جلبتوجه و نظر دیگران به خود در دنیای امروزی ما به یک چالش تبدیل شده است. برخی از افراد در این کار بسیار تبحر داشته، درحالیکه عدهای دیگر از جلبتوجه دیگران عاجز هستند. بهراستی راز موفقیت گروه نخست در چیست؟ با بنیتا همراه شوید تا پرده از این راز بهظاهر پیچیده برداریم.
طرز فکری که برای جذب همهچیز در زندگی نیاز است مشابه طرز فکر موردنیاز شما برای جلبتوجه در هنگام حضور در جلوی دوربین فیلمبرداری است. هرچه در فیلم بهتر جلبتوجه کنید، قادر به جذب هرچه بیشتر در زندگی خواهید بود.
علم جذابیت در مقابل دوربین
امروزه به نظر میرسد دستیابی به همهچیز، فارغ از آنچه که خواستهی شما باشد، از طریق حضور در مقابل دوربین حاصل میشود. مثلاً شما برای عضویت در سایت همسریابی نیازمند یک عکس جذاب هستید. یا برای داشتن یک کسبوکار اینترنتی نیاز به ساخت تصاویر و ضبط ویدئو دارید؛ زیرا هیچچیزی در اینترنت بهتر از داشتن یک ویدئو نیست. موفقیت شما برای جذب شخصی بهعنوان شریک زندگی و یا جلبتوجه برای یافتن کار و مشتری همه و همه از جذابیت در مقابل دوربین آغاز میشود. اگر تنها یک چیز از این مقاله به کار شما بیاید، آن چیز این است که جذابیت در مقابل دوربین هیچ ارتباطی با ظاهری فیزیکی فرد ندارد.
زمانی که صحبت از جذابیت میکنیم، از یک توانایی برای جذب همهچیز از طریق تصاویر و ویدئو حرف میزنیم. این نتیجهی چیزی است که هیچ ارتباطی با زیبایی و یا خوشچهره بودن نداشته و با چیزی دیگر مرتبط است.
آیا تابهحال زنوشوهری که باهم در یک مکان عمومی مشاجره میکنند را دیدهاید ؟ اگر به بحث خودمان فکر کنیم، به یاد خواهیم آورد که آنها در حال جلبتوجه بسیار هستند. مردم با کنجکاوی به گفتوگوی آن دو گوش کرده و توجه خود را معطوف دعوای آنها میکنند. چرا؟ به این خاطر که این کار ازنظر اجتماعی کاری ناشایست است؟ نه اینطور نیست. به این خاطر که آنها اصلاً خجالت نمیکشند. آنها کاملاً احساسی شده و سعی میکنند بر فرد مقابل تأثیر بگذارند. آنها اهمیتی نمیدهند که در یک محیط عمومی بوده و قطعاً خجالت هم نمیکشند. ازاینرو، آنها بهسرعت جلبتوجه کرده و بیتوجهی از سوی دیگران بسیار دشوار خواهد بود. آنها توجه دیگران را به خود جلب کرده و این توجه را بدون تلاش برای آن، حفظ میکنند.
شما نیز میتوانید این کار را بدون داشتن یک مشاجره در مکان عمومی انجام دهید. رفتارهای مشخصی وجود دارد که هر فردی میتواند آن را در مقابل دوربین انجام داده و با این کار موجب جلبتوجه سریع در مقایسه با افرادی که این کار را انجام نمیدهند شود.
از خجول بودن تا راحت بودن
هدف، تبدیل شما از فردی خجول و گوشهگیر به فردی کاملاً متکی به نفس و راحت است. برای لحظهای اتاقخوابی را تصور کنید که دو انسان کاملاً راحت و غیرخجالتی در آن حضور دارند. این دو بدون هیچ خجالتی همه کار انجام میدهند. حالا تصور کنید که در همین اتاق دو فرد خجالتی حضور دارند. این دو فرد در مقابل دوربین ما ساکت مانده و هیچ عکسالعملی از خود نشان نمیدهند. تا زمانی که ما آن چیزی را که به دنبال آن هستیم را با آنها به اشتراک نگذاریم، این رفتار ادامه خواهد داشت.
قبل از اینکه در مقابل یک دوربین حاضر شوید باید سه تصمیم بسیار ساده را بگیرید:
- شما دقیقاً میخواهید با چه کسی صحبت کنید؟ دوربین پل ارتباطی بین شما و فردی است که میخواهید به او دسترسی داشته باشید. این یک وسیلهی بیجان بوده که تنها برای ضبط تصاویر طراحیشده است. زمانی که بدانیم قرار است با چه کسی صحبت کنیم، دوربین بهسرعت ما را به چیزی در خارج از خودمان متصل میکند. حالا برای تمرین، فردی که به او ازنظر عاطفی بسیار نزدیک هستید را انتخاب کنید: شریک زندگی، همسر یا بهترین دوست. فردی که ازنظر شما بسیار مهم است.
- میخواهید چه تأثیری بر آنها بگذارید؟ شادی؟ جذابیت؟ عشق؟ زمانی که تصمیم گرفتید اقدام کنید. چگونه؟ شما قبلاً یاد گرفتید که چگونه شروع کنید. نحوهای که شما به یک فرد قابلاحترام خوشامدگویی میکنید با رفتاری که با یک فرد منفور دارید کاملاً متفاوت است. به این کار بازیگری میگویند. این کاری است که بهترین بازیگران در دنیا انجام میدهند. آنها بر روی فردی که قصد صحبت با او را داشته تمرکز کرده و به این شیوه احساس خود را بیان میدارند. در این حالت اگر از شما عکس گرفته شود، دقیقاً آن چیزی خواهد بود که نیاز شماست. اگر در یک ویدئو هستید، ازآنجاییکه باید صحبت کنید، نیاز دارید تا یک عامل دیگر را به حرکات خود اضافه کنید.
- چرا؟ چرا با آنها صحبت میکنیم؟ برای تحت تأثیر قرار دادن آنها؟ برای ابراز علاقهی خود در مورد فروش یک محصول به آنها و یا برای آموزش آنها؟ اگر در کار تجارت هستید و موضوع موردنظر خود را میدانید، این تمام کاری است که باید انجام دهید. فکر کردن به شخصی که قرار است با او صحبت کنید و دلیل آن. این چیزی است که به دیگران اجازه میدهد مجذوب ویدئوی شما شوند. اوپرا وینفری استاد این کار بوده و بهترین دلیل برای اثبات این ادعا دارایی خالص 3/2 میلیارد دلاری او از این راه است.
این ارزشِ علمیِ جلبتوجه در مقابل دوربین است. این ارزش بیپایان و نامحدود است. هرچه در مقابل دوربین بهتر عمل کنید، شانس موفقیت شما برای جذب خواستهها در زندگی بیشتر میشود. تنها چیزی که به آن نیاز دارید کمی تمرین کردن است. دقت داشته باشید هدف این مقاله تنها موفقیت در مقابل دوربینهای تجاری و تبلیغات وسیع نیست، بلکه همانطور که گفته شد شما میتوانید این کار را مثلاً برای جلبتوجه شریک زندگی خود در آینده انجام دهید.
داشتن اعتمادبهنفس بیشتر در تخت خواب
دوباره به آن اتاقخواب خیالی بازگردیم. درصورتیکه احساس خجالت داشته باشید، کارها در آن اتاق چگونه پیش خواهد رفت. خجالت در مورد خودتان یا بدنتان؟ آیا کارها بهخوبی پیش خواهد رفت یا خیر؟ چگونه تجربهی خود در اتاق زمانی که خجالت میکشید را بیان خواهید کرد؟ احتمالاً نه خیلی خوب.
اما وقتیکه خودتان را کاملاً رها میکنید چه؟ چه زمانی به خودتان نگاه نکرده و اصلاً احساس خجالت ندارید؟ کارها برای شما اندکی بهتر پیش نمیروند؟ اینطور نیست؟ در بسیاری از موارد کارها بسیار بهتر میشوند. واقعیت این است که ابزاری که شما برای رسیدن به یک لذت بیانتها به آن نیاز دارید مشابه ابزاری است که برای جذاب بودن در مقابل دوربین موردنیاز شماست.
روشی را به یاد بیاورید که احتمالاً در اتاقخواب خود استفاده میکردید. احتمالاً اولین تجربهای که داشتهاید کمی با خجالت همراه بوده است؛ اما شما نگفتید که: «اوه این کار اصلاً هم جذاب نیست، من دیگر این کار را تکرار نخواهم کرد». پس از اندکی خجالت کشیدن، احتمالاً با خودتان گفتید که «به نظرم ارزش دوباره امتحان کردن را هم دارد». اگر رفتار مشابه در مقابل دوربین را به کار بگیرید و به فرد مقابلتان توجه کرده و بدانید که میخواهید چه احساسی را در وجود او شکل دهید خواهید دید که بهسرعت سطح جذابیت خودتان را بالا میبرید. به جرات میتوان گفت اگر این طرز فکر را در سایر بخشهای زندگی خود پیادهسازی کنید، با مزایای بسیار هیجانانگیز آن روبرو خواهید شد.
شاید درک این مقاله در بار اول خواندن آن کمی دشوار باشد. توصیهی ما به شما مطالعهی چندبارهی آن است.