت قرار ندهم. به من یاد داد تا قدردان ارزش یک رابطه عمیق و واقعی در دوستی دو زن باشم و مرا تبدیل به زنی کرد تا از اینکه برای ایستادگی برای حقم و چیزی که به آن باور دارم، ترسی نداشته باشم.

12# خواهر خواندگی شلوارهای مسافر The Sisterhood of the Travelling Pants توسط آن براشرز


Delacorte Press / randomhouse.com, Fair use

 

Stephen Lovekin / Getty Images

من این کتاب را اولین بار زمانی که به دوره راهنمایی می‌رفتم خواندم زمانی که هیچ گونه اعتماد به نفسی نداشتم. من خیلی خجالتی و متزلزل بودم. خواندن این کتاب چشمان من را به اینکه می‌‌توانم چه کارهایی بکنم و چه توانایی‌هایی دارم، باز کرد.

13# من می‌دانم چرا پرنده‌های در قفس آواز می‌خوانند I Know Why the Caged Bird Sings توسط مایا آنجلو


Virago

Scott Eells / Getty Images

مایا آنجلو زندگی سرشار از خشونت و غم را تجربه کرده است و توانسته از پس مشکلات بربیاید. او توانسته برای بیان تجربیاتی که زبان سایر زنان قاصر از بیانش است، کلماتی را پیدا کند که در عین حال کلمات بسیار زیبایی هستند.

او زنی است که سخت کار کرده است و پشتکار داشته است و همیشه مهربان و بخشنده بوده است. او الهام بخش من برای پیدا کردن جایگاهم در دنیا و در نظر گرفتن اثر رفتارهای من بوده است. همچنین به من یاد داده است تا اهمیتی به نظر مردم ندهم. من این کتاب را به تمام زنان جوانی که ملاقات می‌کنم، پیشنهاد می‌کنم.

14# سه‌گانه واگرا The Divergent trilogy توسط ورونیکا راث


Harper Collins USA

Jamie McCarthy / Getty Images

شخصیت تریس در ابتدای کتاب یک دختر ترسو است که به یک زن جوان قدرتمند تبدیل می‌شود. لحظات خیلی کم و شاید هیچ لحظه‌ای وجود ندارد که در آن تریس شخصیت اصلی داستان نیست، او از این خط روایی که فقط مردان قابلیت داشتن قدرت ذهنی و فیزیکی را دارند، عبور کرده است.

15# دزد کتاب The Book Thief توسط مارکوس زوساک


Black Swan

Brendon Thorne / Getty Images

کتاب مورد علاقه من در تمام زمان‌هاست. لیسل، شخصیت زن رهبر و کاریزمایی است که در عین حال خیلی هم جوان است. این کتاب به معنای واقعی نشان می‌دهد که یک زن یا دختر چگونه می‌تواند از میانه موانع در زندگی عبور کند و در آخر هم پیروز شود.

16# من ملاله هستم I Am Malala توسط ملاله یوسف زی و کریستینا لم


W&N

Dan Kitwood / Getty Images

این کتاب فوق العاده الهام بخشی برای تمام زنان جوانی است که می‌خواهند تغییری ایجاد کنند. من خواندش را به هر کس که ملاقات می‌کنم، توصیه می‌کنم.

17# آلانا: اولین ماجرا Alanna: The First Adventure توسط تامورا پیرس


Scholastic Point

Elizabeth Mitchell / Flickr: pixelfish

همین طور که آلانا بزرگ می‌شود یاد می‌گیرد تا خودش قوی شود و صفات و خصوصیات زنانه خود را قبول کند بدون اینکه آن قسمت‌ها را جز ضعف‌های خود به حساب آورد. شاید اولین بار بود که من کتابی را خواندم که در آن گفته می‌شد: اشکالی ندارد هم سرسخت و مهربان باشیم و از ارزش هیچکدام هم کم نمی‌شود.

18# سه‌گانه مسابقات کشتار The Hunger Games trilogy توسط سوزان کالینز


Scholastic Press

Jason Merritt / Getty Images

کتنیس آرزو دارد در دنیایی زندگی کند که هیچ کودکی با ترسی زندگی نکند که او با آن مواجه شده و از آن پیروز بیرون آمده است. حتی زمانی که با وفاداران به حکومت فاسد مبارزه می‌کرد، او هرگز نمی‌خواست مردمی‌ را که علیه او می‌جنگیدند را بکشد. او می‌خواست نه تنها کسانی را که همراه او بودند، آزاد کند بلکه همه آنها را آزاد کند. او باعث شد تا به دختر بودن، خواهر بودن و یک مبارز بودن خودم افتخار کنم.

19# جین ایر Jane Eyre توسط شارلوت برونته


Penguin

Kean Collection / Getty Images

او آنچنان از خودش مطمئن بود که وقتی قلبش شکسته بود، به جای اینکه از هم بپاشد به سفری رفت تا بیشتر در مورد خودش بداند.

20# سه‌گانه بازی ایکس و اُ The Noughts & Crosses trilogy توسط مالروی بلکمن


Corgi Childrens

Tristan Fewings / Getty Images

خواندن سرگذشت پرسفونه، یک شخصیت زن پیچیده که وارد شرایطی مخوف شده بود، شگفت انگیز است.

21# زندگی اسرار‌آمیز زنبورها The Secret Life of Bees توسط سو مانک کید


Tinder Press

 

Stephen Shugerman / Getty Images

من هرگز چنین داستان قدرتمندی از عشق بین زنان را نخوانده بودم. مهم نیست چند بار آن را می‌خوانم همیشه برای من خیلی تاثیر گذار است.

اگر یکی از این کتاب‌ها را خوانده‌اید تجربیات خود را با بنیتا در میان بگذارید.

منبع: buzzfeed


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر