عضو ستاد تنظیم بازار خواستار توجه بیشتر مصرف کنندگان به تولیدات داخلی در سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی شد و گفت: چتر حمایتی بر سر تولیدکنندگان داخلی باز شده و باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کرد.
محمدرضا رشیدی با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت: امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال حمایت از تولید ملی، نامگذاری شده است که بر این اساس به نظر می رسد که ایشان در دهه پیشرفت و عدالت خواستار توجه به مباحث اقتصادی به عنوان راهکار اصلی دستیابی به اهداف این دهه شده اند.
عضو ستاد تنظیم بازار افزود: در واقع، طرح مباحث اقتصادی به عنوان اصلی ترین اولویت کشور در سال جاری، این تکلیف را به عهده تمامی دست اندرکاران تولید کشور میگذارد که دست به دست هم دهند و مسائل تولیدی مبتلابه کشور را رفع نمایند.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر، امسال تداوم حرکت جهادگونه سال گذشته در اقتصاد کشور است که به نظر می رسد مباحثی که در نظر مقام معظم رهبری در مسائل اقتصادی است، در فضای کنونی از اهمیت بسیاری برخوردار است و به نوعی اولویت تمامی مسئولان نظام قرار گرفته است.
رشیدی ادامه داد: اگر قرار باشد که مسائل اقتصادی در کشور از حربه دشمنان مصون بماند، تمامی بخش ها اعم از دولت، بخش خصوصی و تولیدکنندگان باید در حمایت از تولید و خودکفایی در بخش عمده ای از محصولات گام های جدی بردارد و وابستگی خود را به سایر کشورهای دنیا، کم کند.
وی اظهار داشت: نمونه این چنین رفتار حمایتی از سوی تمامی بخش های اقتصادی کشور، خودکفایی در تولید بنزین و کاهش واردات بود که اگر برنامه ریزی مدیران کشور نبود، غرب به طور قطع ضربه سنگینی را به بدنه اقتصاد ایران وارد می کرد؛ اما خوشخبتانه این تهدید به فرصت تبدیل شد؛ بنابراین برای سایر بخش های تولیدی در کشور نیز باید چنین عزم ملی شکل گیرد.
رشیدی گفت: در این میان عزم ملی برای حمایت از تولید باید چتر حمایتی خود را از بالاترین مرتبه تولید که همراه با تولیدات صاحب تکنولوژی است تا کوچکترین تولیدات کشور، گسترده کند و شرایطی فراهم شود که تولیدات کشور با کیفیت مناسب و قابل رقابت با سایر رقبای خود در دنیا، روانه بازار شود.
مدیرعامل فروشگاه های زنجیره ای رفاه افزود: در این میان تمامی حامیان تولید به نوعی مصرف کننده هستند و بنابراین، مصرف کنندگان نیز با در نظر گرفتن تاکید مقام معظم رهبری، مصرف کالاهایی که مشابه تولید داخلی دارند را یک فریضه بدانند و زمینه را برای رشد و رونق فروش تولیدات داخلی فراهم کنند.
وی اظهار داشت: برخی از تولیدات داخلی کشور، کیفیت به مراتب بالاتری از تولیداتی دارند که از خارج، وارد کشور می شود، اما متاسفانه جو روانی حاکم بر بازار ایران، این فرصت را به تولیدات داخلی نمی دهد. بنابراین باید در این زمینه فرهنگ سازی کرد.
عضو ستاد تنظیم بازار گفت: البته باید اطلاعات کالایی به صورت کامل در اختیار مردم قرار گیرد تا آنها نیز با مزایای هر کالا آشنا شوند، این درحالی است که وقتی اطلاعات کافی به مصرف کننده داده شود، به طور قطع می توان آنها را به خرید کالاهای ایرانی ترغیب کرد.
وی اظهار داشت: هم اکنون در فروشگاه های رفاه، تلاش شده تا ذائقه مصرف کنندگان در نظر گرفته شود و طیف عظیمی از کالاها عرضه شود، البته در این میان تلاش ما این است که بتوانیم کالاهای ایرانی را با کیفیت را در هماهنگی با تولیدکنندگان داخلی، در 200 فروشگاه عرضه کنیم. در این میان تنوع عرضه با بیش از 25 هزار قلم کالا مشهود است.
رشیدی گفت: البته فروشگاه های زنجیره ای قصد دارند که بستر توزیع کالاهای تولید ملی را مدیریت کنند و عرضه کنندگان کالا را شناسایی کرده و زمینه را برای توزیع کالاهای تولیدی با کیفیت آنها فراهم کنند. در این میان این پتانسیل وجود دارد که کالاهای تولیدی تولیدکنندگانی که توان عرضه در سطح وسیعی دارند، در تمامی فروشگاهها عرضه شود و این خود حمایتی از تولیدکنندگان ملی است.