۱۶ نشانه خاموش از سرطان خون که نباید آن‌ها را نادیده بگیرید [قسمت اول]

لوکمیا سرطان خون و مغز استخوان است که موجب تکثیر غیرطبیعی برخی از سلول‌های خونی می‌شود

سرطان خون یا لوکمیا چیست؟

لوکمیا سرطان خون و مغز استخوان است که موجب تکثیر غیرطبیعی برخی از سلول‌های خونی می‌شود. زمانی که سلول‌های خونی بیمار مانع از سلول‌های سالم شده و فضا را از آن‌ها می‌گیرند، عملکرد خون شروع به نوسان کرده و فرد ممکن است برخی از علائم فیزیکی را تجربه کند. طبق گفته‌ی موسسه ملی سلامت آمریکا این بیماری ممکن است در صورت حاد بودن آن به‌سرعت پیشرفت کند و یا اینکه در صورت مزمن بودن آن به‌آرامی رشد کند و در طول زمان بدتر شود. صرف‌نظر از نوع سرطان، در صورت شناسایی جمعی از نشانه‌های بسیار خفیف لوکمیا، امکان پیشگیری و توقف بیماری در مراحل ابتدایی وجود دارد. با بنیتا همراه شوید تا 16 نشانه‌ی خاموش این بیماری را بشناسید.

خستگی و ضعف

iStock/FangXiaNuo

دکتر مارک لِویس، مدیر برنامه‌ی سرطان خون در مرکز مطالعات سرطان جان هاپکینز سیدنی، می‌گوید خستگی و ضعف از رایج‌ترین نشانه‌های انواع سرطان خون است. این نشانه‌ها اغلب به دلیل کم‌خونی و کمبود گلبول‌های قرمز خونی بوده که موجب خستگی بدنی می‌شود. در هر دو نوع مزمن و حاد این بیماری، فرد با نوعی از خستگی کم و یا شدید فیزیکی روبروست؛ اما باید گفت در همه‌ی موارد، این علائم به‌مرورزمان بیشتر و بیشتر خواهد شد. مشکل اینجاست که خستگی و ضعف به‌آرامی در بدن افراد نفوذ کرده و بیشتر می‌شود.

تنگی نفس

iStock/Sasha_Suzi

هم‌زمان با ضعیف‌تر و خسته‌تر شدن بیمار، او ممکن است با نشانه‌ی دیگری در قالب تنگی نفس روبرو شود. این علامت از کم‌خونی سرچشمه گرفته و یا در مواردی نادر ناشی از توده‌های سرطانی در قفسه‌ی سینه است. آن‌ها نفس‌نفس زده و نفس کم می‌آورند. دکتر لویس می‌گوید حتی راه رفتن در اتاق هم ممکن است برای آن‌ها دشوار باشد. البته تنگی نفس ممکن است علامتی از سرطان ریه نیز باشد.

کبودی‌های اتفاقی و یا بیش‌ازحد

iStock/charnsitr

دکتر پاملا کریلِی، رئیس بخش تومورشناسی در مراکز درمانی سرطان آمریکا و رئیس بخش تومورشناسی مرکز درمانی بخش شرقی آمریکا می‌گوید کبودی‌های بی‌دلیل و بدون هیچ جراحت فیزیکی ممکن است نشانه‌ای از لوکمیا باشند. کبودی‌های غیرمعمول ناشی از کمبود پلاکت خونی و یا مشکلات لخته شدن خون است. دکتر لویس می‌گوید شما ممکن است با کبودی اتفاقی روبرو شوید و هیچ کاری هم برای آن انجام ندهید. این کبودی‌ها ممکن است در هر جای بدن اتفاق بیفتد، اما معمولاً در روی پاها و بازوها مشاهده می‌شوند.

خون‌ریزی‌های غیرمعمول

iStock/ThamKC

به‌مانند کبودی‌ها، خون‌دماغ شدن و یا خونریزی اتفاقی لثه‌ها، روده، ریه و یا خون‌ریزی در سر می‌تواند نشانه‌ای از کمبود پلاکت خونی و یا مشکلات لخته شدن خون باشد. تمامی این موارد خبر از سرطان خون از نوع حاد دارند.

لکه‌های قرمز کوچک در زیر پوست که موجب خون‌ریزی می‌شوند (پِتِشی)

iStock/lzf

دکتر کریلِی، پتشی را این‌گونه توصیف می‌کند: «انگار فردی با یک مداد نقطه‌های قرمزرنگی را بر روی پوست شما نقاشی کرده است». این نقطه‌ها ریز و بدون درد بوده و در اندام‌های تحتانی پدید می‌آیند تا حدی که ممکن است فرد اصلاً متوجه آن هم نشود. دلیل این لکه‌ها کمبود پلاکت خونی است. دکتر لویس می‌گوید این لکه‌ها معمولاً در اطراف مچ پا به خاطر تأثیر جاذبه در انباشت جریان‌های بدنی در قسمت‌های پایین‌تر پاها در طول روز پدید می‌آیند.

تورم لثه‌ها

iStock/Klemen Misic

اگرچه افزایش حجم لثه‌ها به‌ندرت و تنها در بیمارانی با سرطان خون حاد مشاهده می‌شود، اما یکی از نشانه‌های واضح این بیماری به شمار می‌آید. دکتر کریلی می‌گوید اگر دارای یک بیمار با سرطان خون هستید، ممکن است با تورم و بزرگ شدن لثه‌ها در دهان او مواجه شوید. دکتر لویس می‌گوید لثه‌ها متورم به نظر رسیده و فرد یک سفتی غیرمعمول را در دهان خود احساس می‌کند.

احساس سیری یا تهوع

یکی از نشانه‌های مزمن و گاهی اوقات حاد انواع سرطان خون بزرگی طحال است که منجر به کاهش اشتهای فرد می‌شود. دکتر کریلی می‌گوید شما ممکن است با چیزی به نام «سیری زودهنگام» مواجه شوید. بیماران به میزان اندکی غذا خورده و پس از خوردن غذا به‌سرعت احساس سیری می‌کنند زیرا طحال آن‌ها به معده‌شان فشار می‌آورد.

ناراحتی و درد در بخش بالا و چپ شکم

یک طحال بزرگ‌شده که ناشی از سرطان خون است گاهی اوقات می‌تواند منجر به ناراحتی شکمی و یا یک درد شدید شود. دکتر لویس می‌گوید چند هفته پیش یک بیمار با سرطان خون مزمن به من مراجعه کرد درحالی‌که بخشی از طحال او به خاطر تورم و بزرگ شدن آن از کار افتاد بود. او در بخش شکمی خود دارای درد بسیار شدیدی بود. ازآنجایی‌که طحال در قسمت بالا و چپ شکم واقع شده است، درد و ناراحتی معمولاً در این قسمت پدید می‌آید.

ادامه دارد ...

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان