۸ چیزی که احتمالاً در مورد مسواک‌ها نمی‌دانید

همه‌ی ما به‌طور مرتب از دکترها شنیده‌ایم که مسواک زدن چقدر مهم است. ازاین‌رو ما هم این کار را دو بار در روز (کمتر و یا بیشتر) انجام می‌دهیم. مسواک زدن دندان‌ها به یکی از اعمال ناخودآگاه ما تبدیل‌شده است، این کار جزء معدود رفتارهایی است که بخش مهمی از زندگی ما بوده و نباید نادیده گرفته شود.

همه‌ی ما به‌طور مرتب از دکترها شنیده‌ایم که مسواک زدن چقدر مهم است. ازاین‌رو ما هم این کار را دو بار در روز (کمتر و یا بیشتر) انجام می‌دهیم. مسواک زدن دندان‌ها به یکی از اعمال ناخودآگاه ما تبدیل‌شده است، این کار جزء معدود رفتارهایی است که بخش مهمی از زندگی ما بوده و نباید نادیده گرفته شود.

ما به میزان زیادی به مسواک برای مراقبت هرروزه از دندان‌های خود متکی هستیم؛ اما دقیقاً در مورد مسواک‌ها چه میدانیم؟ علیرغم اینکه به‌طور روزانه و مرتب از مسواک استفاده می‌کنیم، به‌ندرت اطلاعاتی از این ابزار کوچک داریم که به ما در نبرد علیه بسیاری از بیماری‌های دندان کمک می‌کند. با بنیتا همراه شوید تا اطلاعاتی از این وسیله که از اختراع آن 200 سال می‌گذرد به دست آورید.

 

1. مردم باستان از شاخه‌ها برای مسواک زدن دندان‌های خود استفاده می‌کردند؛ اما مسواک‌های جدیدتر از موهای گراز وحشی ساخته می‌شد.

تاریخ مسواک به 4 هزار سال قبل از میلاد مسیح و زمانی که هندوها برای اولین بار از شاخه‌ها برای تمیز کردن دندان‌های خود استفاده کردند بازمی‌گردد. بابلی‌ها و مصری‌ها در حدود 3500 سال قبل از میلاد مسیح از خلال‌دندان برای تمیز کردن دندان‌های خود استفاده کرده و انتهای چوب را به‌مانند پرزهای مسواک چند شاخه و پرپر می‌کردند.

تمدن‌های رومی و یونانی نیز از برگ درختان و شاخه‌ها برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده می‌کردند. چینی‌ها در حدود 1600 سال قبل از میلاد مسیح شاخه‌ی معطر برخی از درختان را به‌منظور تمیز شدن دندان‌ها و خوشبو شدن دهان می‌جویدند.

چینی‌ها در قرن پانزدهم اولین مسواک طبیعی را با موهای گراز وحشی که به یک تکه استخوان و یا چوب درخت بامبو چسبیده بود، ساختند. در حدود سال 1780 در انگلیس، مردی به نام ویلیام آدیس اولین مسواک با طراحی مدرن را در زندان و با استفاده از یک تکه استخوان و موهای خوک اختراع کرد. آدیس پس از آزادی از زندان دست به تولید انبوه این اختراع زده و سرمایه‌ای برای خود دست‌وپا می‌کند. تا سال 1983 و قبل از اختراع نایلون، تمامی مسواک‌ها از جنس موهای حیوانات بودند.

 

2. مسواک‌ها در آمریکا و یک قرن پس از اختراع اولین مسواک در انگلیس به تولید انبوه رسیدند.

انگلیس در حدود سال 1780 شاهد تولید انبوه مسواک در این کشور بود. تنها یک قرن بعد و در کشور آمریکا این محصول به تولید انبوه رسید. حالا آمریکایی‌ها به‌طور متوسط هرساله 25 هزار تن مسواک را دور انداخته و در حدود 850 میلیون دلار صرف خرید مسواک جدید می‌کنند.

این روزها تنها 3/5 میلیارد نفر از مردم جهان از مسواک استفاده می‌کنند، اما بیش از 4 میلیارد نفر در دنیا دارای تلفن همراه هستند!

 

3. مسواک‌های الکتریکی دارای عملکرد بهتری نسبت به مسواک‌های معمولی و دستی هستند.

مسواک‌ها راه زیادی را پیموده‌اند تا اینکه به شکل امروزی و مدرن خود برسند. اولین مسواک الکتریکی در سال 1956 توسط شرکت اِسکوییب در اروپا ساخته شد. اولین مسواک برقی آمریکایی نیز توسط شرکت بروکسُودِنت در سال 1960 تولید شد.

امروزه دامنه‌ی گسترده‌ای از مسواک‌های الکتریکی در بازارها در دسترس عموم قرار دارد. این مسواک‌ها با توجه به کاربردهای آن‌ها دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. دندان‌پزشکان نیز مسواک‌های برقی را به مسواک‌های معمولی ترجیح می‌دهند زیرا مسواک‌های الکتریکی عملکرد بهتری در هر دقیقه داشته و باعث می‌شوند پلاک‌های دندانی و باقی‌مانده‌های غذا به‌طور موثرتری از روی دندان زدوده شوند.

آزمایش‌ها نشان داده است که بهترین مسواک‌های الکتریکی موجود در بازار می‌توانند 11 درصد بیشتر از مسواک‌های معمولی باعث از بین رفتن پلاک‌های دندانی شوند.

 

4. مسواک‌های نرم بهتر از مسواک‌های زبر هستند.

درحالی‌که ممکن است تصور شود مسواک‌های زبر برای دندان‌ها بهتر هستند، باید گفت که مسواک‌های نرم عملکرد بهتری برای لثه‌های حساس دارند. بله لثه نیز به‌مانند دندان‌های شما نیاز به مراقبت دارد. خب اگر به این موضوع فکر کنیم، چه چیزی نیاز به مراقبت ندارد؟

مسواک‌های نرم همچنین عملکرد خوبی بر روی دندان‌ها داشته درحالی‌که مسواک‌های زبر ممکن است باعث آسیب لثه‌ها شوند. تورفتگی لثه‌ها می‌تواند ناشی از استفاده از مسواک‌های زبر باشد.

 

5. مسواک‌ها باید هرچند وقت یک‌بار تعویض شوند.

زمانی که نشانه‌های کهنگی و فرسودگی در مسواک پدیدار شد، وقت آن رسیده تا مسواک را تعویض کنیم. مسواک‌ها در زمان فرسودگی از حالت استاندارد خود خارج شده و ضعیف می‌شوند. به‌علاوه پرزهای آن‌ها به حالت پراکنده درآمده و نمی‌تواند به‌مانند یک مسواک نو دندان‌ها و لثه‌ها را تمیز کند. ازاین‌رو نیاز است تا هر دو یا سه ماه یک‌بار و یا حتی به‌محض مشاهده‌ی نشانه‌های فرسودگی، مسواک‌ها تعویض شوند.

دندان‌پزشکان پیشنهاد می‌کنند تا مسواک‌هایتان را درصورتی‌که دارای بیماری‌های لثه‌ای هستید هر سه تا چهار هفته یک‌بار تعویض کنید. آن‌قدر خسیس نباشید و به مسواک کهنه‌ی خود برای سالیان سال دل نبندید. این کار ممکن است در آینده هزینه‌های درمانی سنگینی را به شما تحمیل کند.

 

6. مسواک‌ها نباید در دست‌شویی نگهداری شوند؛ قرار دادن سَری بر روی مسواک‌ها می‌تواند به رشد باکتری‌ها کمک کند.

پیشنهاد می‌شود که مسواک‌های خود را در فاصله‌ی حداقل دو متری از دست‌شویی نگهداری کنید. این کار به‌منظور اطمینان از پخش نشدن میکروب‌های دست‌شویی بر روی مسواک به هنگام کشیدن اهرم فلاش تانک و یا باز کردن آب برای نظافت است.

پرزهای خیس مسواک محل مناسبی برای رشد میلیاردها میکروب هستند. ازاین‌رو قرار دادن سری بر روی یک مسواک می‌تواند ایده‌ی بدی باشد زیرا این کار به رشد میکروب‌ها به‌واسطه‌ی فراهم شدن محیطی مرطوب برای آن‌ها، کمک می‌کند. پرزهای مسواک هرچند وقت یک‌بار نیازمند ضدعفونی شدن با محلول‌های آنتی باکتریال است. به‌علاوه باید توجه داشت که مسواک‌ها نباید با یکدیگر تماس داشته باشند زیرا این کار باعث پخش میکروب از مسواکی به مسواک دیگر می‌شود.

 

7. همان‌طور که از پرزهای مسواک برای تمیز کردن دندان استفاده می‌کنید، همین کار را هم برای زبان خود انجام دهید.

شما احتمالاً این کار را انجام نمی‌دهید، اما پرزهای مسواک همان‌قدر که برای دندان و لثه‌ها مفید هستند به تمیز شدن زبان شما هم کمک می‌کنند. ازاین‌رو شما نیازی به یک ابزار اضافی برای تمیز کردن زبان خود نخواهید داشت.

 

8. محبوب‌ترین مسواک‌ها، مسواک‌هایی با رنگ آبی هستند.

شانس اینکه رنگ مسواک شما آبی باشد بسیار زیاد است زیرا این رنگ محبوب‌ترین رنگ در میان مسواک‌هاست. پس از رنگ آبی، رنگ قرمز از بیشترین محبوبیت برخوردار است.

 

مقالات مرتبط

7 روشی که موجب نابود شدن لبخند شما بدون اطلاع خودتان می‌شود

brushing-teeth-advantage

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر