ماهان شبکه ایرانیان

به گفته‌ی روانشناسان این ۵ کتاب شما را شادتر می‌کنند

درست است، خواندن درمانی با نام مستعار کتاب درمانی، یکی از آخرین روش‌های روانشناسی است

همه‌ی ما می‌دانیم که کتاب‌ها به ما کمک می‌کنند موقتا از دنیای واقعی فرار کنیم (به همین دلیل تابستان‌ها کتاب خواندن را دوست داریم) اما آیا می‌دانید کتاب خواندن می‌تواند نوعی درمان نیز باشد؟ آیا کتاب خواندن شما را از بیماری و مراجعه به دکتر دور نگه می‌دارد؟  برای پاسخ به این سوالات در ادامه در بنیتا با ما همراه باشید.

درست است، خواندن درمانی با نام مستعار کتاب درمانی، یکی از آخرین روش‌های روانشناسی است. به گفته‌ی سوزان اِلدرکین که کتاب درمانگر است، خواندن درمانی مفهومی جدید نیست، در واقع یونانیان باستان با این روش آشنا بوده و آن را به کار می‌برده‌اند. الدرکین می‌گوید اما تا همین اواخر کتاب درمانی تنها در موارد خاصی استفاده می‌شد برای مثال زمانی که سربازان قدیمی از جنگ برمی‌گشتند یا بچه‌ها مشکلات رفتاری نشان می‌دادند. 

در سال 2008 الدرکین و همکارش اِلا بِرتهود برای اولین بار خدمات کتاب درمانی را در مرکز مدرسه‌ی زندگی در لندن ارائه دادند. آن‌ها اولین کسانی بودند که پیشنهاد کردند به جای کتاب‌های کمک به خود، کتاب‌های داستان می‌توانند به عنوان نوعی درمان برای تعدادی از مشکلات روانی استفاده کنند (کتاب آن‌ها با نام رمان درمانی شامل 750 داستان است که می‌توانید تقریبا همه‌ی آن‌ها را حل کنید) و ما اکنون خوشحالیم آن‌ها این کار را کردند. 

علاوه بر هیجانی که کتاب خواندن برای ما به همراه دارد امروزه ثابت شده است که کتاب خواندن ما را تبدیل به انسانی شادتر می‌کند. 

اگر به آینده بدبین هستید

هنگامی که شرایط مشکل است و به سختی می‌توان خوش‌بین بود، الدرکین و برتهود داستان پسر 13 ساله‌ای را پیشنهاد می‌کنند که از تصادفی که مادرش در آن کشته شده جان سالم به در برده و به همراه خانواده‌ی یکی از دوستانشان زندگی می‌کند. الدرکین می‌گوید «سخت است کتاب گُلدفینچ (The Goldfinch) نوشته‌ی دونا تارت را بخوانیم و احساس نکنیم که شاید همه‌ی موانعی که با آن‌ها روبرو می‌شویم آنقدر سخت نیستند که نتوانیم بر آن‌ها غلبه کنیم. گاهی اگر فردی را ببینیم که مجبور است از گودالی عمیق‌تر از گودال ما حفر کند واقعا به ما می‌کند.»

 

اگر لازم است اعتماد به نفس‌تان را بالا ببرید

الدرکین و برتهود برای کمک به بیماران برای افزایش عزت‌نفس‌شان، کتاب بازی برای یک فرومایه (A Kestrel for a Knave) نوشته‌ی بَری هاینز را تجویز می‌کنند. الدرکین می‌گوید «این کتاب درباره‌ی پسربچه‌ای از یک شهر معدنی قدیمی است که باز کوچکی را اهلی کرده و از این پرنده یاد گرفته چطور به خود افتخار کند. این کتاب بسیار زیبا است.» این کتاب را بخوانید تا به یاد بیاورید شما می‌توانید هر کاری انجام دهید.

 

اگر استرس دارید

الدرکین و برتهود توصیه می‌کنند اگر از کار، بچه‌ها یا هر چیز دیگری درزندگی خسته شده و به شما استرس می‌دهند، کتاب با من قلعه را فتح کردم (I captured tha castle) بخوانید این کتاب رویکردی تازه و شاد به زندگی دارد. الدرکین می‌گوید «این کتاب در سال 1984 نوشته شده، درباره‌ی دختر انگلیسی 17 ساله‌ای است که در فقر بزرگ شده و انتخابی مناسب برای شما است.»

 

اگر احساس دوست داشتن را از دست داده‌اید

گاهی حتی در بهترین و بادوام‌ترین روابط احساس می‌کنید حس عاشقانه و مهربانی کم‌رنگ یا محو شده است. در این شرایط الدرکین و برتهود خواندن رمان آوریل فریبنده (The Enchanted April) که در سال 1922 توسط الیزابت فون آرنیم نوشته شده را توصیه می‌کنند. این کتاب داستان چهار زن انگلیسی را بازگو می‌کند که طی سفرشان به همراه  هم، به ایتالیا بار دیگر عشق را کشف می‌کنند. ادرکین می‌گوید این کتاب «بهترین درمان در دنیا» برای کسانی است که در رابطه‌شان دچار مشکل شده‌اند. 

 

اگر غمگین هستید

در این داستان که توسط نویسنده‌ی معروف دی.جی سالینجر نوشته شده، شخصیت داستان بادی گلَس تلاش می‌کند به برادرش سیمور که سال‌ها قبل خودکشی کرده ادای احترام کند. سیمور در دیالوگی آگاهانه می‌گوید: آشنایی شدیدا مسئله‌ای عاطفی است. با خواندن این کتاب شما به عنوان خواننده احساس می‌کنید کسی غم شما را درک کرده است و الدرکین می‌گوید «احساساتی مانند این به سبک شدن بار غم کمک می‌کند.»

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان