ماهان شبکه ایرانیان

انتخابات الگویمان را خراب نکند(مروری بر اندیشه های مقام معظم رهبری)

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری - همزمان با انتخاب آیت الله مهدوی کنی به عنوان ریاست خبرگان رهبری توسط اعضای این مجلس به جای آیت الله هاشمی - به نکات مهمی در ارتباط با اوضاع منطقه و وظایف حساس ما در داخل اشاره فرمودند

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری - همزمان با انتخاب آیت الله مهدوی کنی به عنوان ریاست خبرگان رهبری توسط اعضای این مجلس به جای آیت الله هاشمی - به نکات مهمی در ارتباط با اوضاع منطقه و وظایف حساس ما در داخل اشاره فرمودند. در ادامه خلاصه ای از بیانات ایشان آورده شده است که با توجه به اهمیت عملکرد ما در انتخابات پیش رو، توجه به تذکرات معظم له در این سخنرانی بسیار حائز اهمیت است.

دو شاخصه بسیار مهم حوادث جاری در منطقه اسلامی

آنچه اتفاق افتاده، دو شاخصه بسیار مهم دارد:

1- یکی حضور مردمی است

2- یکی شعار اسلام. این دو چیز، خیلی مهم است.

شاخص اول(حضور مردمی)

حضور مردمی معنایش این است که ملت ها با تن خودشان، با حضور شخصی خودشان در میدان های مبارزه حاضر شوند و خطرات را تحمل کنند؛ مثل آن چیزی که در ایران اتفاق افتاد. وقتی این شد، هیچ قدرتی در مقابل این نمی تواند بایستد؛ حالا آمریکا و این ها که سهل اند. اگر همه قدرت های عالم هم دست به یکی شوند، در مقابل ملتی که با همه وجود وارد میدان شده است، نمی توانند مقاومت کنند، ایستادگی کنند. البته می زنند، می کشند، خونریزی می کنند، اما مغلوب می شوند. همان طور که امام در آن سال ها فرمودند، خون بر شمشیر فائق خواهد آمد، پیروز خواهد شد. این اتفاق افتاده است. مردم با جسم خودشان، با وجود خودشان وارد میدان شده اند؛ نماینده نفرستادند، به حرف اکتفاء نکردند؛ آن هم نه در یک کشور، در چندین کشور؛ که زمینه آن در کشورهای دیگر هم وجود دارد. این یک نکته است که خیلی مهم است. جز دست قدرت الهی، کسی قادر نیست یک چنین وضعی را به وجود بیاورد. زمینه ها فراهم می شود، افراد نقش ایفاء می کنند- در این ها شکی نیست - اما این دست قدرت خداوند است که مالک دل هاست.

شاخص دوم(شعار اسلامی)

نکته دوم در این ها، مسئله شعار اسلام است. حضور مردمی معنایش این است که ملت ها با تن خودشان، با حضور شخصی خودشان در میدان های مبارزه حاضر شوند و خطرات را تحمل کنند؛ مثل آن چیزی که در ایران اتفاق افتاد.

خب، در این کشورها و در دیگر کشورهای اسلامی، مردم، مردم مسلمانی هستند، جزو امت اسلام اند. حتّی در آنجاهائی هم که مظاهر اسلامی محدود بوده است، همراه با فشار بوده است، مردم مؤمن اند، مسلم اند و اسلام ریشه دارد؛ این هم از خصوصیات اسلام است. در کشورهائی که مارکسیست ها هفتاد سال با همهٔ توان سعی کرده بودند اسلام زدائی کنند، به مجرد اینکه رژیم کمونیستی شوروی ساقط شد، مردم بیرون آمدند؛ جوان هائی که دورهٔ اسلام را اصلاً درک هم نکرده بودند، شعار اسلام دادند. این، یک خصوصیت مربوط به عمق اسلام است در دل ها. در اینجاها هم همین جور است.

آیا تمام انگیزه ها اسلامی است؟

البته انگیزه هائی وجود داشت، الان هم وجود دارد- انگیزه های لیبرالیستی، شاید به نحو ضعیف تری انگیزه های سوسیالیستی، قومیت گرائی یا امثال این ها- لیکن بدنهٔ مردم، مسلمان اند و شعارها اسلامی است؛ به خصوص در کشوری مثل مصر که آنجا اسلام خیلی عریق است، عمیق است، قرآن آنجا حاکم است، محبت اهل بیت آنجا حاکم است.

تاثیر الگوپذیری از انقلاب در این حوادث

یکی از چیزهائی که بلاشک در این حوادث مؤثر بود، الگوسازی و گفتمان سازی انقلاب اسلامی بود. انقلاب اسلامی برای مسلمان ها الگو شد.

زمینه های الگو پذیری از انقلاب

1.  اولاً با پیدایش خود،

2. بعد با تشکیل موفق نظام جمهوری اسلامی که توانست یک نظامی را با یک قانون اساسی کامل ارائه کند و آن را به کرسی بنشاند و تحقق ببخشد،

3. و بعد ماندگاری این نظام در طول سی و دو سال که نتوانند به او ضربه بزنند،

4. و بعد استحکام و تقویت هرچه بیشتر این نظام، که نظام جمهوری اسلامی امروز از لحاظ عمق و ریشه، قابل مقایسهٔ با ده سال پیش، بیست سال پیش و سی سال پیش نیست.

5. و بعد پیشرفتهای گوناگون در این نظام، که پیشرفت علمی، پیشرفت فناوری و صنعتی، پیشرفت های اجتماعی گوناگون، پخته شدن افکار، پدید آمدن افکار نو، حرکت عظیم علمی در کشور و فعالیت های گوناگون است.

نتیجه الگو سازی انقلاب در کشورهای اسلامی

این الگوسازی یک گفتمانی را به وجود می آورد که آن، گفتمان هویت اسلامی و عزت اسلامی یکی از کارهای اساسی دشمن در تبلیغات ضد جمهوری اسلامی، ناظر به این معناست و همهٔ تلاش هم برای این است.

امروز در بین ملت های دنیا، احساس هویت اسلامی، قابل مقایسهٔ با سی سال قبل نیست؛ احساس عزت اسلامی و مطالبه این عزت، امروز قابل مقایسه با گذشته نیست. این، اتفاق افتاده است.

آیا الگوی کنونی ما کاملاً منطبق با اسلام است؟

…با اینکه الگوی ما از لحاظ انطباق با اسلام، آنجور که ما می خواهیم، نیست-خب، ما متأسفانه با شکل مطلوبِ تحقق اسلام خیلی فاصله داریم- اما همان اندازه ای که توانستیم، توفیق پیدا کردیم، اسلام را وارد جامعه و زندگی مان کردیم، آثارش را داریم مشاهده میک نیم، عزتش را می بینیم، قدرتش را می بینیم، پیشرفتش را می بینیم، استقلالش را می بینیم؛ این را مردم دارند مشاهده می کنند.

تاکتیک قدیمی دشمن برای مبارزه با این الگو در دنیا

...یکی از کارهائی که از اول انقلاب تا حالا انجام گرفته، این است. اگر ضعفی داریم، آن ضعف را در چشم ها بزرگ می کنند؛ اگر ضعفی نداریم، آن را به دروغ به ما نسبت می دهند؛ این را باید توجه داشته باشیم. یکی از کارهای اساسی دشمن در تبلیغات ضد جمهوری اسلامی، ناظر به این معناست و همه تلاش هم برای این است.

دو عامل مهم در تضعیف این الگو

در تضعیف این الگو، دو عامل به یکدیگر کمک می کنند:

1- عامل درونی

یک عامل، عامل درونی است؛ نقص هائی که وجود دارد. کوتاهی های ما، کم کاری های ما، تنبلی های ما، مبتلا شدن ما به چیزهائی که مضر به حرکت است- مثل اختلاف ها، مثل کارهای خلاف گوناگون، میل به دنیا پیدا کردن ها، به سمت دنیا کشیده شدن ها، قدرت طلبی ها، بی سیاستی ها و از این قبیل چیزها- این ها چیزهائی است که ناشی از وجود ماست، ما داریم این نقص ها را ایجاد می کنیم. این عامل درونی، به این الگو صدمه مزند.

2- عامل دشمن

عامل دیگر، مربوط به دشمن است؛ که همینی که ما داریم، این را صد برابر بزرگ می کنند و به چشم انتقاد، مخالفت، بیان عقاید، با جرأت، هیچ اشکالی ندارد؛ اما دور از هتک حرمت ها و اهانت ها و فحاشی و دشنام و این چیزها دیگران می کشانند؛ عیب هائی هم که نداریم، به ما نسبت می دهند.

در این شرایط، از کجا، شروع کنیم؟

...اول باید به آن چیزهای درونی خودمان بپردازیم. اول بایستی به آن چیزی که تقصیر خود ماست، کوتاهی خود ماست، بپردازیم. اگر این را درست کردیم، خدای متعال آن دومی را هم کفاف خواهد کرد؛ یعنی خدای متعال تبلیغ دشمن را هم خنثی خواهد کرد. در این «مناجات الشّاکین» که منسوب به حضرت سجاد سلام اللَّه علیهاست،...اول شکایت از خودمان، بعد شکایت از دشمن. باید این را مراقبت کنید.

چه کسانی و چگونه مراقبت کنند؟

خب، حالا کی مراقبت کند؟ چگونه مراقبت کنیم؟ جوابش این است که: در درجه اول، مسئولان و زبدگان و برجستگان و روشنفکران و دانشمندان و علما و کسانی که محیطِ تأثیر دارند، از رفتارهای خودشان مراقبت کنند. همان طور که عرض کردیم، قدرت طلبی است، دنیاطلبی است، دنبال اختلاف رفتن است، جنجال درست کردن است، خلاف اخلاق حرکت کردن است.

مهم ترین بیماری جامعه که الگوی اسلامی را تضعیف می نماید.

من در اینجا می خواهم روی این مسئله خلاف اخلاق حرکت کردن تکیه کنم. فضای اهانت و هتک حرمت در جامعه، یکی از آن چیزهائی است که اسلام مانع از آن است؛ نباید این اتفاق بیفتد. فضای هتک حرمت، هم خلاف شرع است، هم خلاف اخلاق است، هم خلاف عقل سیاسی است.

پیامی به گویندگان و نویسندگان مطبوعات و وبلاگ ها

انتقاد، مخالفت، بیان عقاید، با جرأت، هیچ اشکالی ندارد؛ اما دور از هتک حرمت ها و اهانت ها و فحاشی و دشنام و این چیزها. همه هم در این زمینه مسئول اند. این کار علاوه بر اینکه فضا را آشفته می کند و اعصاب آرام جامعه را به هم می ریزد-که امروز احتیاج به این آرامش هست- خدای متعال را هم از ما خشمگین می کند. من می خواهم این پیامی باشد به همه آن کسانی که یا حرف می زنند، یا می نویسند؛ چه در مطبوعات، چه در وبلاگ ها. همه این ها بدانند، کاری که می کنند، ، مخالفت کردن، استدلال کردن، یک فکر سیاسی غلط یا یک فکر دینی غلط را محکوم کردن، یک حرف است، مبتلا شدن به این امرِ خلاف اخلاق و خلاف شرع و خلاف عقل سیاسی، یک حرف دیگر است؛ ما این دومی را به طور کامل و قاطع نفی می کنیم؛ نباید این کار انجام بگیرد کار درستی نیست متأسفانه بعضی این کار را می کنند.

اشتباه برخی از جوانان مؤمن و با اخلاص و توصیه ای مهم برای آنان

من به خصوص به جوان ها توصیه می کنم. بعضی از این جوان ها بلاشک مردمان با اخلاص و مؤمن و خوبی هم هستند، اما خیال می کنند این وظیفه است؛ نه، من عرض می کنم این خلاف وظیفه است، عکس این وظیفه است...من به خصوص از جوان ها می خواهم که نگذارند این فضای غیبت و تهمت و فحاشی و هتاکی و شکستن حرمت ها ادامه پیدا کند. وقتی که ادامه پیدا کرد، طبعاً همان طور سرایت هم می کند- مثل بیماری مسری- ناگهان می بینید مثلاً در نمازهای جمعه که محل خشوع و ذکر و توجه است، یک چنین چیزهائی گاهی احیاناً دیده می شود، که غلط اندر غلط است...انسان اگر چنانچه آن خطیب نماز جمعه را قبول ندارد، خب، اصلاً پای خطبه اش نمی نشیند، به او اقتداء هم نمی کند، می آید بیرون. یا حتّی گاهی اوقات در درس ها، در محیط های علمی و درسی از این چیزها دیده می شود؛ که این ها غلط است، مضر است و مخالف مصلحت انقلاب است؛ این ها همان ضربه زدن و شکاف ایجاد کردن و تَرک دار کردن هیئت عظیم و شفاف و باشکوه نظام اسلامی است که دارد با قدرت حرکت می کند و پیش می رود.

دو دلیل ایجاد فضای هتک حرمت ها

البته از نفوذها، از اغواهای شیطانی دشمنان، از دخالت های دشمنان هم نباید غفلت کرد. همان طور که امام بارها می فرمودند، گاهی اینجور افراد وارد اجتماعات پرشور و مؤمن و مخلص می شوند و آنها را به یک سمتی و یک حرکتی می کشانند؛ از این هم نباید غفلت کرد؛ هم غفلت های ناشی از احساساتی شدن، هم ناشی از ندیدن دست های دشمن.

توصیه ای برای بزرگان و پیران

من به بزرگان هم نصیحتی بکنم. این نصیحت به جوان ها بود، پیرها هم محتاج نصیحت اند؛ آنها هم باید توجه کنند. مواضع درست گرفتن، حرف درست زدن، تحت تأثیر خبرهای دروغ قرار نگرفتن، این هم وظیفه است. هزاران نفر در نظام اسلامی دارند محض رضای خدا زحمت می کشند و تلاش می کنند و شب و روز خودشان را می کشند، برای اینکه طبق حرکت اسلامی یک کاری انجام بگیرد، نظام اداره شود، وظائفِ بسیار سنگین انجام بگیرد؛ اما انسان یک خبر دروغی را بشنود، بنا کند همه این ها را زیر سؤال بردن- مسئولین دولتی را، دیگران را، دیگران را این هم مصلحت نیست، این هم خلاف است. هم جوان ها باید مراقبت کنند، هم پیرها باید مراقبت کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان