۵ اشتباه ورزشی که می‌تواند متابولیسم بدن شما را به هم بریزد، به بدن شما آسیب برساند و شما را زودتر پیر کند

به‌طور شگفت‌انگیزی تمامی ورزش‌ها برای بدن مفید نیستند. درواقع اگر شما در حال انجام ورزش‌های هوازی برای لاغر شدن هستید، من چند نکته هشدار دهنده برای شما دارم.

به‌طور شگفت‌انگیزی تمامی ورزش‌ها برای بدن مفید نیستند. درواقع اگر شما در حال انجام ورزش‌های هوازی برای لاغر شدن هستید، من چند نکته هشدار دهنده برای شما دارم.

ورزش‌های هوازی یکدست نظیر آهسته دویدن، حرکات چرخشی یا بیضوی موجب افزایش ترشح غده‌ی استرس‌زای کورتیزول می‌شوند. کورتیزول سبب می‌شود تا وزن بدن دوباره و بخصوص در اطراف شکم شما بازگردد. آب‌کردن چربی این ناحیه دشوارتر از بقیه‌ی قسمت‌های بدن است.

تابه‌حال توجه کرده‌اید که باوجود انجام ورزش‌های هوازی هیچ تغییری در خود احساس نمی‌کنید؟ به این خاطر است که ورزش‌های هوازی یکدست بهترین راه برای بدن در عدم‌تغییر و کم شدن متابولیسم آن هستند.

حتی بدتر از آن، ورزش هوازی بیش‌ازحد باعث سریع پیر شدن بدن می‌شود. زمانی که بدن شما تحت یک استرس (ناشی از ترشح غده‌ی کورتیزول) طولانی‌مدت قرار بگیرد، شروع به تولید رادیکال‌های آزاد می‌کند که می‌توانند به سلول‌های شما آسیب‌زده و باعث التهاب بدن شوند. التهاب هم دلیلی است که سبب پیری شما می‌شود.

حالا باهم 5 اشتباه ورزشی که باید هرچه سریع‌تر آن‌ها را متوقف کنید بررسی خواهیم کرد. با بنیتا همراه شوید تا بلافاصله پس از آگاهی از این ورزش‌ها آن‌ها را برای همیشه کنار بگذارید.

 

اشتباه اول: تکرار چندباره‌ی ورزش‌های مشابه

تکرار یک ورزش مشابه برای چندین بار عاملی اساسی برای جلوگیری از دستیابی به نتایج مثبت است. ما بندگان عادت هستیم و تمایل داریم که یک کار که به آن خو گرفتیم را مرتباً تکرار کنیم؛ اما وقتی‌که نوبت به ورزش کردن می‌رسد، اگر به دنبال پیشرفت هستید و می‌خواهید تغییر را در بدن خود ببینید باید به سراغ تغییر ورزش‌های خود هم بروید.

خواهید دید که بدن شما به این کار هم به‌سرعت خو گرفته و تغییرات در آن یکی پس از دیگری پدید می‌آیند.

 

اشتباه دوم: انجام ورزش‌های مخصوص یک عضو از بدن

انجام ورزش‌های مخصوص یک عضو از بدن نظیر تقویت عضلات دو سر و یا سه سر به شما کمکی در لاغری و تناسب‌اندام نخواهد کرد. زمانی که این ورزش‌ها را انجام می‌دهید تنها در حال تقویت یک عضله هستید. مشکل اینجاست که این ورزش‌ها کمک چندانی به افزایش متابولیسم بدن شما نمی‌کنند.

ضربان قلب شما به‌منظور افزایش متابولیسم بدن باید به سطح معینی برسد؛ اما زمانی که شما تنها بر روی یک عضله کار می‌کنید، به کار گرفتن الیاف ماهیچه‌ها برای افزایش شدید ضربان قلب تقریباً غیرممکن می‌شود. درنتیجه هرگز نخواهید توانست متابولیسم بدن خود را به‌منظور سوزاندن کالری‌ها به حداکثر برسانید.

اگر خواهان لاغری و تناسب‌اندام سریع هستید، نیاز به انجام ورزش‌هایی دارید که بسیاری از عضلات را در یک زمان درگیر کند.

 

اشتباه سوم: انجام ورزش کرانچ و دراز و نشست برای آب‌کردن چربی‌های شکم

زمانی که از ورزش‌هایی با هدف آب‌کردن چربی دور شکم نظیر دراز و نشست یا کرانچ استفاده می‌کنید، ماهیچه‌های شما درد می‌گیرند؛ شما هم تصور می‌کنید در حال تقویت شکم خود هستید. شما فکر می‌کنید که آب شدن چربی‌های دور شکم امری که بالاخره محقق خواهد شد اما قاعدتاً به زمان نیاز دارد. چند هفته پس‌ازآنکه شما به‌شدت این ورزش را دنبال کردید خواهید دید که شکم شما همچنان بزرگ و در حالت قبلی خود قرار دارد. تمامی زحمات و دردی که متحمل شدید بیهوده بوده است.

 

واقعیت این است

شکم شما برای انجام ورزش‌های دراز و نشست، چرخش و خم شدن طراحی نشده است. درواقع این مسئله کاملاً برعکس است. نقش اصلی ماهیچه‌های شکمی مراقبت از قسمت میانی شکم از چرخش و خم شدن است. درست است، شکم شما یک نیروی ثابتِ طراحی‌شده برای مقاومت در برابر حرکت به‌منظور مراقبت از ستون فقرات است.

درنتیجه بااینکه احساس چربی سوزی به هنگام انجام دراز و نشست را دارید، اما درواقع در حال وارد کردن فشار غیرضروری به کمر خود هستید. فشاری که ضرر آن بیش از منفعت آن است. این ورزش‌های شکمی می‌توانند باعث وارد آمدن صدمات به پشت از طریق فشار به ستون فقرات به خاطر کشش بیش‌ازحد آن شوند. به‌علاوه آن‌ها به میزان اندکی به تقویت عضلات شکمی شما کمک می‌کنند.

 

رمز موفقیت برای داشتن شکمی ورزیده، سوزاندن آن لایه‌ی چربیِ مقاوم در اطراف شکم است.

اشتباه چهارم: استفاده از دستگاه‌های موجود در باشگاه‌ها

این دستگاه‌های بزرگ و جذاب این تصور را در شما ایجاد می‌کند که این باشگاه بسیار پیشرفته است، اما درواقع خوبی این دستگاه‌ها این است که روی آن‌ها بنشینیم و نفسی تازه کنیم، یا اینکه بند کفش خود را ببندیم!

مشکل اینجاست که این دستگاه‌ها حرکات طبیعی بدن شما را تغییر داده و دامنه‌ی حرکتی شما را محدود می‌سازند. این امر سبب محدودیت شدید توانایی شما برای فعال کردن تمام الیاف ماهیچه‌ها می‌شود. به این معنی که چربی کمتری سوزانده شده و ماهیچه‌ی کمتری هم شکل می‌گیرد.

به‌علاوه این دستگاه‌ها می‌توانند سبب عدم توازن عضلانی شده و فشار بیش‌ازحدی به مفاصل وارد کنند. این معایب درنهایت به آسیب‌های جدی ختم خواهد شد.

اگر واقعاً به دنبال نتیجه‌گیری سریع هستید، باید از ورزش‌هایی استفاده کنید که به شما اجازه حرکت طبیعی با دامنه‌ی حرکتی کامل را می‌دهند. ازاین‌رو می‌توانید متابولیسم بدن را به‌شدت بالا برده و به‌طور خودکار چربی بسوزانید.

 

اشتباه پنجم: انجام ورزش‌های طولانی

ورزش‌های طولانی‌تر به معنی نتایج بهتر و سریع‌تر نیستند. اگر کاملاً خود را در باشگاه‌های بدن‌سازی حبس کرده‌اید و هیچ تغییر محسوسی هم در بدنتان مشاهده نمی‌کنید، همچنان نباید انتظار داشته باشید که به‌واسطه‌ی انجام یک حرکت تکراری نتیجه‌ای متفاوت کسب کنید.

زمانی که صحبت از لاغری و تناسب‌اندام می‌شود، بدن شما به کیفیت اهمیت می‌دهد تا کمیت. برای این کار تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌تواند نتایج ورزش کردن شما را دوچندان کند.

 

چگونه متابولیسم بدن را اصلاح کنیم؟

حالا که دانستید نباید چه‌کاری را انجام دهید به این خبر خوب توجه کنید:

علم ثابت کرده است که انواع خاصی از ورزش‌ها وجود دارد که دارای اثرات چربی سوزی بالایی است و می‌تواند متابولیسم بدن را به‌شدت بالا ببرد. این اثرات به حدی است که می‌توان نتایج آن را تنها 48 ساعت پس از ورزش مشاهده کرد.

این ورزش‌ها سبب فعالیت بیشتر الیاف ماهیچه‌های بدن شده و متابولیسم را بالا می‌برد. ازاین‌رو می‌توان چربی‌ها را سوزاند و این روند را حفظ کرد.

خبر خوب دیگر این است که

این ورزش‌ها به ترشح هورمون‌های جوان‌سازی کمک کرده و پیری شما را به تأخیر می‌اندازند. درنتیجه شما جوان‌تر از سن واقعی خود به نظر خواهید رسید.

توجه کنید: لاغری و داشتن بدنی عضلانی کار آسانی است اما به شرطی که بدانید چگونه هورمون‌های مناسب در بدن را به کار اندازید و ترشح هورمون‌های بد که باعث چاقی و پیری می‌شود را متوقف کنید.

در مقالات بعدی به انواع ورزش‌های مفید برای افزایش سوخت‌وساز بدن، چه برای آقایان و چه برای خانم‌ها، خواهیم پرداخت.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان