تحقیقات جدید نشان مى دهد که فرهنگ رانندگى شما بر روى کارهایى که در خودرو انجام مى دهید اثر مى گذارد.
بر اساس آمار، به طور میانگین یک راننده ى بریتانیایى در طول عمر خود ٣ سال و ٤ ماه را در خودرو مى گذراند. اما فرهنگ هاى مختلف رانندگان در کشورهاى اروپایى چه تفاوتى دارند؟
براى درک بهتر این موضوع تحقیقى در بین رانندگان ٧ کشور اروپایى انجام شد تا مشخص شود آنها در خودروهاى خود چه کارهایى انجام مى دهند. براى مثال چه مدت زمانى در خودرو خوراکى مى خورند؟ و یا اینکه چه مدت زمانى در خودرو مى خوابند؟
بریتانیا
در این کشور رانندگان ١٩٤٨٦ ساعت به عنوان راننده هستند و ١٠٢٦٤ ساعت به عنوان مسافر در خودرو به سر مى برند.
بیشتر کارهایى که در خودرو انجام مى دهند: ٦٥٣٨ ساعت با بقیه صحبت مى کنند، ٤٢٤٥ ساعت آواز مى خوانند. ٣٩٧٤ ساعت با خودشان حرف مى زنند.
دیگر کارهایى که در خودرو انجام مى دهند: ٣٩٢٠ ساعت نوشیدنى مى خورند، ١٨٨١ ساعت غذا مى خورند، ٩٣٦ ساعت صورت خود را اصلاح و یا آرایش مى کنند و ٨٧ ساعت را صرف پیدا کردن خودروى خود مى کنند که فراموش کرده اند کجا پارک شده است.
مردم بریتانیا به خودروى خود به عنوان چیزى فراتر از یک وسیله ى نقلیه نگاه مى کنند، قسمتى از زمان خودرن غذا، نوشیدن و حتى اصلاح صورتشان را درون آن هستند.
آلمان
رانندگان آلمانى٢٥٦٩٣ ساعت به عنوان راننده و ٧٧٥٧ ساعت را به عنوان مسافر در خودرو مى گذرانند.
بیشتر کارهایى که در خودرو انجام مى دهند:٣٦١١ ساعت گوش کردن به موسیقى با صداى بلند، ٣٣٩٣ ساعت احوال پرسى کردن، ٣٢٤٠ ساعت از دیگر رانندگان تشکر مى کنند.
دیگر کارهایى که در خودرو انجام مى دهند: ١٠٧٧ ساعت خودرن غذا، ١٣٠ ساعت آدرس پرسیدن، ١٢٩ ساعت اصلاح صورت و آرایش کردن و ٥٦ ساعت خوابیدن در خودرو است.
آلمانى ها نسبت به مردم بریتانیا ٦ هزار ساعت بیشتر در خودرو وقت مى گذرانند.
فرانسه
رانندگان این کشور ٢٣٠٦٤ ساعت را رانندگى مى کنند و ١٠١٧٩ ساعت به عنوان سرنشین در خودرو هستند.
بیشتر کارهایى که مردم فرانسه در خودرو انجام مى دهند: ٤٨٠٣ ساعت آواز خواندن، ٤٥١٣ ساعت از بقیه ى رانندگان تشکر مى کنند، ٣٨٤٣ ساعت مى نوشند.دیگر کارهایى که در خودرو انجام مى دهند: ٢٩٥٣ ساعت خوردن غذا، ٤٥٨ ساعت صرف تمیز کردن خودرو مى کنند که بر اثر ریختن نوشیدنى کثیف شده است، ٩٩ ساعت به طور ناگهانى ترمز مى کنند تا از تصادف جلوگیرى کنند و ٧٠ ساعت به دنبال خودروى خود مى گردند تا آن را پیدا کنند.
در فرانسه مردم زمان بسیار زیادى را در خودرو صرف خوردن و آشامیدن مى کنند.
اسپانیا
٢٤٧٢٠ ساعت رانندگى مى کنند و ١٠٢٢٢ ساعت به عنوان مسافر در خودرو هستند.
بیشتر کارهایى که رانندگان اسپانیایى در خودروهاى خود انجام مى دهند: ٣٨٧٥ ساعت آواز مى خوانند،٢٩٩٤ ساعت از دیگر رانندگان تشکر مى کنند.
سایر کارهایى که در خودرو انجام مى دهند: ٦١٠ ساعت اصلاح یا آرایش مى کنند، ٩٢ ساعت در خودرو مى خوابند و ٣/٥ ساعت با مکانیک ها درباره ى هزینه هاى خودرو جر و بحث مى کنند.
بررسى فرهنگ رانندگان در اسپانیا نشان مى دهد که آنها زمان طولانى در خودرو مى خوابند. اما زمان کمترى نسبت به بقیه کشورهاى این متحقیق در خودرو اصلاح و یا آرایش مى کنند.
ایتالیا
٣١٤١٠ ساعت را صرف رانندگى مى کنند و ١٧٩٠٤ ساعت را به عنوان سرنشین در خودرو هستند.
بیشتر کارهایى که رانندگان در خودرو انجام مى دهند:٤٧٩٧ ساعت با صداى بلند به آهنگ گوش مى دهند و ٤٣٠٥ ساعت آواز مى خوانند.
سایر کارهایى که در خودرو انجام مى دهند: ٣٣٩٦ ساعت غذا مى خورند، ٢٣٠٣ ساعت اصلاح و آرایش مى کنند، ٢٠٢ ساعت با دیگران جر و بحث مى کنند، ١٣٢ ساعت به دنبال خودروى خود که فراموش کرده اند کجا پارک شده است مى گردند.
پرتغال
٢٢٧٢٨ ساعت را رانندگى مى کنند و ١٢١٦٣ ساعت را به عنوان سرنشین هستند.
بیشترین کارهایى که در خودرو انجام مى دهند: ٦٩١٨ ساعت با دیگران احوال پرسى مى کنند، ٦٥٩٦ ساعت از دیگر رانندگان تشکر مى کنند و ٥٤٩١ ساعت آواز مى خوانند.
دیگر کارهایى که در خودرو انجام مى دهند: ١٨٧٢ ساعت به دنبال اشیا در زیر صندلى هاى خودروها هستند، ٩٨٠ ساعت صرف پارک کردن خودرو مى کنند، ٣٥٢ ساعت اصلاح و یا آرایش مى کنند و ٢٥٤ ساعت ترمز ناگهانى مى کنند که مانع تصادف شوند.
رانندگان پرتغال بیشتر از سایر کشورهاى این لیست صرف ترمز کردن مى کنند.
لهستان
٢٣٢٥١ ساعت را رانندگى مى کنند و ١١٢٥٢ ساعت را در خودرو به عنوان مسافر هستند.
بیشترین کارهایى که در خودرو انجام مى دهند: ٤٠٤٢ ساعت از دیگر رانندگان تشکر مى کنند، ٣٩٧٦ ساعت با صداى بلند به موسیقى گوش مى کنند و ٣١٠٨ ساعت نوشیدنى مى نوشند.
سایر کارهایى که در خودرو انجام مى دهند: ٢٤٣ ساعت صرف تمیز کردن نوشیدنى هایى که در خودرو ریخته است مى کنند، ٨٠ ساعت در خودرو مى خوابند، ٥٩ ساعت با سایر رانندگان جر و بحث مى کنند و ٤٤ ساعت را صرف پیدا کردن خودروى خود که کجا پارک کرده اند مى کنند.
برخلاف کشورمان نتیجه چنین تحقیقاتی در اروپا می تواند بسیار مهم تلقی شود و در زمینه اصلاح فرهنگ های اشتباه، وضع قوانین تازه و حتی ایجاد درک بهتر برای مهندسان فعال در شرکت های خودروسازی مورد استفاده واقع شود. این تحقیق به نوعی نشان می دهد که انسان امروز تا چه حد زمان خود را در خودرو سپری می کند و پروسه حمل و نقل با چه چالش های مهمی برای رانندگان و سرنشینان خودرو همراه است، به نحوی که آنان ناچارند برخی فعالیت های روزمره دیگر را نیز به دلیل کمبود وقت پشت فرمان انجام دهند.