۲۰ عکس حیرت‌انگیز قدیمی از شهر پاریس

با بنیتا همراه باشید تا عکس‌هایی حیرت‌انگیز از پاریس در اوایل قرن بیستم را با هم مرور کنیم.

با بنیتا همراه باشید تا عکس‌هایی حیرت‌انگیز از پاریس در اوایل قرن بیستم را با هم مرور کنیم. 

قبل از شروع جنگ جهانی اول بانکدار فرانسوی آلبرت کان یک گروه از عکاسان را به سراسر دنیا فرستاد تا تصاویر رنگی را با کمک دوربین جدید لومیر (Lumière) که برای گرفتن عکس‌های رنگی توسعه یافته بود، بگیرند. عکاسان بیش از 72000 عکس را برای کان گرفتند که او آنها را آرشیو سیاره نامید.

یکی از شهرهایی که در این تصاویر دیده می‌شود پاریس است. تصاویری که در ادامه خواهید دید جز اولین تصاویر رنگی شهر عشق و نور هستند. خیلی از این تصاویر قبل از سال 1920 گرفته شده‌اند. این پایان دوره‌ای پر از خلاقیت بود که به نام دوران رومانتیک و زیبایی می‌شناسند. زمانه‌ای که نویسندگان و هنرمندانی مثل: گرترود استین، پابلو پیکاسو و هنری ماتیس در پاریس، این کلان‌شهر فرانسه ساکن شده بودند و تعدادی از زیباترین آثار قرن بیستم را خلق کردند. ما امیدواریم شما هم از دیدن این تصاویر تاریخی و قدرتمند مثل ما لذت ببرید.

1.کاباره مولن روژ

Photo by Stéphane Passet, June 1914

کاباره مشهور مولن روژ (آسیاب قرمز) یک سالن موسیقی بود که در منطقه پیگال و 18 فرانسه واقع شده است. جایی که مردم با هر فرهنگی به آنجا می‌آمدند و انواع رقص‌ها در آن اجرا می‌شد. خیلی از پوسترهای هنرمندان توسط هانری دِتولوز لوترک طراحی شده‌اند. این تصویر درست یک سال قبل از اینکه ساختمان اصلی آتش بگیرد گرفته شده است. کاباره در سال 1921 بازسازی شد و ساختمان جدید تا امروز همچنان پابرجاست.

 

2.ارابه گل در خیابان روکومبون

Photos by Auguste Léon, 1924

یک زن پاریسی و ارابه سنتی حمل گل او. این تصویر در خیابان 53 روکومبون در منطقه 8 پاریس گرفته شد.

 

3.تصویری از مراسم افتتاحیه نمایشگاه هوایی پاریس

Photo by Léon Gimpel, September 30, 1909

افتتاحیه خیره‌کننده نمایشگاه هوایی در کاخ مجل پاریس نمایش‌دهنده نمونه‌های اولیه از هواپیما‌ها و بالن‌هاست. یکی از این بالن‌ها نیز در حالت تبلیغ برند تایرسازی میشلن است. این عکس به شما تصویر مناسبی از عظمت سالن اورنیت (ornate) می دهد که در سال 1900 تکمیل شد. این نمایشگاه یک رویداد همیشگی در این کاخ بود، تا سال 1953 که این نمایشگاه به فرودگاه لُبرژو منتقل شد.

 

4.یک خانواده پاریسی در خیابان (RUE DU POT DE FER)

 

Photo by Stéphane Passet, June 24, 1914

یک خانواده پاریسی در خیابان (RUE DU POT DE FER) در منطقه پنجم در یک روز تابستانی. در عکس لباس‌ها را می‌بینید که از بند در سمت چپ تصویر آویزان شده‌اند و پدر خانواده در حال جارو کردن کاه و چوب است که شاید برای روشن کردن آتش از آن استفاده کند.

 

5.پایه برج ایفل 

 

Photo by Auguste Léon, 1912

پایه برج ایفل از منطقه هفتم پاریس و پارک (Champ de Mars) را مشاهده می‌کنید. طبقه اول که با یک قوس کمانی مشخص است دیگر جزئی از سازه برج نیست. کاخ قدیمی سالن موسیقی تروکادرو که در پس‌زمینه عکس در مقابل رودخانه سن قرار گرفته است. 

 

6.مرکز خرید در مجاورت دروازه سنت دنیس

 

Photo by Stéphane Passet, July 1914

این دروازه در منطقه 10 پاریس یک بنای تاریخی است و یکی از دروازه‌های اصلی شهر است که توسط پادشاه چارلز پنجم در سال 1672 و با الهام از معماری طاق تیتوس رم ساخته شده است. این دروازه تاکنون پاربرجاست و در سال 1988 مورد مرمت قرار گرفت.

 

7.یک مزرعه شهری در کنار ساحل رودخانه سن

 

Photo by Auguste Léon, June 29 ,1918

یک مزرعه سازمانی یا خانوادگی سبزیجات در کنار اسکله (Louis Blériot) رودخانه سن در منطقه 16 پاریس. در مرکز این عکس شما می‌توانید نسخه کوچک‌تر مجسمه آزادی را در جزیره قوها (یک جزیره مصنوعی ساخته دست بشر) ببینید. برج ایفل در سال 1889 30 قبل از اینکه این تصویر گرفته شود ساخته شده بود و بصورت باشکوهی در پس زمینه عکس قابل مشاهده است.

 

8.نمای داخلی یک خانه اشرافی و زنی در حال خرید گل در خیابان اوش

 

Photos by Auguste Léon, 1924

نمای اتاق نشیمن یک خانه یا شاید یک اتاق کودک که با اسباب‌بازی، گل، قالی و کاغذ دیواری مخملی پر شده است. در سمت راست یک زن ثروتمند در حال خرید گل با سگش از یک فروشنده در خیابان اوش (یک خیابان خصوصی در منطقه هشتم).

 

9.آماده‌سازی برای مسابقات بالن‌سواری

 

Photo by Léon Gimpel, September 26, 1909

بالن‌های هوای گرم در حال آماده سازی برای بلند شدن در مسابقه جایزه بزرگ (l’Aéro Club) در گردشگاه (des Invalides) هستند. برج ایفل در سمت چپ تصویر قابل مشاهده است و ساختمان بلند در مرکز تصویر کاخ تروکادرو است که یک سالن بزرگ موسیقی است که در نقطه مقابل رودخانه سن قرار دارد و در سال 1935 نابود شد.

 

10.کافه‌ای نزدیک کاباره مولن روژ

 

Photo by Georges Chevalier, 1914

یک کافه در تقاطع خیابان‌های (rue Puget)، (rue Lepic) و بلوار (Boulevard de Clichy) نزدیک کاباره مشهور مولن روژ در منطقه 18 پاریس قرار دارد. کنار ساختمان با پوسترهایی برای تئاتر و سایر نمایش‌های هنری و فروشگاه بزرگ (Magasins Dufayel) پوشیده شده است. 

 

11.گل فروشی در منطقه (LES HALLES)

 

Photographer unknown, June 21, 1914

درست مثل یک نقاشی می‌ماند. یک بازار شلوغ گل فروشی در میدان (Les Halles) در منطقه یکم پاریس. سقف کلیسای (St. Eustache) در پس زمینه مشخص است. بازار (Les Halles) تا سال 1971 باز بود تا زمانی که با یک مجتمع خرید بزرگ جایگزین شد.

 

12.یک کهنه سرباز تزئینی

 

بدون تاریخ Photographer unknown

یک کهنه سرباز مغرور با یک پای قطع شده و مدال‌هایی برروی سینه‌اش در کنار یک توپ قدیمی نزدیک هتل (des Invalides) خانه نظامیان بازنشسته در منطقه 7 پاریس، ایستاده است.

 

13.تقاطع (RUE SAINTE-FOY) و (RUE D’ALEXANDRIE)

 

Photo by Stéphane Passet, 1914

تقاطعی در خیابان‌های منطقه 2 پاریس که اشاره‌ای دارد به ساخت‌ و سازهای که در طول بازطراحی شهر توسط نقشه‌کش معروف بارون هاسمن (که توسط ناپلئون سوم منصوب شد) صورت گرفت. در این زمان خیلی از بلوارها پهن‌تر و محله‌های زیادی از نو طراحی شدند. شهر در این زمان پر از جمعیت شده بود. جمعیت از 2 میلیون در سال 1877 به 3 میلیون در سال 1921 رسید.

 

14.خوابیده در کنار رودخانه سن

 

بدون تاریخ Photographer unknown

مرد مستی که در کنار اسکله (Célestins) رودخانه سن خوابیده است و چندین اسب آنطرف رود در دور دست‌ها مشخص است. با توجه به وضعیت درخت‌ها و لباس کمی که مرد پوشیده است می‌شود گفت که این عکس در بهار گرفته شده است.

 

15.یک زن گلفروش با ارابه‌اش در میدان جمهوری

 

Photo by Auguste Léon, May 10, 1918

یک زن گلفروش با ارابه‌اش در میدان جمهوری منطقه 10 پاریس  روبه‌روی دوربین ایستاده است. پشت سر او یک دستشویی خیابانی با انواع تبلیغات رنگارنگ روی آن قرار دارد. ساختمان پشتی او سربازخانه (Vérines) است که برای سربازان گارد ریاست جمهوری در سال 1854 ساخته شد.

 

16.سربازان در حال استراحت خارج از مترو

 

Photo by Frédéric Gadmer, May 1, 1920

بهار در پاریس است. یک گروه از سربازان در حالی به سمت دوربین نگاه می‌کنند که در مقابل ایستگاه تازه‌ تاسیس متروی (d’Auteuil) نزدیک بلوار (Exelmans) در منطقه 16 پاریس  قرار دارند و یک پلیس هم این صحنه را مشاهده می‌کند. در سمت راست بالای تصویر یک ریل آهن از روی این مترو عبور می‌کند.

 

17.چندین فروشگاه در تقاطع (RUE LINNÉ) و محله (JUSSIEU)

 

Photo by Stéphane Passet, June 29, 1914

این تقاطع در منطقه 5 پاریس قرار دارد جایی که در سمت چپ یک هتل کوچک و در سمت راست یک خواربار فروشی و کفاشی را می‌توانید ببینید. اگرچه شیب این خیابان‌ها به اندازه سان فرانسیسکو نیست اما بعضی از این خیابان‌ها به عنوان شیب‌دار مشخص شده‌اند.

 

18.کاخ بزرگ

 

Photographer unknown, undated

این نمای جنوبی، خروجی سالن نمایشگاه‌های کاخ بزرگ از سمت پل الکساندر سوم است که نشان‌دهنده ترافیک خیلی کم اتوموبیل‌ها در اوایل قرن بیستم بوده است.

 

19.یک کشتی هوایی در حال اوج گرفتن

 

Photo by Léon Gimpel, August 28, 1909

این تصویر در منطقه (Bétheny) در 90 مایلی پاریس درست بعد از بلند شدن یک کشتی هوایی نظامی (زودیاک 3) که توسط (Société Zodiac) برای ارتش بلژیک طراحی شده‌، گرفته شده است.

 

20.یک کشتی باری در رودخانه سن

 

Photo by Auguste Léon, March 19, 1920

یک کشتی به تازگی بار خودش را در اسکله (Louvre) ساحل رودخانه سن خالی کرده است. رودخانه سن این امکان را قبل از ظهور کامیون‌های بزرگ فراهم کرده بود تا کشتی و بارهای سنگین با قیمت ارزان عبور کنند.  کالسکه همراه با اسب (در سمت چپ پایین تصویر) بارها را به  انبارها و ساختمان‌ها منتقل می‌کند. برج نوتردام کلیسای جامع در سمت چپ تصویر در دوردست‌ها مشخص است.

 

مقالات مرتبط

عکس‌های شخصی از برندگان مسابقه خرگوش‌ها

Pet-competition


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر