ماهان شبکه ایرانیان

۷ روش برای استفاده بهتر از زمان

چند بار آرزو کرده‌اید وقت بیش‌تری در روز داشته ‌باشید؟ گاهی می‌خواهید کار جدیدی انجام دهید یا چیز جدیدی مثل زبان اسپانیایی یاد بگیرید اما وقت کافی ندارید

چند بار آرزو کرده‌اید وقت بیش‌تری در روز داشته ‌باشید؟ گاهی می‌خواهید کار جدیدی انجام دهید یا چیز جدیدی مثل زبان اسپانیایی یاد بگیرید اما وقت کافی ندارید. حتی گاهی انجام کارهای کوچک را به دلیل وقت نداشتن به تعویق می‌اندازیم. هر روز بدون آن که متوجه شویم زمان‌ زیادی را هدر می‌دهیم. برای داشتن وقت بیش‌تر و برنامه‌ریزی برای انجام کارهای جدید این 7 روش را امتحان کنید. در بنیتا با ما همراه باشید.

 

1- داشتن دفتر روزانه

به مدت یک هفته تمام کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید را یادداشت کنید. به این معنا که کارهایی که سرکار (هر چیزی که آنجا انجام می‌دهید) و خانه انجام می‌دهید را بنویسید. کارهایی مانند ورزش کردن، بردن بچه‌ها به پارک، زمان استفاده از فیسبوک و دیگر رسانه‌های اجتماعی و بسیاری کارهای دیگر را فراموش نکنید.

با این کار از میزان زمان‌های مرده‌ای که دارید شگفت‌زده خواهید شد. به این مسئله فکر کنید که چه کاری باید انجام دهید یا می‌توانید انجام دهید ولی انجام نمی‌دهید. همچنین چه کارهایی انجام می‌دهید که فرد دیگری می‌تواند انجام دهد؟ اگر زمانی که مشغول تمیز کردن خانه هستید پسر 12 ساله‌تان در حال بازی با تلفن همراهش بود بهتر است از او بخواهید خانه را تمیز کرده و خودتان کار دیگری انجام دهید.

 

2- محدودیت قائل شدن برای برنامه‌ها

فیلم نگاه کردن یا بیرون رفتن با دوستان بسیار لذت‌بخش است. اما اگر متوجه شدید پس از برگشتن از کار یا مدرسه سه ساعت مشغول تماشای فیلم بوده‌اید زمان آن رسیده تغییری در برنامه‌هایتان ایجاد کنید. بهتر نیست دو ساعت فیلم ببینید و یک ساعت به باشگاه بروید؟ همچنین می‌توانید به زبان فرانسه (که در حال یادگیری آن هستید) گوش کنید، یا کتاب روانشناسی که به درس‌های دانشگاه‌تان اضافه شده، بخوانید.

 

3- سروسامان دادن به زندگی

هر روز چند ساعت به دنبال پیدا کردن وسایل‌تان هستید؟ ممکن است ساعت‌ها به دنبال کلید ماشین، تلفن همراه یا وسایل روی میز کارتان باشید در حالی که زیر کاغذهای روی میز هستند. وقتی سرکار می‌روید ابتدا ده تا پانزده دقیق محل کارتان را مرتب کنید. سپس لیست کارهایی که باید انجام دهید را تهیه کنید و وسایل روی میزتان را مرتب کنید به این ترتیب می‌توانید کارها را سریع‌تر و بهتر انجام دهید.

 

4- زمان کم‌تر برای کارهای روزمره

افراد زیادی را می‌شناسیم که عاشق آشپزی هستند اما کسی را می‌شناسید که از لباس شستن لذت ببرد؟ مطمئنا کسی را نمی‌شناسید که از تمیز کردن آشپزخانه یا لباس شستن لذت ببرد. هیچ راهکاری برای شستن لباس‌ها نداریم اما اگر روزهای تعطیل برای طول هفته غذا درست کنید وقتی از سرکار برمی‌گردید زمان کافی برای بقیه کارهای‌تان خواهید داشت. در این صورت نیازی نیست برای شام درست کردن تصمیم بگیرید زیرا فقط کافی است غذا را از فریزر خارج کنید؛ همچنین می‌توانید ظرف‌ها را روزهای تعطیل بشویید. اگر در پایان هر روز چند دقیقه صرف مرتب کردن کابینت‌ها یا اتاق‌ها کنید در پایان هفته کار زیادی برای انجام دادن ندارید.

 

5- تعیین بعضی مرزها

اگر مطابق با برنامه‌تان پیش می‌روید و پسرتان از شما می‌خواهید برای کارهای درسی‌اش به او کمک کنید می‌توانید چند دقیقه برنامه‌تان را کنار کذاشته و به او کمک کنید. اما اگر مرتب برای انجام کارهایش از شما کمک می‌خواهد و باید ساعت‌ها برای خرید لوازم موردنیاز پروژه‌های مدرسه‌اش به فروشگاه بروید زمان آن رسیده درباره‌ی نظم با او صحبت کنید. اگر زمانی که در حال گوش کردن به برنامه‌های کلاس چینی خود هستید و دوست‌تان زنگ زد (اما می‌دانید می‌خواهد یک ساعت درباره‌ی مسائل همیشگی زندگی‌اش شکایت کند) بهتر است به او بگویید زمان دیگری با او صحبت خواهید کرد. می‌توانید به بقیه بگویید کارهای مهمی دارید که باید تمام شوند و «نباید مزاحم شوند». این مرزها علاوه بر آرامش روحی شما، باعث می‌شوند مطابق برنامه‌های‌تان پیش بروید.

 

6- محدود کردن ارتباطات غیرضروری

این نکته را باید به دنبال نکته‌ی شماره پنج انجام دهید. همه‌ی تماس‌های تلفنی نباید جواب داده شوند؛ مجبور نیستید همه‌ی پیام‌ها یا ایمیل‌های‌تان را جواب دهید. اگر به تک تک آن‌ها جواب دهید تمام روزتان هدر می‌رود. البته اگر کارفرما هستید این مسئله فرق می‌کند زیرا همه‌ی تماس‌ها برای شرکتی که در آن کار می‌کنید مهم است. اما دانشجویان، تجار یا هر فردی که می‌خواهد زمان انجام این کارها را کم کند، بهترین کار قطع کردن ارتباطات غیرضروری است. مگر اینکه مسئله‌ی بسیار ضروری یا شرایط مرگ و زندگی باشد در غیر این صورت به تماس‌های غیرضروری جواب ندهید. اولین کاری که باید انجام دهید قطع کردن پیام‌های غیرضروری است. سپس همه‌ی تماس‌های ورودی را به صندوق صوتی‌تان بفرستید. از این طریق می‌توایند تماس‌های مهم و غیرمهم را تفکیک کنید. 

 

7- آماده شدن برای روز بعد

در پایان روز پس از انجام همه‌ی کارها، اهداف و برنامه‌های روز بعد را مشخص کنید. ممکن است خسته باشید اما این بهترین زمان است که می‌توانید کارهای روز بعد را آماده کنید. دلیل آن، این است که در حالی که مغز ما به آهستگی در حال تغییر است، اطلاعاتی که برای امروز جمع کرده‌اید هنوز در دسترس هستند. ممکن است کارها و قرارهایی در بعد از ظهر پیش آمده باشد که روز بعد فراموش شوند (به ویژه اگر چیزی باشد که انتظار آن را نداشته باشید). همچنین اگر کارهای روز بعد خود را مشخص نکنید ممکن است به دلیل استرس دچار بی‌خوابی شوید و با این کار تا حدودی ذهن‌تان آرام شده و استرس پروژه‌های روز بعد را نخواهید داشت.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان