بازگشت غرور آفرین کفش‌های پاشنه بلند

من اغلب از ضرب‌المثل "خواهی نشوی رسوا هم‌رنگ جماعت شو" طبعت می‌کنم، ولی تازگی‌ها این‌جور نیست

کفش از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و به نوعی یک محافظ برای پای انسان می‌باشد. به طوری که پزشکان قلب دوم انسان را پا می دانند، اما همچون موارد لباس و کیف که برگرفته از مد و طراحی‌های روز می‌باشند ، کفش هم با مد روز همراه شده و طراحی‌های مختلفی در کفش می‌بینیم. مخصوصا کفش پاشنه بلند یکی از ملزومات یک خانم شیک و خوش‌تیپ هست. در ماجرای امروز می‌خواهیم احیا شدن دوباره این کفش‌ها را بررسی کنیم. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

من اغلب از ضرب‌المثل "خواهی نشوی رسوا هم‌رنگ جماعت شو" طبعت می‌کنم، ولی تازگی‌ها این‌جور نیست. چند سانتیمتر بالاتر از بقیه قرارگرفته‌ام و این تغییر واقعا محسوس است. اخیرا در یک مهمانی مجلسی زنانه که پر از افراد مدل و معروف بود و توسط یک برند تجارت الکترونیک برگزارشده بود، شرکت کردم و به‌محض ورودم به آنجا همه به من زل زده بودند. و واقعا حس عجیبی به من دست داد، در این مراسم زمانی که من در یک‌گوشه خجالت‌زده ایستاده بودم یک عکاس به من اشاره کرد و برای گرفتن چند عکس، از من اجازه گرفت. واقعا احساس متفاوت بودن در آن زمان به من دست داد. من در طول یک هفته  از این کفش‌های پاشنه بلند موسوم به های هیل مارک آی‌جی‌ال استفاده می‌کردم که قد مرا به‌اندازه 180 سانتی‌متر کرده بودند.

وقتی که من صدای که کفش‌های پاشنه بلند هنگام راه رفتن در مراسم ای دابلیو 16 در پاییز گذشته تولید می‌کردند، را شنیدم، مطمئن شدم که این کفش‌ها قرار است که همه‌گیر شوند. مراسم میو میو (یک مراسم فشن که اغلب مربوط به مدل‌های کره‌ای است) نیز میهمان استفاده از این نوع کفش‌ها بود و کار تا به‌جایی رسید که لیدی گاگا هم برای بلندتر نشان دادن خود از کفش‌های پاشنه بلند مار جیکوب استفاده کرد، باید اعتراف کرد که در پوشیدن این کفش‌ها یک راز نهفته است. در بین افراد مشهور هم می‌توان به ویکتوریا بکهام اشاره کرد که اخیرا در هفته مد نیویورک از کفش‌های پاشنه بلند استفاده کرده است، ویکتوریا بکهام طراح مد سرشناس, به خاطر پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند سوژه عکاسان شد. ویکتوریا که 41 سال سن دارد به خاطر برگزاری هفته مد نیویورک به آنجا رفته تا دیداری با طراحان مختلف داشته باشد. نکته جالب در مورد ویکتوریا بکهام پوشیدن کفش‌های پاشنه بلندی است که باعث جلب‌توجه طرفدارانش شده بود. آن‌ها از اینکه ویکتوریا با چنین کفش‌های پاشنه بلندی در اماکن عمومی ظاهرشده و راحت راه می‌رود، قد ویکتوریا بکهام دارای قد 163 سانتی‌متری می باشد.

در چند سال اخیر کفش‌های چوبی، کفش‌های ورزشی و حتی کفش‌های بیرکن استوک، راحتی و سهولت قابل قبولی را هنگام پوشیدن و راه رفتن تامین کرده‌اند. بعضی این کفش‌ها  به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که انگار داریم بر روی ابرها راه می‌رویم  و آن‌قدر لذت‌بخش است که می‌توانیم با آن‌ها در یک ماراتن هم شرکت کنیم. بااین‌حال اخیرا حسی به من دست داده است که دل از کفش‌های استن اسمیت بکنم و یک جفت از کفش‌های غول‌پیکر و پاشنه بلند هیل را به پا کنم.

کفش‌های نوک سوزنی مانولو بلانیک و کفش‌های 5 اینچی جیمی چاوس به‌تازگی موفقیت‌هایی را درفروش کسب کرده‌اند، بارونق گرفتن کفش‌های پاشنه بلند در سه سال اخیر حتی مدل‌های کسل‌کننده‌تری مانند استن اسمیت‌های آدیداس و فلیکنیت های نایک هم کمتر به فروش می‌رسند.

بر طبق آمار کمپانی لندنی ادیتد، بین ژانویه 2013 تا ژانویه 2015 فروش کفش‌های زنانه بیش از دو برابر شده است. همچنین گزارش‌شده است که در سال 2014 بیشترین تعداد کفش در قفسه فروشگاه‌های بریتانیایی برای فروش قرارگرفته است. زمانی  که زنان تصمیم می‌گیرند که از یک نوع خاص از کفش استقبال کنند، طراحان باید یک تغییری در سیاست خود اتخاذ کنند. به پاشنه بلندها به خاطر ظهور دوباره در این عرصه تبریک می‌گوییم.

روزانه مدل‌ها و انواع جدیدی از کفش‌ها به میدان می‌‌آیند که این سرعت رو به رشد هم هست. هرکدام بارنگ و لعاب‌های متفاوت و جذاب، ولی یک سوال در اینجا پیش می‌آید؛ آیا خانم‌ها حاضرند که به این کفش‌های جدید جواب بله بدهند و از کفش‌های قدیم و کتانی خود دل بکنند؟ اطلاعات من درباره کفش‌های پاشنه بلندهای هیل بسیار زیاد است و می‌توانم بگویم که در حد مدرک کارشناسی ارشد درباره این نوع کفش میدانم. برای کسانی مثل من که متولد دهه هشتاد و هفتاد نیویورک هستند، به امنیت و عملی بودن نسبت به هر چیز دیگری بیشتر اهمیت می‌دهند. یعنی باید کفش به‌گونه‌ای باشد که اعتماد کنم که با پوشیدن آن به خود صدمه‌ای نمی‌زنم و می‌توانم آن را به پا کنم و با آن راه بروم.

من با قد 172 سانتی‌متر خیلی شبیه به یک آسمان‌خراش به نظر نمی‌رسم ولی اگر تیلورسویفت 178 سانتی با کفش‌های برند وتمنتس می‌تواند قد خود را خیلی بلندتر جلوه دهد، پس شاید من هم از عهده این کار بربیایم. البته تیلور که از طرفداران پوشیدن کفش پاشنه بلند است و اغلب در اجراهای خود از این نوع کفش استفاده می‌کند، در جشنواره کن فرانسه برای اعتراض به قوانین الزام خانم‌ها به پوشیدن کفش پاشنه بلند، با پای‌برهنه در برخی از صحنه‌ها حضور یافت.

ازآنجایی‌که دنیای مد از یک الگوی ثابت و معمولی در انتخاب کفش‌ها استفاده می‌کند ولی حتما نکات خاصی هم بوده است که ذهن شمارا به چالش کشیده است. ولی چرا تازگی‌ها طراحان دارند از کفش‌های پاشنه بلند استفاده می‌کنند؟ هجوم برندهای گوچی و آکوازوار به سمت این نوع کفش‌های بلند خبر از علاقه شدید خریداران به این نوع کفش‌ها می‌دهد. اخیرا تغییراتی که در کفش‌ها ایجادشده، انچنان کم هم نبوده است که باعث احیای دوباره این کفش‌ها شده است و نمی‌توان گفت که فرازوفرود این کفش‌ها به اقتصاد جهانی بستگی دارد. می‌توان بیشتر درباره خواستنی شدن تازه این کفش‌ها بحث نمود.

شاید صحبت از بازگشت و علاقه به این کفش‌های پاشنه بلند به دلیل آزادی و سرگرمی بیشتر در دنیای مدل باشد.  طراحانی همچون الساندرو میچله که یک طراح دربرند گوچی است و همچنین ماری کترانتزو و مارک جیکوب می‌خواهند که این تغییرات را در مجموعه‌های پاییزه کمپانی خود  اعمال کنند و پوشاک‌های خود   را با آرایش و زیبایی بیشتر را به میدان بیاورند. چه چیزی می‌تواند بهتر از یک جفت کفش بزرگ به استقبال لباس‌های پرزرق‌وبرق آن‌ها برود؟

روبرتا بنتلر بنیان‌گذار فروشگاه آنلاین "خیابان 32" لازمه بازگشت کفش‌های پاشنه بلند را این‌گونه توصیف کرد:"" آستین‌های گشاد و شلوارها باید خود را با زنانگی کفش‌های پاشنه بلند وفق دهند و نسبت به آن متعادل شوند. وی به کفش‌های مالون سولیرز پرتلاتو و سونیا رایکیل خیلی امیدوار است. در همین حال لارا لاربالستیر مدیر فروش برند براونز فشن، معتقد است که کفش‌های پاشنه بلندهای هیل دوباره احیاشده‌اند و باید تولید انبوه آن‌ها را از سر گرفت و وارد بازار کرد.  برای من برندهایی همچون مریم نصیر زاده و گوچی جالب‌ترین طرح‌ها را  برای کفش‌های پاشنه بلند دارند.

هانا ویلند، بنیان‌گذار کمپانی شریمپس هیچ‌وقت از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند عبایی نداشت و درواقع او خیلی به این کفش‌ها علاقه‌مند بود و واقعا دوست داشت که قدش بلندتر به نظر آید. و در مراسم پاییز زمستان 16 یا همان آی دابلیو16 برای استفاده از این نوع کفش‌ها همکاری داشت.
"من خیلی به پوشیدن این کفش‌ها علاقه‌مندم و دوست دارم هنگامی‌که با آن‌ها راه می‌روم صدای کلیک کلاک آن‌ها در ساختمان پخش شود.".

او به من گفت که واقعا ترکیب یک فاکس فور و کفش پاشنه بلند های‌هیل بسیار جذاب است و او اغلب از این ترکیب در ظاهرش استفاده می‌کند. در همین حال، لاورا جیمز مدیر خلاق کمپانی برازر ولیز می‌گوید که این کفش برای من یک حس قدرت را به ارمغان می‌آورد و همچنین می‌گوید که " من خیلی به پوشیدن این کفش‌ها علاقه‌مندم و دوست دارم هنگامی‌که با آن‌ها راه می‌روم  صدای کلیک کلاک آن‌ها در ساختمان پخش شود، درواقع این‌یک اعلام حضور و الهام از طرف من در ساختمان کمپانی است و من این حالت را خیلی دوست دارم.".

بله یک فاکتورهای خطری هم با پوشیدن این کفش به وجود می‌آید، من که هفته اول این کفش‌ها را پوشیدم تقریبا نمی‌توانستم درست راه بروم و تقریبا هفته اول را با راه رفتن در امتداد خیابان‌ها گذراندم تا بتوان درست راه برم. حالت بدن خانم‌ها با پوشیدن کفش پاشنه بلند تغییر می‌کند. بعضی خانم‌ها نمی‌توانند در چنین موقعیتی تعادل خود را حفظ کنند، بعضی افراد راه رفتن برایشان به‌شدت سخت می‌شود و ممکن است با از دست دادن تعادل و لغزیدن به زمین بیافتند. در چنین شرایطی احتمال پیچ خوردن و رگ به رگ شدن مچ پا وجود دارد. همچنین ممکن است عضلات و تاندون‌ها هم دچار کشیدگی و التهاب شوند. پیاده‌روی معمولا یک ورزش خوب برای عادت کردن و حفظ تعادل با این نوع کفش‌ها تلقی می‌شود. پژوهشگران پوشیدن کفش پاشنه بلند را آن‌قدر مضر نمی‌دانند، اما توصیه می‌کنند که دوستداران این مدل کفش برای پیشگیری از پادرد به تمرین‌های کششی بپردازند.

در فصل قبل شاهد شکستن مچ پا در مراسمی که توسط برند مارک جیکوب (این برند توسط آقای مارک جیکوب امریکایی تاسیس شده است که حدود 200 فروشگاه در 80 کشور جهان دارد.) طراحی‌شده بود، شدیم. البته این‌ها به‌منزله خطرناک بودن این کفش نیست و همان‌طور که گفته شد با تمرین و حرکات کششی می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید، هم زیبایی خود را از این کفش‌ها به دست بیاورید و هم مشکلات آن‌ها را برطرف کنید.

در پوشیدن این کفش‌ها هیجان‌هایی هم وجود دارد در مراسم میو میو آی دابلیو 16 این کفش‌ها یک نمای بسیار خواستنی را از مدل‌ها به وجود آوردند.

تغییراتی که در این کفش‌ها به وجود آمده است و در بالنسیاگا و مک کویین خود را نشان داد، آن هم صدای بلند این کفش‌ها هنگام راه رفتن بود که ما را به یاد حرف آرورا جیمز می‌اندازد که این صدا را هنگام راه رفتن در سالن وصف کرده بود. هنگام راه رفتن با این کفش‌ها نه تنها احساس غرور و لذت به من دست می‌دهد بلکه افراد هم مرا می‌کنند.
خانم ساندرا چوی، مدیر خلاق برند جیمی چوی به در گفتگو با ما اعلام کرد که پوشیدن این کفش‌ها یک دید تازه‌ای را برای ایجاد می‌کند و باعث تغییراتی در ما می‌شود، و در ادامه گفت که؛ "این کفش‌های پاشنه بلند همیشه قدرت تبدیل و تغییر را به ما می‌دهند، چه ازلحاظ حسی و چه ازلحاظ فیزیکی.".او همچنین درجایی دیگر می‌گوید:"آن‌ها استایل قرارگیری بدنتان را تغییر می‌دهند و باعث می‌شوند که شما هم احساس قدرت و هم اعتمادبه‌نفس کنید، همچنین قد شمارا افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند که پاهایتان بیشتر خودنمایی کنند.".

واقعا چند سانتی‌متر بلندتر می‌تواند آن‌قدر تغییر را در ظاهر ما ایجاد کند؟ من اوایل کمی شک داشتم. اما بر طبق گفته‌های بالا من به حرف خانم چوی رسیدم چون با امتحان کردن این کفش‌ها در هتل و تغییر در رفتارهایی که انگار من یک مهمان ویژه هستم، ایجاد شد و اثری از رابطه و رفتار معمولی که  قبلا با پوشیدن کفش‌های استن اسمیت با من داشتند، نبود. به معنای واقعی کلمه من تغییر را احساس کردم و احساس اعتمادبه‌نفس بالایی کردم. خانم چوی هم اعتمادبه‌نفس را نکته کلیدی بعد از پوشیدن این کفش‌ها دانستند.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر