بهترین غذاها برای نبرد علیه خستگی

خستگی برای هیچ‌کسی خوشایند نیست، اما در جهانی که در آن زندگی می‌کنیم خسته شدن به‌واسطه‌ی کار بسیار زیاد امری بدیهی است. زمانی هم که انرژی ما به پایان می‌رسد، کمک گرفتن به هر روشی الزامی خواهد بود؛ اما این دلیل نمی‌شود که برای رفع خستگی چند ده فنجان قهوه و یا چای نوشیده و به ظرف شیرینی‌ها حمله‌ور شویم.

خستگی برای هیچ‌کسی خوشایند نیست، اما در جهانی که در آن زندگی می‌کنیم خسته شدن به‌واسطه‌ی کار بسیار زیاد امری بدیهی است. زمانی هم که انرژی ما به پایان می‌رسد، کمک گرفتن به هر روشی الزامی خواهد بود؛ اما این دلیل نمی‌شود که برای رفع خستگی چند ده فنجان قهوه و یا چای نوشیده و به ظرف شیرینی‌ها حمله‌ور شویم.

شکر و کافئین به بازگشت سریع انرژی ما کمک می‌کنند، اما از طرفی دیگر برای بدن هم مضر هستند. اگر به دنبال یک منبع انرژی پایدار برای بدن خود هستید، به غذاهایی با کربوهیدرات، پروتئین و فیبر پیچیده فکر کنید. بنیتا غذاهایی را گرد هم آورده است که به شما در مقابله با خستگی کمک می‌کند. با ما همراه باشید.

 

بهترین غذاها

 

1. آب

دفعه‌ی بعد که احساس خستگی کردید به میزان زیادی آب بنوشید. خشکی بدن می‌تواند نشانه‌ای از خستگی شما باشد. این اتفاق می‌تواند منجر به سردرد، عدم تمرکز و عصبانیت شما شود.

 

2. دانه‌های چیا

می‌خواهیم در مورد دانه‌های بسیار ریز اما مقوی صحبت کنیم. دانه‌های چیا به جذب 10 برابری آب در بدن ما کمک شایانی می‌کنند. این دانه‌های سیاه‌رنگ که بیشتر در آمریکا مصرف می‌شوند دارای نسبت صحیحی از پروتئین، چربی و فیبر بوده و بدون هیچ آسیبی انرژی بدن شما را تأمین می‌کنند.

 

3. موز

نشان دادن چراغ سبز به موز در هنگام تحلیل رفتن انرژی را در دستور کار خود قرار دهید. محققان در یک مطالعه دریافتند که مصرف موز به‌مانند نوشیدنی‌های ورزشی انرژی موردنیاز شما را تأمین می‌کند. این میوه‌ی سرشار از پتاسیم، همچنین حاوی شماری از مواد مغذی نظیر فیبر و ویتامین B6 است که در یک بطری نوشابه‌ی انرژی‌زا یافت نمی‌شود.

 

4. کینوا

کینوا یا خاویار گیاهی سرشار از پروتئین، فیبر و آهن است. این ماده‌ی غذایی برای شارژ مجدد بدن شما گزینه‌ای مطلوب به نظر می‌رسد. به‌علاوه اگر نیاز به جذب انرژی بیشتر در بدن احساس می‌شود، نان‌های حاوی کینوا منبع مناسبی برای تأمین این انرژی به شمار می‌آیند.

 

5. چای سبز

همین‌الان به فکر تهیه چای سبز باشید. هیچ تردیدی وجود ندارد که چای سبز سرشار از مواد مغذی برای سلامتی بدن است. ترکیب کافئین و اِل‌تیانین به شما انرژی فراوانی می‌دهد. به‌علاوه تحقیقات نشان داده است که چای سبز قدرت مغز را افزایش می‌دهد. این افزایش در قدرت می‌تواند زمانی که احساس خستگی در سرکار دارید به کمک شما بیاید. سعی کنید تا به‌طور شخصی این چای را تهیه کنید زیرا انواع بسته‌بندی چای سبز حاوی مقادیر بالایی از شکر افزوده است.

 

6. بلغور

تنها به این ماده به‌عنوان یک صبحانه نگاه نکنید، بگذارید صادق باشیم؛ می‌توان از بلغور در تمامی طول روز به‌منظور افزایش سطح انرژی بدن استفاده کرد؛ زیرا این ماده حاوی مقادیر زیادی از فیبر بوده و پروتئین موجود در آن نیز از نوع خوب است. به‌علاوه، بلغور دارای قند پایینی بوده و ازنظر علمی برای تثبیت سطح قند خون بدن مناسب تشخیص داده می‌شود. دقت داشته باشید از بلغورهای خام در داخل بسته‌بندی استفاده کنید؛ زیرا برخی از انواع بلغورها با شکر و نمک فرآوری شده‌اند. بلغور همچنین یک ماده‌ی کاملاً انعطاف‌پذیر بوده و در 30 دستور غذایی مختلف قابلیت استفاده دارد.

 

7. بادام

برخی از چربی‌های خاص به هنگام تأمین انرژی موردنیاز بدن دوست انسان بوده و هیچ ضرری برای ما ندارند. در این میان بادام سرشار از چربی‌های غیراشباع سالم است که تنها نیاز بدن شما برای جذب انرژی را رفع می‌کند.

 

8. لوبیاها

لوبیاها به خاطر داشتن فیبر، کربوهیدرات و پروتئین محبوب انسان‌ها هستند. پروتئین به شما احساس سیری داده، کربوهیدرات انرژی موردنیاز شما را تأمین کرده و فیبر به تنظیم قند خون شما کمک می‌کند. به‌طور مشخص لوبیاهای سیاه زمانی که صحبت از تأمین انرژی و افزایش آن برای بدن می‌شود دوست انسان به‌حساب می‌آیند.

 

9. نان‌های سبوس‌دار

بدن شما برای جذب انرژی نیازمند کربوهیدرات‌ها است، اما تمامی کربوهیدرات‌ها به یک شکل ساخته نشده‌اند. نان‌های سبوس‌دار منبع مناسبی برای جذب انرژی طولانی‌مدت هستند. این نان‌ها حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده بوده و قند خون شما را به‌جای افزایش سریع، به‌تدریج بالا می‌برند.

پس از اشاره به غذاهای مفید برای بدن، بهتر است تا کمی هم در مورد غذاهای مضر صحبت کنیم. چه موادی می‌توانند به بدن ما آسیب برسانند؟ همچنان با ما همراه باشید.

 

از این غذاها پرهیز کنید:

 

1. عسل

هیچ شکی نیست که عسل دارای فوایدی بی‌شماری برای بدن است، اما این ماده چیزی نیست که به شما برای تأمین انرژی پایدار کمک کند. افزودن چند قاشق چای‌خوری عسل به چای و یا ماست می‌تواند انرژی شما به همراه قند خون را به‌شدت بالا ببرد. این اتفاق نمی‌تواند چیزی جز آسیب رساندن به بدن باشد.

 

2. نوشابه‌های انرژی‌زا

اگر به دنبال افزایش انرژی خود هستید، سراغ نوشابه‌های انرژی‌زا نظیر ردبول نروید. تحقیقات نشان داده است که مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا ممکن است اندکی به خواب‌آلودگی شما منجر شود. ترکیب کافئین و شکر موجب جذب آب بدن شده و ممکن است به شما احساس خستگی و تشنگی دهد.

 

3. نان سفید

درحالی‌که کربوهیدرات‌های پیچیده سطح انرژی شما را ثابت نگاه می‌دارند، کربوهیدرات‌های ساده نظیر نان سفید می‌توانند قند خون شما را بالا و پایین کنند. این مواد برای روزهایی که مشغله‌ی زیادی داشته و نیازمند انرژی کافی هستید مناسب نیستند.

 

4. شیرینی

شیرینی‌ها ممکن است به‌سرعت انرژی موردنیاز شما را تأمین کنند، بااین‌حال بازگشت مجدد به‌سوی آن‌ها برای مصرف دوباره و یا چندباره امری حتمی بوده که نمی‌توان زمان دقیقی برای آن تعیین کرد. به‌علاوه این مواد از کربوهیدرات‌های ساده و شکر تهیه شده‌اند که می‌توانند به‌سرعت قند خون را افزایش داده و به‌سرعت نیز آن را کاهش دهند. حالا بیشتر به این خوراکی‌های به‌ظاهر خوشمزه فکر کنید.

 

5. غذاهای فست‌فودی

یک واقعیت تلخ و ناخوشایند در زندگی این است که اکثر غذاهای بسیار خوشمزه و رایج در همه‌جا خطری برای بدن محسوب می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که غذاهای فرآوری‌شده‌ی موجود در رژیم‌های غذایی می‌توانند به افزایش وزن و تشویق زندگی بدون حرکت و پشت‌میزنشینی کمک کنند. این وضعیت ما را به یاد یک توافق باخت-باخت می‌اندازد.

 

مقالات مرتبط

نکات کلیدی انتخاب غذا و رستوران

how-to-pick-a-good-restaurant

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر